معنای لبخند بهارستان

هورنیوز – رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ۳ وزیر معرفی شده از سوی دولت، تحلیل ها و واکنش های گوناگونی را با خود به همراه داشت. برخی از جریان های حامی دولت این رأی را نشانه حمایت و پشتیبانی از دولت دانستند، رئیس فراکسیون امید آن را نشان دهنده اکثریت مجلس خواند و یکی از چهره های اصولگرا نیز گفت، برخی از اصولگرایان نیز به وزرای پیشنهادی رأی اعتماد دادند.

آیت ا… مکارم شیرازی: ۳ وزیر انتخاب شده عزمشان را برای رفع مسائل جزم کنند

 آیت ا… مکارم شیرازی روز گذشته در جلسه درس خارج فقه خود به انتخاب سه وزیر پیشنهادی دولت اشاره کرد و گفت: این سه وزیر باید عزم خود را برای رفع مسائل سه وزارتخانه‌ ورزش، آموزش و پرورش و ارشاد جزم کنند چرا که مشکلات عدیده‌ای دارد…که در این بین وزارت ارشاد مشکلات زیادی در عرصه‌های فیلم، کتاب و … دارد. این مرجع تقلید با تاکید براینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید ارزش‌های اسلامی را زنده کند ادامه داد: باید ببینیم وزیر انتخاب شده این فاصله را رفع می‌کند یا نه.

صالحی امیری: مفتخریم در زیر چتر گفتمان رهبری ادامه حیات بدهیم

سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که به حرم مطهر امام خمینی (ره) رفته بود، در دیدار سید حسن خمینی، گفت: ما امروز به این‌جا آمده‌ایم تا یک بار دیگر تجدید عهدوپیمان داشته باشیم با مراد و مرشد و هویت و اخلاق. با انسانیت، شرافت و معرفت و همه زیبایی‌هایی که انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام (ره) برای ما آفرید. خدا را شاکریم که گرچه آن امام در پیش ما نیستند شخصیتی وجود دارد که وقتی به دیدارشان می‌رویم احساس می‌کنیم روح آن امام را در وجود و شخصیتشان متجلی می‌بینیم. این نشان می‌دهد معنویت و روح امام (ره) در حیات کشور کماکان جریان دارد.

وی افزود: خلف صالح حضرت امام (ره) همچنان آن راه و مسیر را باصداقت دنبال می‌کنند و ما مفتخریم که در زیر چتر گفتمان رهبری ادامه حیات بدهیم. صالحی امیری اظهار کرد:‌ امروز بعد از چند دهه وقتی جامعه را آسیب‌شناسی می‌کنیم و بازمی‌گردیم می‌فهمیم که مشکل اصلی جامعه اخلاق است و بنابراین یک بار دیگر نیاز داریم به حیات اخلاقی جامعه بازگردیم که امام (ره) و مقام معظم رهبری آن را تبیین کرده‌اند.

سید حسن خمینی: انقلاب اسلامی هیچ نسبتی با تحجر ندارد

سید حسن خمینی نیز در این دیدار گفت: تردید نکنید هویت انقلاب اسلامی هیچ نسبتی با تحجر ندارد و متحجرین هیچ نقشی در تحولات انقلابی نداشتند. وی همچنین با بیان اینکه متحجرین مانع حرکت انقلابیون مسلمان در پیش از انقلاب بوده اند، افزود: انقلاب به همان میزان که از ولنگاری دور است از تحجر هم به دور است. توجه به بعد تحجر ستیزانه انقلاب از ارکان فرهنگ انقلاب است و همین جاست که امام می گویند می خواهم فدا شوم و در این مسیر جان و آبرویم را بدهم. چرا که حرکت در این مسیر برای متدینین دشوارتر است.

مطهری: وظیفه دولت در تامین مطالبات به‌ویژه مسائل اقتصادی سنگین تر شد

علی مطهری نیز در پی موافقت نمایندگان مجلس با وزرای پیشنهادی روحانی برای تصدی وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش، گفت: رای اعتماد مجلس به سه وزیر پیشنهادی نشان داد که حربه «فتنه» و متهم کردن افراد به «فتنه‌گر بودن» دیگر حربه‌ مناسبی برای حذف نیروهای کارآمد و انقلابی نیست. وی افزود: مجلس دهم نشان داد که فریب کاسبان فتنه و کاسه های داغ‌تر از آش را نمی‌خورد. به نظرم این امر دستاورد مهم جلسه دیروزبود. همچنین این رای اعتماد حاکی از همراهی و همدلی مجلس و دولت است و طبعا وظیفه دولت را در تامین مطالبات مردم از جمله بهبود اقتصاد کشور سنگین تر می کند.

پزشکیان: مجلس نشان داد تابع جو و نگاه خاص نیست

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مجلس دهم نشان داد می خواهد با دولت همراهی کند، تاکید کرد: رای اعتماد مجلس به سه وزیر پیشنهادی حاکی از آن بود که قوه مقننه تابع نگاه و جو خاص نیست. وی در ادامه تأکید کرد: مشکلی که ما داریم و عده ای نمی خواهند از آن دست بردارند، موضوع فتنه است، همه ما در قبال وعده و قول هایی که به مردم داده ایم و تعهدی که به انقلاب و خون شهدا داریم، امتحان می‌شویم. وی تاکید کرد: در رابطه با آقای آشتیانی می دانم که مراجع قضایی او را تایید کردند، اگر بعد از ارزیابی به مجلس معرفی شده، تهمت و افترا زدن به وزیر پیشنهادی و فاسد جلوه نشان دادن انصاف نیست و به دور از اخلاق است که انسان به سادگی همه چیز را زیر پا بگذارد.

انصاری: رأی اعتماد نمایندگان به وزرا، نماد اعتماد مجلس به دولت بود

 انصاری، معاون حقوقی رئیس جمهور نیز با تقدیر از نمایندگان مجلس برای رأی اعتماد به وزرا نوشت: بیراه نیست اگر گفته شود رأی اعتماد مجلسیان به وزرای پیشنهادی نشان و نماد اعتماد مجلس به رئیس جمهوری و دولت بود.

ترکان: همه زور تندروهای مجلس ۷۰رأی است

اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهور نیز در گفت وگو با انتخاب در این باره گفت: این نشانگر این است که این مجلس با مجلس قبل از لحاظ همراهی با دولت متفاوت است. ترکان در ادامه با بیان اینکه همه زور تندروهای طرفدار احمدی نژاد در مجلس همین تعداد آرایی بود که امروز داشتند گفت: این تفکر هفتاد تا رای دارد و همین نهایت زور این جماعت است. شما دیدید که ۲۰۰ تن دیگر از نمایندگان مجلس چطور با دولت همراهی کردند. اکثریت این مجلس با دولت همراه است.
محبیان: برخی اصولگرایان هم به سه وزیر رای مثبت دادند
امیر محبیان، از تحلیلگران اصولگرا نیز در گفت و گو با جماران، درباره جلسه رای اعتماد مجلس به سه وزیر پیشنهادی گفت: مجلس علی رغم اینکه تمام مباحثش را مطرح کرد ولی در عین حال به هر سه وزیر رای مثبت داد. بعضی ها اینگونه تصور می کنند؛ مجلس، مجلس اصلاح طلبی است با اکثریت و اصولگرایان و منتقدین اقلیت هستند که این مطلب درستی نیست. وی ادامه داد: برخی از اصولگرایان که به این سه وزیر رای مثبت دادند می خواستند به این افراد فرصتی بدهند تا توانایی شان را نشان دهند و نمی خواستند این سه وزارتخانه بدون سرپرست باقی بماند، همچنین با توجه به اینکه چیزی از عمر دولت باقی نمانده است تنش جدیدی بین دولت و مجلس درست نشود.

ابراهیمی: سخن رئیس جمهور در شأن وی نبود

حجت الاسلام حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت نیز درباره فضای مجلس در روز رای اعتماد سه وزیر پیشنهادی گفت: به نظر من، فضای مجلس، هم خوب و هم بد بود. بد از این نظر که آقای رئیس جمهور نباید از پشت تریبون مجلس به صراحت اعلام می کردند، یک عده انقلابی نادان، که این در شأن رئیس جمهور نبود و از آن طرف هم پاسخ به رئیس جمهور نیز نه در شان مجلس بود و نه رئیس جمهور.

عارف: رقبا واقعیت رقبا و واقعیت اکثریت را بپذیرند

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس نیز با بیان اینکه پیام رأی مجلس به سه وزیر پیشنهادی،‌ همراهی با دولت بود، گفت: رقبا هم باید واقعیت رقابت و واقعیت اکثریت را بپذیرند، در حالی که ما هیچ ادعایی در مجلس نداریم و همین مسیر را با اکثریتی که داریم امیدواریم بتوانیم بهتر پیش ببریم. عارف در ادامه با اشاره به جمع بندی فراکسیون امید درباره رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی گفت: فکر می‌کنم باید به نقش محوری فراکسیون امید اذعان داشته باشیم که ان‌شاءا… موفقیت هم حاصل آید. عارف تصریح کرد: افرادی را فرستادیم صحبت کنند که فضا را تند نکنند و اگر از طرف یکی از مخالفین تند نمی‌شد قطعاً دوستان ما برخورد تندی نمی‌کردند.

وی ادامه داد: توجه به مطالبات مردم به ویژه اقتصاد و اشتغال امروز مهمترین مسئله ماست که امیدواریم دولت با ترمیمی که در کابینه انجام داد به اشتغال جوانان و معیشت مردم بپردازد.وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره تغییرات دیگر در کابینه، گفت: تحرک بیشتر اقتصادی مورد نیاز است و ما امروز با مشکل رکود اقتصادی و بیکاری و معیشت روبرو هستیم.

اگر همین ترکیب تیم اقتصادی دولت بتواند تحرک ایجاد کند بهتر است اما اگر نشود انتظار مجلس این است که در آن بخش ترمیمی داشته باشیم. به گزارش ایلنا، در بیانیه حزب اتحاد ملت ایران به مناسبت رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت آمده است: این روز تاریخی و این راّی و برآیند سخنان نمایندگان نشان داد که آنچه در این مجلس مورد توجه و خواست اکثریت است، اخلاق، آرامش و همراهی با دولت منتخب و توجه به مطالبات بحق مردم است. حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، امیدوار است این رویکرد مجلس زمینه و ظرفیت شکل گیری گفت‌وگوهای داخلی سازنده بین همه جریان های سیاسی مدافع منافع ملی کشور برای برون رفت از مشکلات موجود را فراهم آورد.

https://hoorkhabar.ir/633302کپی شد!
103
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.