استاندار خوزستان گفت: اگر در حمل و نقل دچار مشکل باشیم آنوقت از رشد و توسعه خبری نخواهد بود
به گزارش هورنیوز و در حاشیه سفر وزیر راه به استان خوزستان پنجشنبه ششم آبانماه در آیین بهره برداری از چند طرح راه آهن در شهرستان بندر ماهشهر در جمع خبرنگاران غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان گفت: اگر قرار باشد رشد و توسعه ای در کشور رخ دهد یکسری شرایط و لوازم خاص خود را نیاز دارد که یکی از آنها مسائل ارتباطی است و هرچه سیستم ارتباطی بین نقاط مختلف استان بیشتر باشد و امکان تردد راحت تر شود، امکان رشد و توسعه بیشتری فراهم خواهد شد.
وی افزود: اگر در ابعاد مختلف حمل و نقل دچار مشکل باشیم آنوقت از رشد و توسعه خبری نخواهد بود و خوزستات به علت پتانسیل های مختلف و وضعیت جغرافیایی از هر چهار بعدحمل و نقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی می توان جهش اقتصادی و رشد توسعه را برای استان ایجاد کرد.
استاندار خوزستان تصریح کرد: انشالا با حمایتی که از خوزستان می شود و با همت دولت تدبیر و امید و توجه ویژه رییس جمهور بتوانیم گام های موثری را برداشته و در زمینه راه های ریلی_بنادر و هوایی رشد و ترقی را ایجاد کنیم.
شریعتی عنوان کرد: راه آهن بندر امام به اهواز مجهز به خط ریلی شده که می توان با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در آن حرکت کرد و امیدواریم پس از این پروژه، راه آهن اهواز اندیمشک هم به این سرعت مجهز شود.
وی در پایان گفت: توجه ویژه وزیر راه و شهرسازی به فرودگاه اهواز بیانگر عنایت و توجه دولت به خوزستان است که امیدواریم بتوانیم مطابق با استانداردهای جهانی و کشوری راه های خوزستان را توسعه دهیم.
خوزستان در زمینه حمل و نقل نقش مؤثری دارد
عباس آخوندی وزیرا راه گفت: ۴۷ میلیون تن در سال میزان حمل و نقل دریایی خوزستان و کل حجم حمل و نقل دریایی کشور ۱۵۰ میلیون تن است. خوزستان یک سوم از سهم حمل و نقل دریایی کشور را به خود اختصاص می دهد.
وی افزود: باید بعد از رسیدن بار به بندر آن را به سرزمین منتقل کنیم که تأکید ما انتقال این بارها به ریل است ولی برای انجام این کار مشکلات اجتماعی وجود دارد و البته نیازمند سرمایه گذاری عظیمی است.
آخوندی اظهار کرد: اجرای شبکه ریلی در داخل بنادر خرمشهر و بندر امام یکی دیگر از اقدامات است. در خوزستان چندین اندیشه بلند پروازانه داریم که امیدوارم با عنایت خداوند، کمک نمایندگان و دولت بتوانیم آنها را عملیاتی کنیم.
وزیر راه عنوان کرد: از جهت بار و مسافر دو خطه کردن برای ما مهم است. افزایش جمعیت اهواز به بالای یک میلیون نفر را داریم بنابراین باید ارتباط ریلی این شهر را با سایر شهرهای استان مانند شادگان، آبادان، خرمشهر، ایذه، رامهرمز و بهبهان فراهم کنیم.
آخوندی تصریح کرد: مردم خوزستان از اهواز به شهرهای مختلف ترددهای بسیاری دارند و یکی از مشکلات اهواز نیز آلودگی هوا است، یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش آلودگی هوای این شهر انتقال بار مسافری از جاده به خطوط ریلی است.
وی افزود: باید دو خطه کردن مسیرهای مختلف ریلی را در دستور کار قرار دهیم. استفاده از ظرفیت ریلی را باید به یک سنت و فرهنگ تبدیل کرده و خودمان در استفاده از آن پیش قدم باشیم.
وزیر راه افزود: اتصال خط ریلی بندرامام به شادگان و از آنجا به آبادان را نیز در دستور کار و همچنین خط ریلی اهواز به اصفهان را نیز در حال پیگیری داریم.
وی در بخش دیگر افزود: خوزستان نه فقط برای موقعیت جغرافیایی بلکه از نظر تاریخی و دوران معاصر نقش کلیدی برای کشور ایفا کرده است. ثروت فرهنگی و نیروی انسانی که در خوزستان است خیلی بیشتر و فراتر از ثروت مادی این استان است و امیدوارم شاهد ارتقای کیفیت زندگی مردم در خوزستان باشیم. برای سکونتگاه های غیر رسمی ماهشهر نیز پیگیری های لازم را انجام می دهیم و دستور لازم را به معاونان صادر کردم.
خوزستان در محور توسعه راه آهن قرار دارد
همچنین پورسید آقایی مدیرعامل راه آهن کشور گفت: تحول در راه آهن کشور آغاز شده و امروز ثمر آن را می بینیم. خوزستان بر گردن همه کشور حق ویژه ای دارد و هرچقدر برای آن کار کنیم باز هم کم است. باید به مردم خوزستان بیش از پیش خدمت کنیم.
وی افزود: خوزستان در محور توسعه راه آهن قرار دارد و امروز پروژه دو خطه شدن اهواز ـ بندر امام و ایستگاه ماهشهر را افتتاح کردیم. پروژه دو خطه کردن اهواز ـ اندیمشک نیز در دستور کار قرار دارد. خط ریلی اهواز ـ خرمشهر را نیز مورد بازسازی قرار داریم.
آقایی اظهار کرد: خط ریلی بندر امام به خرمشهر و از آنجا به عراق را نیز شروع خواهیم کرد. اتصال اهواز به مرکز کشور (اصفهان) را هم داریم که یکی از پروژه های بزرگ کشور است ولی زمان بر خواهد بود. راه آهنی برقی و دو خطه با سرعت بالا برای این خط اهواز به اصفهان توسط دولت مصوب شده و در ردیف بودجه هم قرار گرفته است.
وی عنوان کرد: با این پروژه بزرگ می خواهیم خوزستان را به عنوان یک استان نمونه در توسعه حمل و نقل ریلی داشته باشیم. انجام مطالعات برای اتصال ماهشهر به بهبهان و رامهرمز را نیز در دست اقدام داریم. با تعریف پروژه های مختلف تلاش می شود تا یک صنعت توسعه یافته ریلی را در مجموع داشته باشیم.
مدیر عامل راه آهن کشور در پیان گفت: راه آهن متعلق به همه ملت است و انشاالله بتوانیم راه آهنی درخور شأن مردم داشته باشیم و عنوان صنعت مدرن و توسعه یافته آن را به سایر کشورهای جهان عرضه کنیم.