قطار اشتغال جوانان خوزستانی در ایستگاه وعده ها بازماند!

به گزارش هورنیوز ؛ بیشتر جمعیت خوزستان را نیروهای جوان تشکیل داده است، که همین امر نشان از وجود ظرفیت و استعدادهای نابی است که اگر به درستی پروش یابند بی شک نقش مهمی در توسعه همه جانبه استان ایفا خواهند کرد.

ایجاد اشتغال، فراهم کردن زمینه ازدواج جوانان، افزایش زمینه های تفریحی و … همه از موارد ضروری در یک جامعه جوان است اما شاید بتوان مهم ترین عامل در استقلال جوانان را همان ایجاد شغل دانست که مقدمه ای برای سایر موارد نیز خواهد بود.

۱۰۰۷۹۸۶

براساس آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران در سال ۹۴، خوزستان با ۱۲ درصد افزایش، رتبه دوازدهم جدول بیکاری کشور را به خود اختصاص داده است. نسبت اشتغال در کل کشور ۳۳٫۹ درصد است و خوزستان با ۳۳٫۱ رتبه ۲۱ جدول را دارد.

همچنین نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور، ۳۸درصد است و خوزستان با ۳۷٫۷ درصد رتبه ۱۵جدول را مشترکا با فارس و همدان دارد.

این آمارها حکایت از آن دارد که به دلایل گوناگون صنایع بزرگ، پتروشیمی ها، ظرفیت های موجود در بنادر و منطقه آزاد تاکنون هیچ کدام نتوانسته به نحو شایسته ای بر اشتغال جوانان بومی خوزستان تأثیر مثبت بگذارد.

جوانان استان پس از ناامیدی از استخدام در شرکت های دولتی و شبه خصوصی به سراغ مشاغل خانگی رفتند تا با سرمایه ای اندک بخشی از مشکلات بزرگ خود را حل کنند اما این بار نیز سد نفوذ ناپذیری همچون بانک ها را پیش روی خود دیدند.

برخی کارشناسان این حوزه معتقدند با عملکرد ضعیف برخی دستگاه‌ها و بانک‌ها در خوزستان مطرح کردن بحث مشاغل خانگی در شورای اشتغال مناسب این استان نیست و فایده‌ای ندارد.

سال گذشته اعتباری بالغ بر ۱۴۰ میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات بانکی در بحث مشاغل خانگی به خوزستان اختصاص یافت اما متاسفانه برخی بانک‌ها و دستگاه‌های استان در جذب و پرداخت این اعتبار همکاری نداشتند؛ به عنوان مثال بانک صادرات تنها سه درصد در پرداخت تسهیلات همکاری داشت.

در استان‌هایی مثل اصفهان و خراسان رضوی اعتبارات مربوط به اشتغال خانگی به صورت صد در صد پرداخت شده است. در صورتی که در استان خوزستان از ۱۴ میلیارد تومان اعتبار متعلق به مشاغل خانگی تنها ۴۳درصد از آن توسط بانک ملی پرداخت شده است.

آسیب شناسی موضوع بیکاری جوانان خوزستانی تنها به همین نقطه ختم نمی شود چرا که جوانان مظلوم این استان حتی به اندازه حداقل های لازم نیز به مهارت های فنی و حرفه ای دسترسی ندارند.

سید نور محمدپور مدیر تعاون کار و رفاه اجتماعی روز گذشته در جلسه ای که باعنوان ساماندهی امور جوانان در استانداری تشکیل شد، با اشاره به مشاغل خانگی و آموزش فنی و حرفه ای خاطر نشان کرد:  فنی و حرفه ای متناسب با وزارت کار پیش نرفته است و  مشاغل سنتی را پوشش می دهد و باید فنی و حرفه ای به افراد فاقد مهارت آموزش لازم  را متناسب با بازار کار امروز یاد بدهد.

حجت الاسلام سیدابوالحسن حسن زاده امام جمعه موقت اهواز نیز با اشاره به همین موضوع اظهار داشت: استان خوزستان با وجود داشتن نعمت های خدادادی فراوان، از مشکل بیکاری رنج می برد و بیشترین نیروی کار استان از نیروی های غیربومی تامین می شود.

وی ادامه داد: بیشتر سازمان ها و شرکت ها، علت این مشکل را نداشتن مهارت و تخصص نیروی کار بومی استان عنوان می کنند که در این خصوص نیز، سازمان فنی و حرفه ای و دستگاه های مسئول باید در خصوص مهارت آموزی به جوانان و آموزش نیروی کار اقدام کنند.

اگرچه شرایط سیاسی، اقتصادی کشور و تحریم ها تأثیر بسزایی در بالا رفتن آمار بیکاری جوانان داشته اما بررسی آمار بیکاری و اشتغال در سایر استان ها نشان از آن دارد که مسئولان استانی با در نظر گرفتن ظرفیت های استان و تکیه بر نیروی انسانی تا حد قابل قبولی بر این مشکل فائق آمده اند که نمونه بارز آن استان کرمان با نرخ اشتغال ۹۴٫۱ است. همین امر بیانگر آنست که با منابع حداقلی، باور نیروهای بومی و وجود مسئولان متخصص و شایسته می توان معضل بیکاری را به صورت ریشه ای حل کرد.

به گزارش هورنیوز؛ پدیدار شدن معضلی به نام بیکاری در استان خوزستان نتیجه سال ها سیاست های اشتباه برخی سیاسیون و دولتمردان بوده که امروز دود این بی تدبیری در چشم جوانان جویای کار می رود. مقام معظم رهبری با اشراف بر این امر و با ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به دنبال راهی برای حل این مشکل بودند اما منش و عملکرد مسئولان نشان از آن دارد که اقتصاد مقاومتی را در نه عمل، بلکه تنها در گفتار قبول دارند و از آن به عنوان یک دستاویز برای اجرای برنامه های خود به کار می برند.

امروز خوزستان فرصت آزمون و خطایی تازه را ندارد از همین رو انتظار می رود دولت یازدهم که شعار خود را تدبیر و امید قرار داد، در اندک فرصت باقی مانده تدبیری اتخاذ کند تا بار دیگر امید در دل جوانان خوزستانی زنده شود.

https://hoorkhabar.ir/631589کپی شد!
72
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.