تبدیل تالاب ها به کانون ریزگرد، ارمغان سازمان محیط زیست برای خوزستان

به گزارش هورنیوز ؛ بیش از ۱۳ سال است که مردم استان خوزستان با پدیده ای به نام ریزگردها دست و پنجه نرم می کنند، پدیده ای که در ابتدا کسی فکر نمی کرد روزی به یک معضل بزرگ و بحران زیست محیطی تبدیل شود.

اگرچه در سال های اولیه پیدایش گرد و خاک بر فراز آسمان استان، میزان و تعداد دفعات آن به مراتب کمتر بود اما با گذشت زمان و در سایه نبود نظارت مسئولان روز به روز بر شدت آن افزوده شد.

امروز خوزستان در معرض دو نوع کانون خارجی و داخلی در معرض گرد و خاک های گسترده قرار دارد. کنترل کانون های خارجی به دلیل عدم همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس در شرایط فعلی تاحدود زیادی ممکن نیست اما در کمال ناباوری شاهد آن هستیم که مسئولان و دولتمردان برای حل کانون های تولید ریزگرد داخلی نیز اهتمامی ندارند که نمونه این امر بی توجهی مسئولان محیط زیست به ازبین رفتن تالاب های استان و تبدیل شدن آنها به کانون های جدید ریزگرد است.

عباس پاپی زاده نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم با شاره به وضعیت اسفبار تالاب‌های خوزستان‌ اظهار داشت: تالاب‌های خوزستان به کانال تبدیل شده‌اند و دولت  در این زمینه با سستی عمل کرده است. در بودجه سال ۹۳-۹۴ ما در کمیسیون تلفیق پیشنهادی دادیم که سالانه ۶۰ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها در اختیار سازمان محیط زیست قرار بگیرد  اما در بودجه ۹۵ درلایحه پیشنهادی  این موضوع مهم مطرح نشد و زمانی که نمایندگان خوزستان این موضوع را مطرح کردند دولت بر خلاف نظر نمایندگان با این اقدام مخالفت کرد.

وی افزود: براساس قانون حفظ حیات تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور که تقریبا شامل کل رودخانه کارون نیز می‌شود هرگونه توسعه عمرانی باید با حفظ حیات تالاب‌ها و رودخانه‌ها انجام ‌شود و به موجب این قانون عملکرد برخی از شرکت‌ها مانند نفت در تالاب هورالعظیم را با محدودیت‌های جدی رو به رو می‌کند.

به گزارش هورنیوز ؛ حل مشکل ریزگردها اگرچه به منابع مالی نیاز دارد اما بیش از آن نیازمند وجود مدیرن دلسوز است که دغدغه حل این مشکل را داشته باشند در غیر این صورت مانند روند کنونی نه تنها چاره ای برای حل آن اندیشیده نمی شود بلکه انگیزه ای برای مقابله با آن هم وجود ندارد.

 

 

https://hoorkhabar.ir/630493کپی شد!
49
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.