وقتی خوزستان در معرض آزمون و خطایی دیگر قرار می گیرد/ راه اندازی اتاق تزریق در استانی با بالاترین نرخ اعتیاد

به گزارش هورنیوز؛ چندیست که سازمان بهزیستی کشور مصمم به راه اندازی اتاق های تزریق در سه استان خوزستان، کرمان و سیستان و بلوچستان به صورت پایلوت است تا اگر نتایج به دست آمده رضایت بود در تمام کشور اجرایی شود.

متأسفانه تاکنون آمار دقیقی از تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور وجود ندارد اما برخی آمارها از وجود ۲٫۵ میلیون معتادی که روزانه در کشور مواد مخدر مصرف می کنند، حکایت دارد.

۶۳۵۸۸۹۷۰۹۹۸۱۹۲۷۲۶۸

محسن روشن‌پژوه معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور چندی پیش از اتفاقی تلخ پرده برداشت و اظهار کرد: براساس طرح پیمایش ملی اعتیاد، استان‌های خوزستان، گلستان، کرمان و سیستان و بلوچستان پرمصرف‌ترین استان‌های کشور هستند.

وی ادامه داد: استان تهران دارای شیوع متوسط و استان‌های اردبیل و یزد نیز در گروه کم‌شیوع‌ها قرار دارند.

قطعا شیوع اعتیاد در بین جوانان و مردم خوزستان به عوامل مختلفی مانند کمبود زمینه های اشتغال، عدم فرهنگ سازی، عدم آشنایی با مضرات مواد مخدر و سایر موارد دیگر باز می گردد که خارج از بحث است اما آنچه اهمیت دارد آنست که اکنون خوزستان در شرایط بحرانی می باشد و هر روزه جوانان، دختران و پسران این استان در معرض خطر هستند.

سؤالی که به ذهن هر خوزستانی متبادر می شود این است که طرحی که تاکنون در کشور عملیاتی نشده چرا باید در خوزستان به صورت آزمایشی اجرا و به نوعی این استان را در معرض آزمون و خطا قرار دهند؟

علی شفیعی یکی از کارشناسانی است که مخالف اجرای این طرح در شرایط کنونی است در همین خصوص می گوید:اگر دستگاه‌های متولی مدیریت اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی می خواهند به وظایف قانونی خود عمل کنند، بهتر است به جای کارهای «خارق‌العاده» و پرسروصدایی مانند راه‌اندازی اتاق تزریق، همت فوق‌العاده خود را برای اجرای تکالیف به زمین‌مانده در چارچوب برنامه‌های تجربه‌شده و ظرفیت‌های بلااستفاده موجود به کار بندند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از مدیران کل بهزیستی استان‌هایی که قرار است طرح در آن‌ استان ها اجرایی شود، خواسته‌است بررسی کنند که با توجه به ملاحظات اجتماعی، فرهنگی، حقوقی، اقتصادی و انتظامی که استان‌هایشان دارد، امکان راه‌اندازی اتاق تزریق امن در آن‌جا وجود دارد یا خیر.

به گزارش هورنیوز ؛ اگرچه راه اندازی اتاق های تزریق پیش از این توسط چند کشور اجرایی شده و در برخی از آنها نیز نتایج نسبتا خوبی حاصل شده است اما نکته مهم آنست که در شرایط کنونی کشور، مسئولان باید ابتدا به دنبال راهکارهایی برای عدم گرایش مردم به سمت مواد مخدر و ترک این ماده خانمان سوز باشند نه آنکه با فراهم کردن بسترهای مصرف مواد مخدر انگیزه ترک اعتیاد را هم در بین مصرف کنندگان از بین ببرند.

باتوجه به درخواست معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از مدیران کل بهزیستی سه استان مذکور برای بررسی وجود زمینه های لام جهت احداث خانه های تزریق، انتظار می رود مدیرکل بهزیستی استان خوزستان با نگاهی واقع بینانه از پذیرش این طرح پایلوت که مشخص نیست چه اثراتی در استان باقی خواهد گذاشت خودداری کند.

سایت خبری هورنیوز منتظر پاسخگویی مدیرکل سازمان بهزیستی استان درخصوص این مسأله است.

 

https://hoorkhabar.ir/628547کپی شد!
59
۱
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

  • علی کرانی متاسفانه عوامل در بروز اعتیاد بسیار است اما در استان خوزستان آن چیزی که اثر گذار است اشتغال و در رتبه بعدی میتوان حاشیه نشینی های شهر ها به خصوص اهواز را میتوان نام برد عملا مشاهده میشود استانی که دارای کارخانجات بزرگ در کشور است بیشترین بیکاران و بیشترین بیسوادان را در خود جای داده است متاسفانه جنگ ۸ ساله هم کم بی تاثیر نبوده است
منتشر شده۱