هوای آلوده چشم انتظار لایحه هوای پاک
به گزارش هورنیوز و به نقل از خبرگزاری خانه ملت؛ آلودگی هوا در کلانشهرهای مختلف بهخصوص پایتخت کشور به یکی از معضلات مهم تبدیل شده از این رو سازمانها و دستگاههای مختلف هم ناگزیر به ارائه راهکارهای متفاوت پرداختهاند، علاوه بر این تحقیقات و پژوهشهای بنیادی نیز در این زمینه صورت گرفته اما متاسفانه مجموع این اقدامات تاکنون منجر به رفع آلودگی هوا نشده است.
پیشنهادات بسیاری اعم از به کارگیری روشهای تشویقی به جای روشهای بازدارنده و تنبیهی چون طرحهای ترافیک و زوج و فرد، افزایش اختیارات سازمان حفاظت محیطزیست، تهیه سند راهبردی آب و تغییرات اقلیمی، تعطیلات زمستانه مدارس، افزایش کیفیت سوخت و خودروهای تولید داخل و کاهش ساعات کاری ادارات در سالهای اخیر مطرح شده و در مواقع بحرانی از برخی اقدامات مقطعی هم استفاده شده است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی اما معتقدند که از مجموع پیشنهادات مذکور باید به اقدامات اساسی و بنیادی پرداخته شود و تنها در مواقع اضطرار از کارهایی چون تعطیلی مدارس یا کاهش ساعات اداری استفاده شود البته نمایندگان تاکید دارند که این روشهای مقطعی تنها نباید در دستور کارهای کاهش آلودگی هوا قرار گیرد و از سایر اقدامات چشمپوشی کرد.
با این حال رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس دهم از تصویب لایحه هوای پاک در روزهای آینده خبر داده و گفته است که این لایحه کاملترین و جامعترین قانون در مورد آلودگی هوا خواهد بود که پس از سالها به سرانجام خواهد رسید، شاعری اعلام کرده است که در لایحه هوای پاک به مجموع پیشنهادات کوتاهمدت و اساسی پرداخته شده است.
ابراهیمی: بستههای تشویقی به جای تنبیهی برای کاهش آلودگی هوا درنظر گرفته شود
علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص اقدامات دولت و سازمان ها برای کاهش آلودگی هوا، گفت: بیش از یک دهه است که کاهش آلودگی هوای پایتخت و کلان شهرها مطرح و اظهارنظرهای مختلف نیز در این زمینه ارائه شده اما شاهدیم که اقدامات محدود به تصمیمات مقطعی، مسکن و با اثرگذاری کم مانند محدودیت های تردد و طرح های زوج و فرد شده است.
نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: حال که طرح های ترافیک و زوج و فرد قابل خرید است یعنی نگاه درآمدی بر آنها حاکم است، در حقیقت از سوی دولت و مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوا شاهد کارهای اساسی و زیربنایی نبوده ایم.
وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا عمدتا روش های تنبیهی بوده است، افزود: این در حالی است که استفاده از بسته های تشویقی می توانست کارسازتر باشد، در این زمینه توسعه حمل و نق عمومی و مترو به شکل گسترده و ویژه یکی از راهکارهای مهم بود که از آن غفلت شده است.
ابراهیمی با انتقاد از مشکلات مردم برای استفاده از مترو به دلیل عدم توسعه متوازن آن در تهران، گفت: مترو در شرایطی که در دسترس تر و با امنیت بیشتری توسعه پیدا میکرد و در دستور کار مدیران مربوطه قرار می گرفت، می توانست در حکم بسته ای تشویقی به کاهش آلودگی هوا کمک کند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با یادآوری لایحه هوای پاک مصوب این کمیسیون، گفت: این لایحه در کارگروه محیط زیست کمیسیون کشاورزی روند بررسی جزییات را سپری می کند، اما پس از اظهار نظرهای کارشناسی در این لایحه نیز می توان بر ارائه بستههای تشویقی به جای تنبیهی برای کاهش آلودگی هوا تاکید کرد.
کیخا: تهران سند راهبردی آب و تغییرات اقلیمی ندارد
احمدعلی کیخا عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره لزوم افزایش اختیارات سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا، گفت: بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی، سازمان حفاظت محیط زیست مرجع تشخیص آلودگی و تخریبهای غیرقابل جبران است اما دستگاه های اجرایی و قضایی این مرجعیت را به رسمیت نمی شناسند.
نماینده زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی تمامی فعالیتهای اقتصادی و غیره که موجب تخریب و آلودگی می شود ممنوع است، تصریح کرد: بر اساس قوانین موجود مرجع این تشخیص نیز سازمان حفاظت محیط زیست است، در حقیقت ضرورت ایجاد این سازمان اجرای اصل پنجاهم قانون اساسی بود.
وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی از دولت و مردم باید مانع فعالیت های مخرب و آلوده کننده بخش دولتی و خصوصی شود اما متاسانه عدم به رسمیت شناختن این سازمان مسئله ساز شده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: اگر در تشخیص عوامل مخرب زیست محیطی و آلودگی ها اشکالاتی باشد باید آنها تقویت و مرتفع شود نه آنکه اصل قانون اساسی زیر پا گذاشته شود، در حقیقت سازمان حفاظت محیط زیست را مانند وزارت دفاع در همه شرایط باید حمایت مادی و … کرد.
وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست مامور ایجاد امنیت و توسعه پایدار کشور است، ادامه داد: متاسفانه در اجرای برخی پروژهها به هشدارهای سازمان حفاظت محیط زیست توجهی نمیشود زیرا این سازمان مانع اقدامات غیرکارشناسانه و مخرب زیست محیطی میشود.
کیخا یادآور شد: جنگلها و مراتع و چشم اندازهای محیط زیستی به دلیل به رسمیت نشناختن این سازمان تخریب و نابود شده است، در این زمینه دولت با ارائه لایحه یا قوه مقننه می تواند با تدوین طرحی نسبت به رسمیت شناختن سازمان حفاظت محیط زیست استفساریه دهند.
این نماینده مردم در مجلس دهم با یادآوری فرونشست زمین و آلودگی هوا در تهران،گفت: دلیل فرونشست تخلیه سفره های آب زیرزمینی است اما هیچ گاه برای تدام و پایداری شهر تهران سند راهبردی برای آب و تغییرات اقلیمی تهیه نشده است، مدیریت شهری تنها مدیریت تاکسی و مترو و بزرگراه ها نیست، در واقع هوا هم بخشی از نیاز پایه مردم است.
سیاستهای کاهش آلودگی هوا مورد بازنگری قرار گیرد/خودروهای بیکیفیت عمده عامل آلودگی هوا
کیخا در واکنش به تعطیلات زمستانه مدارس جهت کاهش آلودگی هوا نیز یادآور شد: تعطیلات زمستانه مدارس در برخی از کشورهای دنیا معمول است، البته کاهش آلودگی هوا تنها دلیل آنها نیست بلکه تعطیلات به جهت تقویت روحیه و همراهی با خانواده مطرح است؛ در کشور ما نیز این تعطیلات میتواند به شکل چند بعدی در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه تعطیلات زمستانه مدارس علاوه بر کاهش آلودگی هوا منفعتهای دیگری نیز دارد، افزود: در روزهایی که وارونگی هوا اتفاق میافتد، تعطیلات مدارس میتواند یکی از راهکارها باشد اما تنها راه و بهترین شیوه نیست.
این نماینده مردم در مجلس دهم با یادآوری اینکه عمدهترین منبع آلودگی هوای پایتخت مربوط به خودروها و موتورسیکلتها است، تصریح کرد: متاسفانه تردد خوردوهای فرسوده و موتورسیکلتها آلودگی بسیاری از خود به جا گذاشته است که توجه به این مقوله یکی از مهمترین سیاستهای کاهش آلودگی هوا خواهد بود.
کیخا با بیان اینکه برای آلودگی هوا باید اقدامات به شکل اساسی انجام گیرد، ادامه داد: یکی از اقدامات جایگزینی خودروهای فرسوده است از این رو برای این جایگزینی وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بکوشد تا خودروهای ایمن و با کیفیت تولید کند، متاسفانه نزدیک به چهاردهه از انقلاب میگذرد و تاکنون به بهانه تولید خودروی ملی حمایت همه جانبه از خودروی داخلی داشتهایم و ما به ازای این حمایت هزینه بسیاری به جامعه نیز تحمیل کردهایم که آلودگی هوا و کشتار و تصادفات به جهت کیفیت پایین خودرو یکی از موارد است.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سیاستهای کاهش آلودگی هوا باید مورد بازنگری قرار گیرد و در کنار اقدامات مقطعی به کارهای ریشهای و اساسی پرداخته شود که تصویب لایحه هوای پاک هم که از سالها پیش مطرح است میتواند موجب ایجاد مر قانون خاص و ویژه در زمینه آلودگی هوا شود.
نجفی: برنامهریزی موقت و ناپایدار راهکار کاهش آلودگی هوا نیست/ لایحه هوای پاک سریعتر تصویب شود
محمدرضا نجفی نایب رئیس مجمع نمایندگان استان تهران مجلس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانهملت در واکنش به پیشنهاد تعطیلات زمستانه مدارس برای کاهش آلودگی هوا، گفت: این پیشنهاد آثار موقت و ناپایداری دارد، در حقیقت برای بهبود وضعیت هوا باید لایحه هوای پاک را هر چه سریعتر به تصویب برسد، به لحاظ کفایت و جامعیت قطعا از رهگذر این لایحه کاهش آلایندگی را شاهد خواهیم بود چرا که به صورت مبنایی و پایدار نسبت به کنترل آلودگی هوا و محیطزیست اقدامات صورت میگیرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منابع مولد آلایندگی در تعطیلات و جابهجایی تعطیلات باقی میماند، تصریح کرد: با تعطیلات زمستانه مدارس به طور موقت با کاهش تردد وسایل حمل و نقل از میزان آلایندگی کاسته میشود اما حداکثر کمک به همان دوره بازمیگردد بنابراین کاهش مقطعی و ناپایدار میشود.
وی معتقد است: دولت و تمامی دستگاههای مسئول باید تلاش کنند تا به صورت مبنایی به کاهش آلودگی هوا پرداخته شود، پرداختن مبنایی به معنای مدیریت تمام مولدهای آلایندگی است تا به سطحی برسانند که منشا تولید آلودگی مدیریت و کنترل شده و به حد استاندارد برسد، از این رو مجموعه ای از اقدامات نیاز است که در لایحه هوای پاک وجود دارد.
نجفی با یادآوری برخی از جزئیات لایحه هوای پاک، گفت: توسعه حمل و نقل ریلی، کاهش سن معاینه فنی خودرو و تجهیز مراکز معاینه فنی به سیستمهای لازم، توسعه حمل و نقل عمومی و جایگزینی خودروهای فرسوده در حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس ها و تاکسیها و با اولویت جایگزینی خودروهای هیبردی، برقی کردن موتورسیکلتها و جلوگیری از تولید و واردات موتورسیکلتهای کاربراتوری به گونهای که حداقل دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی ملزم به استفاده از این موتورسیکلت ها شوند در لایحه هوای پاک باید لحاظ و به شکل عملیاتی به آن پرداخته شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: تولید سوخت به خصوص گازوئیل با گوگرد کمتر و ظرفیت آلایندگی کمتر و توسعه فضای سبز توسط شهرداریها و سازمان حفاظت محیطزیست نیز از دیگر اقداماتی است که به همراه اقدامات مذکور باید به صورت جامع عملیاتی شود، در حقیقت مولدهای آلایندگی در حوزه وسائط نقلیه موتوری که حدود ۷۰ درصد را شامل میشود باید به لحاظ مقداری کاهش یابند، برای این منظور بهبود و ارتقا سطح عملکرد حمل ونقل عمومی به ویژه مترو باید در دستور قرار گیرد.
وی استانداردسازی خودروها و موتورسیکلتها را از دیگر اقدامات مهم و موثر دانست و گفت: فضای سبز نیز به عنوان گیرنده آلایندگی باید به میزانی توسعه یابد که بخش قابل توجهی از آلایندهها را که لاجرم تولید میشود، بتوانند جذب کنند تا از میزان آن کاسته شود اما اگر این اقدامات انجام نگیرد، تعطیلات زمستانه مدارس مقطعی و ناپایدار است.
نجفی یادآور شد: با وجود دلایل مطرح پیشنهاد تعطیلات زمستانه مدارس برای کاهش آلودگی در فرایند آموزشی، تربیتی و تحصیلی دانشآموزان کمک میکند اما نسبت به کفایت و جامعیت آن انتقاداتی مطرح است، با این حال هر اقدامی که بخواهد در این زمینه شکل گیرد بهتر است در لایحه هوای پاک گنجانده شود چراکه با این کار از بعد قانونگذاری و نظارتی حقوق مردم در حد ظرفیت تامین خواهد شد.
نایب رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه لایحه هوای پاک موجب مدیریت آلودگی هوا و کاهش عوارض متعدد دیگر میشود، یادآور شد: متاسفانه آثار و خسارتهای آلایندگی و هزینههای جانی و مالی ایجاد شده اگر محاسبه شود کمتر از حوادثی چون زلزله نیست، آلایندگی دائما در درون انسانها آسیب ایجاد میکند بنابراین مجمع نمایندگان استان تهران هم بر حسب وظیفه ذاتی خود این معضل را پیگیری خواهد کرد.
شاعری: تعیین تکلیف لایحه هوایپاک پیش از وارونگی هوا/ دولت موظف به ارایه گزارش عملکرد ۶ ماهه به مجلس می شود
علیمحمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانهملت درخصوص جزئیات لایحه هوای پاک، گفت: لایحه هوای پاک در کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به تصویب رسید و به هیات رئیسه تقدیم شد که در دستور کار بررسی این هفته صحن علنی مجلس قرار دارد، بر این اساس پیش از شروع آلودگی هوا در فصل سرما به تصویب مجلس خواهد رسید، با این اقدام گام بسیار مهمی در راستای کاهش آلودگی هوای کشور برداشته خواهد شد.
نحوه مقابله با آلایندگی و جرم انگاری از مفاد مهم لایحه هوای پاک
نماینده مردم بهشهر، نکو و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه سازمانها و دستگاههای اجرایی مذکور در لایحه هوای پاک به طور قانونی موظف به همکاری جهت کاهش آلودگی هوا میشوند، تصریح کرد: منابع آلایندگی هوا و نحوه مقابله با این منابع نیز در لایحه هوای پاک تعیین شده است، ضمن اینکه جرمانگاری و مقابله با منابع انسانساخت و طبیعی کاملا تصریح شده است.
وی با یادآوری اینکه منابع متحرک مانند خودروها و موتورسیکلتها بیشترین آلایندگی را تولید میکنند، افزود: صنایع آلاینده، مصرف بیرویه انرژی در منازل و ریزگردها از دیگر منابع آلاینده هستند که در لایحه هوای پاک مشخص شده که چگونه بر آلایندگی میافزایند، در این راستا علاوه بر وظیفه دستگاههای اجرایی، وظایف مردم و دستگاههای نظارتی نیز مشخص شده است.
شاعری ادامه داد: طبق مفاد لایحه هوای پاک دولت موظف است هر شش ماه یکبار در خصوص پیشرفت اقدامات اجرایی لایحه هوای پاک به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.
پیشبینی اقدامات کوتاهمدت و اساسی در لایحه هوای پاک/ضرورت تعطیلی مدارس در وضعیت اضطرار
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در لایحه هوای پاک اقدامات کوتاهمدت، بلندمدت و اساسی پیشبینی شده است، گفت: احتمال تعطیلی مدارس در شرایط فعلی وجود دارد چراکه در صورت رسیدن میزان آلایندگی به سطح هشدار و عبور از سطح استاندارد باید از مواجه شدن گروههای آسیبپذیر با هوای آلودگی هوا خودداری شود که تنها راه آن تعطیلی مدارس است.
وی تعطیلی مدارس را یکی از راهکارهای کوتاهمدت دانست و یادآور شد: کاهش تردد وسایل نقلیه در سطح شهر نیز یکی دیگر از راهکارهای کوتاهمدت است، در لایحه هوای پاک ذکر شده که در زمان رسیدن میزان آلایندگی به مرز هشدار از هر اقدام مقطعی میتوان استفاده کرد حال این اقدام میتواند تعطیلی مدارس، محدودیت تردد وسائط نقلیه یا کاهش ساعت کاری ادارات باشد، این اقدامات که از اختیارات دولت و سازمان حفاظت محیطزیست خواهد بود در شرایط خاص میتواند منجر به کنترل منابع آلاینده شود.
شناسایی منابع آلاینده و کنترل آلودگی هوا مهمترین اقدامات اساسی مورد نظر در لایحه هوای پاک
شاعری معتقد است: هرچه بار ترافیک و تردد در وضعیت هشدار و اضطرار آلایندگی در سطح شهر کاهش یابد قطعا از میزان آلایندگی کاسته میشود، در همه کشورهای پیشرفته مانند ایتالیا که با آلودگی هوا درگیرند، نیز از این اقدامات استفاده شده اما راه حل اساسی شناسایی منابع آلاینده و کنترل آنهاست.
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در لایحه هوای پاک اقدامات تشویقی، بازدانده و پیشگیرانه پیش بینی شده است، در حقیقت این لایحه پس از سه سال بلاتکلیفی در مجلس دهم تعیین تکلیف خواهد شد بنابراین منجر به بهبود شاخصهای بهبود سلامت در جامعه با کاهش آلایندگی خواهد شد.
صادقی: تاثیر مقطعی تعطیلات زمستانه بر کاهش آلودگی هوا
محمود صادقی عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان استان تهران مجلس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانهملت در واکنش به پیشنهاد رئیس سازمان حفاظت محیطزیست مبنی بر تعطیلات زمستانه مدارس با هدف کاهش آلودگی هوا، گفت: به کارگیری اقدامات زیربنایی و پایهای برای کاهش آلایندگی در پایتخت و سایر شهرهای درگیر با آلودگی هوا تاثیر بیشتری خواهد داشت اما تا زمانیکه بتوان شرایط اقدامات اساسی را مهیا کرد میتوان از روشهای مقطعی و مسکن استفاده کرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در چند سال اخیر، افزود: با تمام کاستیهای موجود سازمان حفاظت محیطزیست توانست در چند سال اخیر گامهای مثبتی در زمینه کاهش آلودگی هوا بردارد بنابراین به نظر می رسد تعطیلات زمستانه نیز در کوتاه مدت موثر خواهد بود.
وی با بیان اینکه تهران مشکل اساسی از نظر جمعیت دارد، تصریح کرد: با توجه به مشکلات پایتخت به ویژه با دارا بودن جعیت و مهاجرتهای بسیار برای کاهش آلودگی هوا در کوتاه مدت نمیتوان گام بلند و موثری برداشت البته میتوان تا حصول شرایط به اقدامات مقطعی بسنده کرد.
عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، معتقد است: به کارگیری روشهای مقطعی مانند تعطیلات زمستانه مدارس برای کاهش آلودگی هوا حداقل از بروز افزایش مشکلات ناشی از آلایندگی جلوگیری میکند.
کوچکینژاد: تعطیلات زمستانه در کاهش آلودگی هوا موثر نیست/ برنامه پایدار برای کاهش آلودگی تدوین شود
جبار کوچکینژاد نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانهملت در واکنش به پیشنهاد تعطیلات زمستانه مدارس برای کاهش آلودگی هوا، گفت: در همه کشورهای دنیا از روشهای مختلف برای کاهش آلایندگی در مواقع اضطرار استفاده میشود که یکی از این موارد تعطیلی ادارات، مدارس یا کاهش ساعت کاری آنها است، از این روشها در کشور ما نیز برای کاهش آلودگی هوا استفاده میشود اما اینکه پیش از شروع آلودگی برای تعطیلی مدارس تصمیمگیری شود، درست نیست.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای کاهش آلودگی هوا نباید تنها به تعطیلی مدارس بسنده کرد، تصریح کرد: تعطیلی مدارس سبب وارد شدن ضربه و آسیب به سیستم آموزشی دانشآموزان میشود، در حقیقت در موارد اضطرار میتوان از این روش استفاده کرد اما با توجه به اینکه زمان وارونگی هوا مشخص نیست، نباید پیش از بروز آلودگی برای تعطیلی مدارس تعیین تکلیف کرد.
وی معتقد است: برای کاهش آلودگی هوا باید کیفیت سوخت مصرفی خودروها ارتقا یابد و از تردد خودروها و موتورسیکلتهای دودزا و آلاینده نیز جلوگیری شود اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور امکان انجام همزمان تمامی اقدامات بنیادی و اساسی وجود ندارد، بنابراین برخی از کارها مانند ارتقا کیفیت بنزین و سوخت را میتوان در دستور کار قرار داد، البته نمیتوان از اتخاذ تصمیمات مقطعی در زمان بحرانی هم چشم پوشی کرد.
کوچکینژاد با تاکید بر اینکه از هماکنون نمیتوان برای تعطیلات زمستانه جهت کاهش آلودگی هوا تصمیمگیری کرد، گفت: برای تعیین تکلیف تعطیلات در کشور قانونگذار باید تصمیمگیری کند، در مورد پیشنهاد مطرح هم در صورتی که تعطیلات به شکل ثابت مورد نظر است، نمایندگان باید تصمیمگیری کنند در غیر این صورت باید با توجه به شرایط آب و هوایی و در مواقع اضطرار برای تعطیلات تصمیمگیری شود.
نایب رئیس فراکسیون محیطزیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در سالهای اوایل انقلاب به جهت وضعیت سیاسی کشور مدارس و دانشگاهها برای مدتی تعطیل شدند، این تغییرات در دورههای مختلف وجود دارد، در شرایط فعلی کشور هم که سالانه با وارونگی هوا وضعیت بحرانی پیش میآید بهتر است با اولویت اقدامات مبنایی کاهش آلودگی، در مواقع بحرانی از روشهای مقطعی مانند تعطیلی مدارس بهره گرفت.