نحوه کمک شهرداری به مدارس شهر اهواز
هورنیوز – سیدخلف موسوی، شهردار اهواز در این نشست که امروز (۳ مهرماه) برگزار شد، با اشاره به انتخابات هیات رییسه شورای شهر اشاره کرد و اظهار کرد: یا تبریک به هیات رییسه جدید همچنین از آقای علاسوند رییس سابق شورای شهر و ناجی سواری نایب رییس سابق شهرداری تشکر کنم که همکاری صمیمانه و تعاملی با حفظ جایگاه شورا با مجموعه شهرداری داشته اند و تاکید می کنم این روند و تعامل از سوی شهرداری و هیات رییسه جدید در سال پایانی ادامه و مضاعف خواهد بود.
وی با اشاره به آغاز سال تحصیلی افزود: ستاد پروژه مهر از تیرماه در شهرداری اهواز تشکیل شد و مطالعات و اقدامات لازم به ویژه در معاونت حمل و نقل و همچنین تاکسیرانی انجام شده است.
شهردار اهواز تصریح کرد: جلساتی با مدیرکل آموزش و پرورش و با حضور مدیران نواحی آموزش و پرورش اهواز و شهرداران مناطق برگزار شده است. در بخش حمل و نقل، معادل ۶ میلیارد تومان طرح به منظور روان سازی ترافیک شهر تعریف شده است. همچنین در حوزه زیباسازی و فضاسازی و استقبال از مهرماه فضاسازی خوبی در سطح شهر انجام شده است.
موسوی با بیان اینکه ما ملزم به اجرای مصوبه های شورای شهر هستیم و خارج از آن امکان انجام اقدامی را نداریم، گفت: با این وجود با توان مضاعف فضاسازی هایی بیش از انتظار شواری شهر و بیش از اختیارات خود انجام داده ایم و در این خصوص گام های خوبی برداشته و فعالیت های خوبی انجام شده است.
شهرداری در هیچ دوره ای به میزان در کنار آموزش و پرورش نبوده است
وی ادامه داد: در هیچ دوره ای شهرداری اهواز به میزان این دوره در کنار آموزش و پرورش نبوده است. در این دوره عوارض ۵ درصدی به آموزش و پرورش پرداخت شده است. در حالی که شهرداری های گذشته زیر بار پرداخت عوارض آموزش و پرورش نمی رفتند. حداقل سالانه ۲ تا ۳ میلیارد تومان به آموزش و پرورش پرداخت می شود و این امر بی سابقه است.
شهردار اهواز عنوان کرد: بسیاری از مدارس توسط شهرداری آسفالت شده است؛ در سال گذشته ۱۲ مدرسه در اهواز آسفالت شده است
موسوی با بیان اینکه تمام دستگاه ها از شهرداری اهواز توقع دارند، عنوان کرد: سازمان های بسیاری متولی فرهنگ هستند و فرهنگ در شهرداری تنها در حوزه شهروندی تعریف شده است اما با این وجود بیشتر برنامه های فرهنگی توسط شهرداری برگزار می شود و اگر برنامه ای توسط شهرداری برگزار نمی شود حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد در آن مشارکت دارد. شهرداری در این خصوص امکانات خوبی دارد اما این امر نباید به نگاه طلبکارانه برخی آقایان تبدیل شود و افرادی بدهکار شهرداری شوند و در قالب رسانه، شورا و شهرداری را زیر سوال ببرند.
وی با تاکید با همکاری و تعامل با آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش در سال ۹۳ بدون هماهنگی ما ۵ میلیارد تومان برداشت کرده است؛ البته آموزش و پرورش ادعا می کند این رقم در حدود ۳ میلیارد تومان است که برآوردهای ما ۵ میلیارد تومان را نشان می دهد، با این وجود ما این امر را نادیده گرفته ایم. ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان از آموزش و پرورش طلب داریم اما به آقای تقی زاده مدیرکل آموزش و پرورش گفته ام تا زمانی که ما هستیم و شما هستید و این شورا وجود دارد، دنبال این طلب نخواهیم بود و گزارش های همکاری ما با آموزش و پرورش به طور کامل مستند هستند.
شهردار اهواز در خصوص رنگ آمیزی مدارس و تداخل های صورت گرفته عنوان کرد: رنگ آمیزی نماهای ساختمان های مدارس باید با هماهنگی سازمان زیباسازی انجام شود و در قالب طرح زیباسازی صورت بگیرد تا رنگ آمیزی به صورتی انجام شود که شاهد بی نظمی در نماهای شهری نباشیم.
مدارس اهواز وضعیت بسیار نامناسبی نسبت به دیگر کلانشهرها دارند
جانعلی خورشیدی، عضو شورای شهر اهواز، نیز در این نشست با اشاره به جایگاه آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش مکانی است که هر کسی که در هر مقامی که باشد مدیون آن است و هر کسی در هر مقامی که باشد به این دین خود افتخار می کند.
وی افزود: شاهد آن هستیم که همکاران ما در شهرداری در حق توان خود در جهت کمک رسانی به مهر و بازگشایی مدارس تلاش می کنند و کوتاهی نکرده اند اما گستردگی آموزش و پرورش به حدی است که اعضای شورای شهر نگرانی ها و دلهره هایی دارند و مشاهده می کنیم که آموزش و پرورش بیش از این به توجه نیاز دارد.
عضو شورای شهر اهواز با اشاره به وضعیت مدارس اهواز گفت: اگر به مدارس دیگر کلانشهرها را نگاه کنیم خواهیم دید که مدارس اهواز وضعیت بسیار نامطلوب و نامناسبی نسبت به مدارس کلانشهرهای دیگر دارند.
شرکت های بزرگ خوزستان به مدارس کمک کنند
در ادامه این نشست، علی ناصری، دیگر عضو شورای شهر اهواز با تاکید بر لزوم همکاری دیگر نهادها و شرکت ها با آموزش و پرورش عنوان کرد: آیا شرکت های عمده و سازمان های بزرگ استان خوزستان همچون سازمان آب و برق، نیشکر و نفت و حتی نیروهای مسلح در پروژه مهر دخیل هستند و وظایفی برای آنها تقسیم شده است؟ اگر این نهادها وارد شوند و کاری صورت بگیرد، مشکلات بسیاری از مدارس را می توان حل کرد.
وی ادامه داد: لازم است مدیران و مسوولان برخی شرکت ها و نهادهای بزرگ خوزستان از نزدیک وضعیت مدارس را بازدید کنند و شرایط کلاس ها و کولرها و امکانات مدارس را مشاهده کند. اگر چند مدرسه را مشاهده کنند، قطعا به رگ غیرت آنها بر می خورد و به خود می آیند. زیرا در برخی مدارس وضعیت شرمنده کننده است و مدارس ما شرایط زیبنده ای ندارند.
مدیران آموزش و پرورش در برخی مواقع کم تلاش می کنند
هوشنگ شیرمردی، رییس شورای شهر اهواز، نیز با انتقاد از کمرنگ بودن حضور مدیران آموزش و پرورش گفت: به نظر می رسد برخی از مشکلات آموزش و پرورش به دلیل بد عمل کردن مدیران آموزش و پرورش است. مدیران شهرداری با تمام مشغله و با ذوق از این جلسه استقبال و در آن شرکت کرده اند اما مدیران آموزش و پرورش حضور پیدا نکردند.
وی افزود: با حضور شهردار و مدیران شهرداری، مدیران آموزش و پرورش می توانستند کمک های بسیاری از شهرداری کسب کنند اما متاسفانه مدیران آموزش و پرورش در برخی مواقع کم تلاش می کنند. ما آمده ایم که به آموزش و پرورش کمک کنیم اما استقبال زیادی نشده است.
کار فرهنگی شهرداری اهواز در شعارنویسی و رنگ آمیزی خلاصه شده است
عاشور سواری پور، عضو شورای شهر اهواز، نیز در ادامه با اشاره به وضعیت فرهنگی شهر اهواز گفت: کار فرهنگی و مقوله فرهنگی بسیار وسیع و گسترده است. تمام دستگاه های دولتی متولی کار فرهنگی هستند و در راس آنها آموزش و پرورش و شهرداری قرار دارند.
وی افزود: شهرداری ها در کلانشهرها کارهای فرهنگی بسیاری انجام می دهد ولی متاسفانه کار فرهنگی شهرداری اهواز در شعارنویسی و رنگ آمیزی خلاصه شده است. همچنین کمک به مدارس در حد رنگ آمیزی است و این موضوعی است که باید ریشه یابی شود.
عضو شورای شهر اهواز عنوان کرد: در برخی مناطق، شهرداری هیچ عملکرد خوبی در پروژه مهر نداشته است به ویژه در منطقه ۲ که وضعیت به گونه ای است که مدیران آموزش و پرورش ابراز نگرانی می کنند. منطقه ۲ شهرداری اهواز منطقه برخورداری است و امکانات و درآمدهای بسیاری دارد.
سواری پور با بیان اینکه کمک به آموزش و پرورش بخشی از وظایف ذاتی شهرداری است، اظهار کرد: در کلانشهرها بزرگترین کارهای آموزش و پرورش را شهرداری انجام می دهد. متاسفانه شهرداری اهواز معادل یک چهارم کارهای فرهنگی که در کلانشهرهای دیگر کشور صورت می گیرد، را انجام نمی دهد.
وی گفت: موظف هستیم به آموزش و پرورش کمک کنیم تا رتبه آموزش و پرورش استان خوزستان بهبود پیدا کند و از رتبه ۳۰ کشور خارج شویم.
فعالیت شهرداری در مدارس دچار پراکندگی نباشد
همچنین آذر زمانپور، عضو شورای شهر اهواز، با تاکید بر اینکه اقدامات و فعالیت شهرداری در مدارس باید بدون پراکندگی انجام شود، گفت: نزدیک به انتخابات ۹۶ هستیم و من نوعی که می خواهم کار انتخاباتی انجام دهم، لازم است که در مدارس بگویم که چه اقداماتی انجام شده است به همین دلیل لازم است که فعالیت شهرداری در مدارس دچار پراکندگی نباشد. در اهواز ۴ ناحیه آموزش و پرورش وجود دارد و باید ۱۰ مدرسه با اولویت مناطق محروم مشخص و اقدامات در آنها صورت گیرد.
۲ هزار دانش آموز استثنایی اهواز یک زمین چمن ساده ندارند
همچنین علی ممببینی، رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان، در این نشست اظهار کرد: همتی در خصوص توجه به مدارس در استان ایجاد شده است و اتفاقی در حال شکل گرفتن است و امید است که این امر نتیجه مطلوبی به دنبال داشته باشد و دیگر شاهد مدارس مخروبه و نامطلوب نباشیم.
وی با بیان این که در اهواز ۲ هزار دانش آموزش استثنایی وجود دارد، افزود: در اهواز ۱۹ مدرسه استثنایی وجود دارد و ۵۰ درصد جمعیت دانش آموزان استثنایی خوزستان در اهواز هستند و این امر نگران کننده است.
رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان عنوان کرد: توجه به زیباسازی خوب است اما مشکلات مهم تری وجود دارد. مشکل مدارس اکنون رنگ آمیزی نیست، در مدرسه ای که حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ دانش آموز دارد و تنها یک سرویس بهداشتی و با وضعیت نامطلوبی وجود دارد ، این شرایط، مشکلات بهداشتی و سلامتی بسیاری برای دانش آموزان به دنبال دارد. ای کاش به جای رنگ آمیزی دها مدرسه، مشکل سرویس بهداشتی چند مدرسه برطرف می شد.
ممبینی با بیان اینکه در حوزه دانش آموزان استثنایی نماینده کسانی هستم که دستشان به جایی نمی رسد گفت: سالانه شهرداری تهران ۸ میلیارد تومان هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی شهر تهران را پرداخت می کند اما در اهواز سالانه ۴۰۰ میلیون تومان هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان می شود و اعتبارات دولتی جوابگو نیست به همین دلیل اولیا و خانواده های دانش آموزان استثنایی از این موضوع ناراضی هستند.
وی ادامه داد: شهرداری امکاناتی در پارک ها و محلات ایجاد می کند و مردم از آن لذت می برند ولی دانش آموزان استثنایی امکان استفاده از آن را ندارند. به همین جهت لازم است این امکانات برای آنها در مدارس ایجاد شود. آیا ۲ هزار دانش آموز استثنایی اهواز حق ندارند از یک زمین چمن ساده برخوردار باشند؟
شهرداری کارهایی انجام می دهد که اولویت دوم و سوم است
همچنین رییسی، رییس آموزش پرورش ناحیه ۲ اهواز، با بیان اینکه آموزش و پرورش، فرانهادی است و متعلق به همه است، گفت: در پروژه مهر با کم لطفی هایی مواجه شده ایم به طور مثال مدیر مدرسه ای از اعتبارات خود مدرسه را رنگ آمیزی کرده است اما شهرداری از کار او جلوگیری می کند. به همین جهت باید در فعالیت ها هماهنگی هایی وجود داشته باشد.
رییس آموزش و پرورش ناحیه ۲ اهواز اظهار کرد: گاه دوستان ما در شهرداری کارهایی را انجام می دهند که اولویت دوم و سوم است و نیاز اول ما نیست به همین دلیل نیاز به تعامل وجود دارد.
رییسی عنوان کرد: در بسیاری از نهادها آمادگی ذهنی برای کمک به آموزش و پرورش پایین است برخی از شرکتها تنها در حد منازل سازمانی خود کمک می کنند.
خدمات شهرداری متعلق به مدارس برخوردار است
بهزاد ساکی رییس آموزش و پرورش ناحیه ۱ اهواز، نیز در این جلسه عنوان کرد: ارقام و اعدادی در جلسات توسط شهرداری ارایه می شود و زمانی که در مدرسه رصد می کنیم این اقدامات را کمرنگ می بینیم و این به دلیل آن است که این کارها بدون هماهنگی انجام می شود.
وی افزود: در سال گذشته دو مدرسه کاملا برخوردار که آسفالت بودند مجددا آسفالت شدند و در مدرسه ای که یکی از برخوردارترین مدارس در سطح استان است، از سوی شهرداری امکانات ورزشی نصب شده است که توسط خود مدرسه این امکانات می توانست تامین شود. از سوی دیگر در ملاشیه، پردیس و مناطق کم برخوردار، مدارس بسیاری وجود دارد که هنوز آسفالت نیستند.
رییس آموزش و پرورش ناحیه ۱ اهواز گفـت: هرچه رصد می کنیم متوجه می شویم که خدمات شهرداری متعلق به مدارس برخوردار است و کمتر به مدارس محروم پرداخته شده است.
ساکی گفت: ۸۰ درصد کارهای پروژه مهر در شهریورماه انجام می شود و این در حالی است که شهرداری در شهریورماه به دنبال انجام اقدامات هستند در حالی که کارهای اساسی در مدارس به پایان رسیده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر گزارشی از مدارس و مدیران مدرسه می رسد که مدیران مدارس، خود با هزینه های خود مدارس را رنگ آمیزی می کنند و همچنین دیوارهای بیرونی مدارس را رنگ آمیزی میکنند و نیروهای شهرداری برای اینکه کاری را انجام داده باشند از اینرنگ آمیزی صورت گرفته فیلم برداری می کنند.