رنگ باختن آرزوهای دانش آموزان در سیاه چادرها و مدارس کپری!
به گزارش هورنیوز – ضرورت توجه به مبحث آموزش، اهمیت آن در جامعه و لزوم گسترش خدمات در این بخش بر هیچ کس پوشیده نیست. این ضرورت ها در استان خوزستان از آنجا بیشتر نمود پیدا می کند که کلانشهر اهواز پس از شهر مشهد، دومین حاشیه نشین کشور است که همین امر گویای وجود مدارس کمتر برخوردار و مشکلات آموزشی دراین مناطق می باشد.
رتبه سوم استان در مدارس عشایری، رتبه سوم بی سوادی کشور، کمبود شدید معلم در مدارس، تعداد بالای مدارس کپری، کانکسی و کانتینری و نیاز شدید مالی آموزش و پرورش استان خوزستان از جمله مشکلاتی است که سبب شده با حرکت لاک پشت وار در بخش آموزش استان مواجه شویم.
مدارس عشایری یکی از کانون های افت مهارت های اجتماعی و آموزشی است
محمد تقی زاده مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان با بیان اینکه ۹۷ درصد از مدارس مناطق عشایری به صورت چند پایه اداره می شوند، می افزاید: یکی از مهمترین علل افت تحصیلی در مناطق محروم به ویژه عشایری این است که ۹۷ درصد از مدارس در این مناطق به شکل چند پایه ای اداره می شود. در واقع ۴ هزار کلاس دوره ابتدایی عشایر چند پایه ای اداره می شوند.
وی با اشاره به اینکه ۱۵هزار دانش آموز با محدودیت های خاص در مناطق حاشیه نشین درحال آموزش هستند، افزود: سال گذشته سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ۵ میلیارد تومان برای این بخش بودجه درنظر گرفت ضمن آنکه برخی نهادها مانند شرکت نفت، سپاه و بنیاد قلم چی مدارسی در این مناطق ساخته شد اما به تنهایی جوابگو نیست.
تقی زاده با اشاره به اینکه اگر دانش آموزی در هرجای استان از امکانات آموزشی و تجهیزات ضروری برخوردار نباشد محروم تلقی می شود، یادآور شد: تعداد مدارس استان زیاد است و برخی مدارس از امکانات لازم برخوردار نیستند.
وی بیان کرد: توجه ویژه به مناطق دوزبانه، حاشیه و مرزی یکی از اولویت های استان است چون به یکی از کانون های افت مهارت های اجتماعی و آموزشی بدل شده و باید به آن خیلی بیشتر از قبل توجه کرد.
خوزستان رتبه سوم تعداد بی سوادی را دارد
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: خوزستان در حال حاضر رتبه سوم تعداد بی سوادی را دارد ولی با این حال نیز رتبه دوم کشور را در جذب بی سوادی کسب کرده است.
تقی زاده با اشاره بازماندگان از تحصیل به عنوان اولویت بعدی گفت: فقر فرهنگی، اقتصادی، بی سوادی والدین، ازدواج های زودهنگام و بدسرپرستی از جمله دلایل بازماندگی از تحصیل دانش آموزان می شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر دو هزار و ۵۰۰ دانش آموز بازمانده از تحصیل داریم که فقط ۸۰۰ نفر از آنها شناسایی شده اند که مکانیزم های شناسایی تنها در اختیار ما نیست و کمیته امداد، بهزیستی و ثبت احوال باید در این زمینه با ما همکاری داشته باشند.
به گفته حمید قنبری مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان، از کل مدارس موجود در خوزستان، ۵۷۳ مدرسه در مناطق عشایری مستقرند که بدترین کیفیت را دارند.
ترک تحصیل دانش آموزان زمینه ساز بروز ناهنجاری های اجتماعی
آیت الله حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری چندی پیش ضمن انتقاد از شرایط مدارس حاشیه شهرها و روستاها اظهار کرد: قرار بر این بود در ۸۰۰ مدرسه کار فرهنگی انجام شود که این فعالیت های فرهنگی تنها در ۸۰ مدرسه حاشیه شهر انجام گرفت و این نشان از توجه نکردن به مناطق محروم و حاشیه نشین است.
وی افزود: با این کم توجهی بسیاری از کودکان و نوجوانان در مناطق محروم ترک تحصیل می کنند و به ناهنجاری های اجتماعی رو می آورند.
از مردم بخاطر مدارس کپری و کانکسی عذرخواهی می کنم
غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان هم چندی پیش با انتقاد از وجود مدارس کانکسی در استان، اظهار کرد: از اینکه دانش آموزان خوزستانی هنوز هم در مدارس کپری و کانکسی درس می خوانند، عذرخواهی می کنم. دولت اگر کاری انجام می دهد بر حسب وظیفه است و هیچ منتی هم نداریم.
وی افزود: تلاش می کنیم تا مدارس کانکسی و خشت و گلی را تا پایان سال آینده در خوزستان به صفر رسانیم. برای از بین بردن این مدارس از اعتبارات ملی و استانی استفاده می کنیم و امیدواریم که صفر شود.
به گزارش هورنیوز محرومیت دانش آموزن عشایری و مناطق محروم استان درکنار چاه ها و لوله هایی که به وسیله بازی این دانش آموزان تبدیل شده، قصه پر غصه ای است که در صورت همدلی و همکاری تمام نهادهای متولی می تواند سرنوشتی روشن را برای نسل آینده رقم بزند تا داشتن امکاناتی مانند تخته وایت بورد، وسایل سرمایشی و گرمایشی، روشنائی کافی و کلاس های درس برای آنها دیگر تنها یک رؤیا نباشد.