از نکبت بار خواندن قراردادهای جدید نفتی تا اصرار بر اجرای سریع آن!

به گزارش هورنیوز – در هفته های گذشته بحث قراردادهای جدید نفتی مطرح  و باعث ایجاد واکنش های مثبت و منفی از سوی نمایندگان مجلس شد. در این بسته خبری به ارائه نظر نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در خصوص قراردادهای جدید نفتی IPC می پردازیم.

قراردادهای جدید نفتی نکبت بار است

هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک با بیان اینکه این قراردادها باز گشت روبه عقب است، عنوان کرد: جای تاسف دارد که بعد از ۳۷ سال صنعت نفت ما مجددا به نقطه اول خود بازگشته است، در زمان حکومت پهلوی که آن همه دیکتاتوری در کشور وجود داشت، قراردادهای نفتی در مجلس به تصویب می رسید.

وی با نکبت بار خوانده این قراردادها ادامه داد: آقایان کرسنتی که ان فاجعه قراردادهای کرسنت را برای کشور به بار آوردند در حال حاضر الگوی قراردادهای جدید نفتی را تنظیم می کنند که متاسفانه این یک فاجعه وحشتناک برای کشور است.

عقب ماندن از قراردادهای نفتی به معنای بر باد دادن ثروت ملی است

علی ساری نمایده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهار کرد:مسأله قراردادهای نفتی به هیچ وجه به شکلی که برخی آن را نقل می‌کنند، صحت ندارد و عقب ماندن در این زمینه یعنی بر باد دادن ثروت ملی.

وی افزود: اگر فعالیت‌های دولت در مساله میادین مشترک به شکل کنونی استمرار نیابد، میادین نفتی مشترک کشور را به ویژه در حوزه غرب و  جنوب غرب از دست خواهیم داد.

ساری خاطر نشان کرد: قراردادهای نفتی و نکات فنی آن باید توسط دولتمردان در اختیار مردم و مسئولان قرار گیرد و دولت باید مانند گذشته همانطور که ابهاماتی را رفع می‌کرد، ابهامات کنونی در خصوص قراردادهای نفتی را نیز برطرف کند.

منافع ملی باید در قراردادهای نفتی لحاظ شود

علی گلمرادی نماینده مردم ماهشهر، امیدیه، هندیجان و سر بندر در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص تصریح کرد: باید با حفظ چهارچوب‌های نظام و تأمین منافع ملی،قراردادهای نفتی جدید نوشته شوند تا بخشی از مشکلات معیشت و اشتغال کشور از این طریق حل شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد:کمیته‌ای تخصصی و حقوقی برای بررسی این قراردادها از طرف کمیسیون انرژی تشکیل‌شده است و بر اساس نظرات این کمیته،کمیسیون انرژی هم‌نظر خود را اعلام خواهد کرد.

۵۰۰ اشکال به قراردادهای جدید نفتی وارد شده است

فریدون حسوند نماینده مردم اندیمشک با انتقاد از کمرنگ بودن نقش مجلس در این قراردادها بیان کرد: در برخی جاها شفافیت در قراردادها وجود ندارد که گفته‌ایم باید اصلاح شود طبق فرمایشات حضرت آقا یک سری شوراها و کمیته‌ها پیش‌بینی‌شده است که مسیر باید از آن طریق طی شود که این کار هنوز انجام‌نشده است.

وی گفت:سهم ایران، نوع ورود فنّاوری، ماندگاری و هزینه‌هایی که باید بپردازیم کاملاً شفاف نشده است به آقایان هم گفته‌ایم تا این ایرادات برطرف نشود نمی‌توانند قراردادهای جدید را اجرایی کنند.

هنوز ابهاماتی در مورد الگوی جدید قراردادهای نفتی برای نمایندگان وجود دارد

اقبال محمدیان نماینده مردم رامهرمز در مجلس شورای اسلامی نیز مبهم بودن این قراردادها را مدنظر قرار دارد و تأکید کرد: متن قرارداد، شیوه سرمایه‌گذاری، مسائل حاکمیتی، تولید، اکتشاف و … از جمله مسائلی است که ابهامات آن در موضوع قراردادهای جدید نفتی برای نمایندگان روشن نشده است.

محمدیان گفت: برای شرکت‌های خارجی باید امکانات به‌مراتب بهتری از شرکت‌های داخلی فراهم کرد تا دست به اکتشاف و استخراج در میادین مشترک بزنند.

 

 

 

 

https://hoorkhabar.ir/620603کپی شد!
58
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.