فعالیت های شرکت نفت، عامل خشکی تالاب هورالعظیم است

به گزارش هورنیوز – حمیدرضا خدابخشی معاون طرح و توسعه سازمان آب و برق خوزستان درخصوص مسأله زهکش های اراضی کشاورزی در استان اظهار کرد : زهکش‌های بزرگی در اراضی دشت آزادگان، هویزه و وجود دارد که در حدود ۶۰ هزار هکتار از اراضی این ۳ منطقه را پوشش می‌دهد که حدود ۱۸ سال پیش با اهداف مختلف از جمله ایجاد مسیری برای تخلیه سیلاب‌ها احداث شدند که پس از ساخت آنها زمین‌های اطراف شیرین شده و برای کشاورزی آماده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ؛ با انتقال آب‌های زهکش‌ها به هور می‌توان تا حدودی از بروز ریزگرها جلوگیری کرد، افزود: بر اساس قردادهایی که با جهادکشاورزی منعقد شد باید ۳ هزار هکتار کشت شلتوک انجام می‌شد ولی ۱۵ هزار هکتار یعنی ۵ برابر آنچه که برنامه‌ریزی شد.

خدابخشی تصریح کرد: دخالت‌های بیرون از مدیریت سازمان آب و برق سبب سرریز شدن آب زهکش‌ها شده از آن جهت که جهاد نصر، شرکت نفت و مردم با احداث بندهای خاکی غیر مهندسی و نیز پل‌ها بر روی زهکش‌ها در این کار نقش داشته‌اند.

وی یادآور شد: برای تامین اعتبار ترمیم و لایروبی زهکش‌ها مکاتباتی انجام شد ولی اعلام کردند که نقدینگی نداریم بنابراین اعتباری ندادند.

معاون طرح و توسعه سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه خوزستان از نظر میزان منابع آبی ۳۰درصد کمتر از استان های نرمال است، خاطر نشان کرد: خوزستان از نظر میزان منابع آبی ۳۰درصد کمتر از استان های نرمال است.

وی با انتقاد از شرکت نفت اظهار کرد: شرکت نفت پل‌ها را مخفیانه می‌زند درحالی به لحاظ قانونی نزدیک شدن به منابع آبی مجوز سازمان آب و برق را می‌خواهد و انجام هر کاری بر روی مجاری محل عبور آب توسط هر دستگاهی در ابتدا نیازمند مجوز است.

خدابخشی با اشاره به اینکه هورالعظیم اقدام قضایی داشته، عنوان کرد: طبق دستورات مسئولان مربوطه تصمیم بر آن بود که حفاری چاه‌های نفت در مناطق خشک انجام شود اما اکنون می‌گویند که خشک شدن هورالعظیم ربطی به شرکت نفت نداشته است که من می گویم پس به کی ربط داشته است؟

وی عنوان کرد: فعالیت‌های نفت جزو اولویت‌های کشور به شمار می‌رود و موضوعی سیاسی، امنیتی و اقتصادی است ولی به لحاظ تکنولوژی نفت در خلیج فارس نیز در حال انجام حفاری است و به گفته وزیر نفت دیگر ضرورتی برای حفاری در محیط خشک دیده نمی‌شود.

معاون طرح و توسعه سازمان آب و برق خوزستان درباره طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تصریح کرد: با اجرای بخش دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری موافقت شده است گرچه که طرح مقام معظم رهبری در ابتدا ۸۰۰هزار هکتار بوده ولی به دلیل اینکه هزینه اجرای این طرح زیاد بود در حال حاظر۵۵۰هزار هکتار آن اجرایی می‌شود.

 

https://hoorkhabar.ir/620231کپی شد!
138
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.