ساخت بزرگترین سالن مسافربری کشور در شلمچه/ در خوزستان بُخل بانکی وجود دارد
به مناسبت هفته دولت، پایگاه خبری تحلیلی هورنیوز سعی در منعکس نمودن دستاوردها، عملکردها و برنامه های پیش روی مدیران استان خوزستان دارد.
در همین زمینه “مسعود مصدقی مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان خوزستان” میهمان هورنیوز بود تا گزارشی از دستاوردهای این اداره کل به عموم مردم شریف خوزستانی ارائه نماید که در ادامه می خوانیم:
هورنیوز: لطفاً اقدامات اداره کل حمل و نقل و پایانه های خوزستان در سال گذشته را تشریح نمایید.
با توجه به اینکه توسعه زیرساخت های حمل و نقل در استان ضعیف است، اما طی سالهای گذشته در این زمینه قدم های خیلی بزرگی برداشتیم.
بخش حمل و نقل یک بخش بهره بردار است و از ظرفیت ها و زیرساخت های موجود استفاده می کند اما در کشور در این زمینه عقب هستیم.
اکنون در خوزستان ۱۴ هزار کیلومتر راه وجود دارد که تنها ۱۳۰ کیلومتر از آن را آزادراه ها تشکیل می دهد و نشان دهنده یک عقب افتادگی است.
در حال حاضر مسیر ۶۰ درصد از کامیون هایی که از بندرامام خمینی (ره) بارگیری می کنند، اصفهان است درحالی که مسیر خوزستان به اصفهان از لحاظ ایمنی یکی از محورهایی است که تلفات بسیار بالایی دارد.
در سال گذشته بیش از ۳/۵ میلیون تن کالا از مرز شلمچه و حدود ۱/۵ میلیون تن از طریق مرز چذابه به کشور عراق منتقل شده است همچنین سالانه ۴ میلیون زائر از این دو مرز عبور می کنند که ۱/۵ میلیون نفر آن تنها در ایام اربعین بوده است.
باتوجه به اینکه در پایانه مرزی شلمچه سالن مسافربری مناسبی وجود نداشت، سال گذشته کلنگ احداث بزرگترین سالن مسافربری کشور بر زمین زده شد و اکنون نیز این سالن آماده بهره برداری است.
خوزستان اکنون رتبه چهارم مجتمع های خدمات رفاهی را در کشور داراست و در این زمینه در سال ۹۳، ۲ و در سال ۹۴، ۴ مجتمع خدمات رفاهی جاده ای راه اندازی شده که امسال نیز ۸ مجمتع در سطح استان به این تعداد افزوده خواهد شد.
باتوجه به تردد خودروهای اروندی در سطح استان، به دنبال نهادینه کردن استفاده از این خودروها در سیستم حمل و نقل عمومی استان بودیم اما باتوجه به اینکه بیش از ۳۰۰ متقاضی برای آنها وجود دارد، منتظر مجوز راهور هستیم.
اکنون ۶ مرکز راه اندازی شده است و در این راستا نیز مراکز طب کار را برای بررسی سلامت رانندگان در تمامی شهرستان های خوزستان ایجاد کرده ایم.
در ارتباط با رانندگان بحث آموزش آنها را پیگیری کردیم تا هر راننده برای فعالیت باید ۱۲۰ ساعت آموزش ببیند، که باعث شد تلفات و حوادث رانندکی در حمل و نقل عمومی خوزستان به صفر برسد.
برای کنترل وضعیت تردد در راه ها، دوربین های نظارتی نصب شده است تا هرگونه اتفاقی را در اسرع وقت به دستگاه های امدادی اعلام کنیم.
در همین زمینه نیز ۱۲ دستگاه کنترل سرعت از قبل وجود داشت که امسال علاوه بر آنها تعداد ۳۵ دستگاه دیگر در جاده های استان نصب خواهند شد.
لازمه برنامه ریزی در بخش جاده ای داشتن اطلاعات دقیق است و در این راستا تقریباً بیشتر محورهای اصلی را تحت پوشش دستگاه های تردد شمار قرار داده ایم.
هورنیوز: اغلب امکانات حمل و نقلی در جنوب استان متمرکز است اما به شهرهای شمالی در این زمینه کمتر رسیدگی شده است، دلیل آن چیست؟
ما جایی که زمینه حمل و نقل وجود داشته باشد، کار انجام می دهیم، مثلاً کارخانه سیمان مسجدسلیمان پایانه حمل و نقلی ویژه این کارخانه داشته است.
برای ارائه خدمات در شهرهایی که کمتر زمینه فعالیت وجود دارد، حضور سرمایه گذار نیاز است و ما معتقد هستیم که باید سرمایه گذار را گشت و پیدا کرد نه اینکه با فراخوان آن را جذب کنیم.
مجتمع های خدمات رفاهی، زیر ساختی است که ما می توانیم ایجاد نماییم و خوشبختانه اکنون ۳۶ مجتمع در راه های استان خوزستان ایجاد شده اند.
هورنیوز: تمهیدات شما برای تردد راحت تر زائران اربعین حسینی چیست؟
ایران و عراق سه مرز مهران در ایلام و مرزهای شلمچه و چذابه در استان خوزستان را دارند که خوشبختانه برخلاف مرز مهران، ۷۰ درصد از تردد در دو مرز خوزستان، توسط زائران بومی استان انجام می شود که مطمئناً باعث راحتی ارائه خدمات شده است.
باتوجه به آماده بودن زیرساخت ها در پایانه های ایران، برای تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به زائران ایرانی، امکانات نرم افزاری و سخت افزاری خوبی به طرف عراقی دادیم تا مردم مشکلی در تردد نداشته باشند.
در اربعین گذشته، تمهیدی ایجاد کردیم تا استانهای معین ما بتوانند از مرکز استان ما صورت وضعیت صادر کنند که باعث شد نرخ کرایه ها ثابت بماند.
در مرزهای استان خوزستان امکانات گسترده تر از مرز مهران است و در اربعین گذشته ۷۰ هزار نفر را از طریق خطوط ریلی، حدود ۶۰۰ نفر در هفته از طرف خطوط هوایی، حدود ۳ هزار نفر نیز از طریق آبی و علاوه بر آن حدود ۱/۵ میلیون نفر از طریق مرز زمینی به عتبات مشرف شوند.
خوشبختانه با تلاش و همکاری سایر دستگاه های اجرایی در اربعین گذشته مردم و مسئولین که از مرزهای خوزستان بازدید نمودند، رضایت بالایی از خدمات ارائه شده داشتند و رهبر انقلاب نیز در سخنرانی خود به این نکته اشاره نمودند.
هورنیوز: در این سه سالی که مسئولیت داشتید، چه کاری را می خواستید انجام دهید ولی نتوانستید؟
حمل و نقل یک بخش خدماتی است و در واقع یک صنعت است که می تواند در زمینه اشتغال تاثیر گذار باشد.
ما بسترهای اشتغال را در استان خوزستان، با آموزش به رانندگان و صدور کارت هوشمند و سلامت فراهم نمودیم اما می توانستیم به آنها تسهیلات بدهیم که متاسفانه نشد.
اشتغال در بخش حمل و نقل جاده ای، اشتغالی پایدار و قابل کنترل است.
بانک های استان می توانستند با تزریق تسهیلات به بخش حمل و نقل جاده ای، اشتغال پایدار ایجاد نمایند اما علیرغم پیگیری های ما متاسفانه یک نوع بُخل بانکی وجود دارد.
بانک ها در این زمینه بهانه عدم بازگشت تسهیلات را مطرح می کنند در صورتی علاوه بر اینکه این سهم آورده راننده ها سرمایه بانک می شود، باتوجه به کنترل تردد خودروها، به راحتی می توان جلوی فعالیت رانندگان بدهکار را گرفت.
متاسفانه بانک ها عزمی ندارند و نمی خواهند اقدامی کنند، البته استاندار می تواند به آنها فشار بیاورد اما نباید انتظار داشت زیرا بانکهای استان استقلال خاصی دارند.
هورنیوز: با توجه به این مشکلات، درخواست شما از استاندار جدید خوزستان چیست؟
بنده به عنوان یک شهروند و نه یک مدیر، از استاندار درخواست دارم که به وضعیت راه ها و همچنین به توسعه شبکه ریلی استان خوزستان توجه ویژه ای نمایند تا فشاری که اکنون بر روی جاده های استان برای تردد وجود دارد، کاسته شود.
اهمیت توجه به این دو حوزه، بار خیز بودن خوزستان با توجه به وجود ۸ بندر تجاری در کنار بندر امام خمینی (ره) که یکی از بنادر استراتژیک کشور است، دو چندان می شود.
شبکه ریلی در استان خوزستان اکنون شبکه ای فرسوده است و این ربطی به اشخاص ندارد بلکه دلیل آن عدم سرمایه گذاری بوده است، این شبکه ریلی ۱۱ میلیون تن ظرفیت جابجایی دارد اما وقتی این شبکه به لرستان می رسد، تبدیل به ۲ میلیون می شود.
با این شرایط از استاندار جدید می خواهم که این دو مسئله را در اولویت خود قرار دهد.