وقتی در سایه عدم مدیریت صحیح، قیمت مرغ بال و پر در می آورد!

به گزارش هورنیوز – داستان افزایش قیمت اقلام سبد خانوار به ویژه گوشت مرغ و توجیهات مسئولان پس از آن، حالا به یک تراژدی تکراری تبدیل شده که هر از چندی و با بهانه های گوناگون در استان خوزستان تکرار می شود.

در پنج ماهه نخست امسال بارها شاهد افزایش قیمت گوشت مرغ به دلایلی مانند عید نوروز، ماه رمضان وعید فطر، افزایش صادرات و کمبود گوشت در بازار، کمبود نهاده ها، گرمای هوا و… بوده ایم که بیش از هر چیز دیگر نشان از عدم نظارت مسئولان بر این بازار دارد.

احمدی مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خوزستان چندی پیش مانند همیشه با ادبیاتی سعی در توجیه این افزایش قیمت های بی رویه داشت و گفت: گرمای هوا در خوزستان باعث می‌شود تا مرغداران جوجه‌ریزی خود را به دلیل جلوگیری از ضرر به تأخیر بیاندازند و این مسأله باعث کاهش جوجه‌ریزی در استان و افزایش قیمت مرغ می‌شود.

وی ادامه داد: پایین بودن نرخ مرغ در چند ماه گذشته باعث شد تا اکنون شاهد افزایش آن باشیم زیرا در آن زمان مرغداران ضررهای فراوانی را متحمل شدند.

این سخنان درحالی مطرح می شود که مرغداران استان این افزایش قیمت ها را بیش از هر چیز دیگر ناشی از کمبود خوراک طیور و صادرات خارج از ضابطه عنوان می کنند و سود این بالا رفتن قیمت ها را در جیب واسطه گران می بینند.

هادی سلامات مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان هم حالا پس از آنکه قیمت مرغ به بیشترین حد خود رسید از ورود مرغ منجمد در بازار برای تعادل سازی قیمت ها خبر می دهد و می گوید: شرکت مرغ منجمد را با کیفیت و ماندگاری ۴ ماه به قیمت هر کیلوگرم ۴۸۰۰ تومان در اختیار تعاونی‌های توزیعی قرار می‌دهد و این تعاونی‌‌ها مرغ را در شهرستان‌ها به فروش می‌رسانند.

وی افزود: موجودی مرغ منجمد در سردخانه‌های این شرکت ۴۰۰ تن است و در صورت نیاز این میزان قابل افزایش است و هیچ مشکلی برای تأمین مرغ منجمد در این روزها وجود ندارد.

این درحالیست که پیش از این مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور به صراحت از عدم تمایل مردم استان خوزستان به مصرف گوشت مرغ منجمد اشاره کرده بود از همین رو بنظر می رسد حل مشکل افزایش قیمت گوشت مرغ آن هم به دفعات نیازمند یک راهکار قطعی و مؤثر است و با تزریق مُسکن های کوتاه مدت مانند توزیع گوشت مرغ منجمد که اتفاقا با ذائقه مردم استان منطبق نیست، نمی توان این بازار  را مدیریت کرد.

https://hoorkhabar.ir/618825کپی شد!
50
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.