انتظار مترو اهواز ١٠ ساله شد

هورنیوز – مترو در کلانشهرها به معنی کاهش آلودگی هوا، کاهش بار ترافیکی و پایان گرههای کور حمل و نقل شهری است. اینها اما درباره متروی اهواز فعلا مصداقی ندارند. گویا حصارهای آبی جزئی از نمای اصلی شهر شده اند و قرار نیست روبانی بریده شود.
متروی اهواز در حسرت رسیدن به ایستگاه آخر
«عسل» یکی از همشهریان درباره این ایستگاههای پوشانده شده میگوید: فعلا که ما برای آدرس دادن به عنوان نشانه از اینها استفاده میکنیم. حتی یادمان رفته که قرار است مترو داشته باشیم.او میگوید: پروژه مترو در سال ۹۲ تقریبا همین مقدار پیشرفت داشته و حالا در سال ۹۵ باز پیشرفت سال ۹۲ را شاهدیم.این شهروند ادامه میدهد: این پروژه از ما و فرزندانمان که گذشت، اما امیدواریم نوادگانمان از آن استفاده کنند.
بودجه مترو کجا هزینه شد؟
«حسینی» یکی دیگر از شهروندان اهوازی میگوید: به قول استاندار اگر سالی ۳۰۰ میلیارد تومان به مترو اختصاص داده میشد، این پروژه تا حالا افتتاح شده بود.وی میافزاید: شهرداری اهواز سالانه مثلا بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی میبندد و در آخر سال اعلام میکنند بودجه محقق شد. لطفا بگویید این ۱۲۰۰ میلیارد تومانها کجا هزینه شده است؟
نیاز به مدیران دلسوزتر و توانمندتر
«سعادت مروت» یکی دیگر از شهروندان میگوید: «واقعا کسی نیست مشکل مترو اهواز را حل کند؟ تهران، مشهد، تبریز و شیراز چه کار کرده اند که ما نمیتوانیم انجام دهیم؟ چرا شورای شهر اهواز برای حل مشکل مترو جلسات منظم هفتگی برگزار نمیکند؟مروت میگوید: شاید برای حل این مساله به مدیرانی دلسوزتر و توانمندتر نیاز است.
پیشرفت ۲۸/۵ درصدی مترو اهواز
حال بعد از گمانه زنیها و شایعههای بسیار در رابطه با پیشرفت مترو شهر اهواز، معاون امور عمرانی استانداری خوزستان، آب پاکی را بر دست مردم میریزد و به خبرنگار همشهری میگوید: مترو اهواز تا الان فقط ۲۸/۵ درصد پیشرفت داشته و از حد فاصل زرگان تا بقایی یعنی از شرق تا غرب اهواز فقط ۱۶ کیلومتر اجرا شده است.
«احمد سیاحی» میافزاید: تا کنون ۵۷۰ میلیارد برای مترو اهواز هزینه شده است. از این مبلغ ۴۹۰ میلیارد تومان را دولت پرداخته و بقیه توسط شهرداری پرداخت شده است.
سیاحی با اشاره به تاخیر در اجرا و افتتاح مترو اهواز میگوید: طبق برنامه زمان بندی باید ۶/۷ کیلومتر (سهراه فرودگاه تا مصلای اهواز) از پروژه در آبان سال گذشته افتتاح میشد، اما پیمانکار به تعهدات خود عمل نکرد و شورای سازمان قطار شهری نیز رای به فسخ قرارداد پیمانکار داد.
تامین منابع مالی از راه اوراق مشارکت
سیاحی ادامه میدهد: وزارت کشور پیشنهاد داد شخصی برای ارائه مشاوره از شورای عالی فنی در نظر گرفته شود. زیرا فسخ قرارداد با پیمانکار به دلیل بار مالی زیاد، اتلاف وقت و تبعات حقوقی بین المللی راه حل مناسبی نیست.
معاون عمرانی استاندار با اشاره به تصمیمات جدید برای رفع مشکل مترو میگوید: قرار است برای تامین منابع مالی لازم، به وزارت کشور درخواست اوراق مشارکت داده شود. در این رابطه اقدامات لازم انجام شده و ما منتظر مجوز شورای اقتصادی استان هستیم.
سیاحی با ارائه پیشنهاد تعیین یک شخص به منظور طرف مقابل شرکت کیسون میگوید: اینکه هم زمان چندین شخص با صحبتهای مختلف وجود داشته باشد، تنها نتیجه عکس خواهد داشت. بنابراین برای حل و فصل مشکلات مترو لازم است یک نماینده قانونی توسط استاندار مشخص شود و تکلیف مترو اهواز کاملا معین شود.
۴۴۲ میلیارد تومان زیان پروژه
از معاون عمرانی استاندار درباره میزان ضرر و زیان واردشده بابت تاخیر در اجرای پروژه میپرسم و سیاحی پاسخ میدهد: در گزارشی که از عملکرد مترو ارائه شده، میزان ضرر این پروژه ۴۴۲ میلیارد تومان اعلام شده است.
مدیریت ناکارآمد؛ مانع پیشرفت پروژه
پیشتر «غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان در رابطه با پروژه قطار شهری، مدیریت ناکارآمد و ناهماهنگى میان استاندارى و شهردارى را مانع پیشرفت این پروژه دانسته و گفته بود: در جلسه ای که در سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور برگزار شد، یکی از موضوعات آن کوتاه شدن مسیر خطوط قطار شهری اهواز به دلیل برخی مشکلات اعتباری از سوی متولیان آن در استان بود.
مترو بی مترو
بدیهی است که سیستم حمل و نقل کنونی کلانشهر اهواز با جمعیت یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر که هر روز نیز به جمعیت آن افزوده میشود، جوابگوی نیاز مردم نیست. این موضوع تنها با نگاه به اتوبوسهای مملو از جمعیت و مسافران به جا مانده در ایستگاههای اتوبوس یا حتی ایستگاههای تاکسی در سطح شهر محرز است. بنابراین لازم است مسئولان با جدیت و ارائه برنامه زمان بندی به پیمانکار این پروژه یا حتی تعویض دست اندرکاران مترو که تا کنون قادر به پیشبرد این مهم نبوده اند، به کار مترو اهواز سرعت ببخشند و تامین رفاه مردم را در این هوای گرم جدی بگیرند.به هرحال با صحبتهای مسئولان مربوط، فعلا مترو بی مترو.