کاهش دغدغه های مالی بیماران با اجرای طرح تحول سلامت/کمبود پرستار بومی در استان

به گزارش هورنیوز – اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت و تبریک روز پزشک، اظهار کرد:در کنار امنیت، صحت و سلامتی هم یکی از اولویت های اساسی هر جامعه ای است که اگر خدشه ای به آنها وارد شود تمام اولویت های زندگی افراد جامعه ارزرش خود را از دست می دهند.

وی با اشاره به رویکرد دولت در حوزه سلامت، افزود: در آغاز کار دولت معضلات جدی درخصوص تأمین دارو به ویژه داروی بیماران خاص وجود داشت ضمن آنکه ۶۰درصد هزینه بیماری ها از طریق خود مردم پرداخت می شد.

ایدنی یکی دیگر از مشکلات مردم را دسترسی به خدمات سلامت دانست و تصریح کرد: توزیع نیروهای سلامت و درمانی همگن و یکنواخت نبود از همین رو برنامه طرح تحول نظام سلامت باوجود تمام محدودیت های مالی، تحریم های اقتصادی  و کاهش درآمدهای دولتی  در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت در راستای فرمایشات رهبری در ابلاغ سیاست های کلان است، خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند” باید به گونه ای عمل شود که بیماران جزء رنج بیماری هیچ درد دیگری را احساس نکنند”. در گام نخست مقرر شد تمام خدمات مورد نیاز بیمار از طریق بیمارستان تأمین شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: بیماران پیش از این برای تهیه دارو و تجهیزات به خارج از بیمارستان مراجعه می کردند و باعث می شد مردم از بابت کمبود برخی تجهیزات و بالا بودن هزینه های آنان دچار مشکل شوند.

وی با اشاره به اینکه در نخستین گام از این طرح، تهیه ملزومات، تجهیزات و سایر موارد از طریق بیمارستان انجام می شود، بیان کرد: در ابتدای این طرح بیماران ۱۰درصد هزینه ها را پرداخت می کردند اما درحال حاضر در شهرهای بالای ۲۰هزار نفر جمعیت، هزینه ها به ۶درصد رسیده است و ساکنان روستا و شهرهای زیر ۲۰هزار تنها ۳درصد پرداخت می کنند.

ایدنی با بیان اینکه مراجعه مردم به علماء و شخصیت های سیاسی شهر پیرامون هزینه های درمانی کاهش یافته است، عنوان کرد:باتوجه به پیر شدن جمعیت و تأکید مقام معظم رهبری درخصوص حل این معضل، سیاست های نظام جمهوری اسلامی به سمت افزایش جمعیت رفته تا فرهنگ فرزند آوری ترویج شود.

وی با اشاره به اینکه لازمه افزایش جمعیت کاهش هزینه های فرزندآوری است، خاطر نشان کرد: درکنار ترویج زایمان طبیعی، هزینه آن نیز در بیمارستان های دولتی رایگان شد و تمام هزینه های آن برعهده دولت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز توزیع نیروهای تخصصی را یکی دیگر از عوامل رضایت مندی بیماران دانست و گفت: پیش از این در نواحی محروم استان، نیروهای تخصصی کمتری ارائه خدمت می دادند. تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت تنها ۵درصد پزشکان مناطق محروم، به صورت تمام وقت خدمت می کردند.

وی افزود: ۹۵درصد پزشکان در بخش خصوصی و مطب ها هم مشغول به کار بودند. پس از اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت، ۴۴۲متخصص در نواحی محروم استان در خدمت سیستم بهداشت و درمان هستند و خدمات نیز با نرخ دولتی ارائه می شوند.

ایدنی اظهار کرد: برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، دولت مشوق هایی تعریف کرده که به ماندگاری آنها کمک می کند که تمام این عوامل باعث افزایش دسترسی مردم به خدمات تخصصی می شود.

وی با بیان اینکه سیاست بعدی دولت حرکت به سمت ارائه خدمات تخصصی پایه در نقاط کم برخوردار است، تأکید کرد: متأسفانه تا پیش از اجرایی شدن این طرح، پوشش بیمه های روستائی حدود ۵۵درصد بود که درحال حاضر تیم های پوشش زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور بیش از ۹۵درصد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: ۱۰۰درصد خانه های بهداشت از نظر جمعیت ماما خودکفا و مشغول ارائه خدمت هستند. در زمینه تجهیز، ساخت و تعمیر مراکز بهداشتی درمانی نیز فعالیت های خوبی انجام شده به طور نمونه در سال ۹۳ و ۹۴، ۹۴ خانه بهداشت به حوزه بهداشت دانشگاه جندی شاپور اضافه شده است.

وی افزود: در زمینه تأمین نیروی انسانی استان دچار مشکل هستیم. در دانشگاه جندی شاپور ظرفیت های خوبی وجود دارد اما بیشتر این نیروها بومی نیستند و پس از اتمام تحصیلات استان را ترک می کنند که در همین راستا مجتمع های آموزش عالی سلامت برای تأمین نیروی انسانی بومی تربیت کنیم.

ایدنی با اشاره به اینکه در سه شهر مجتمع آموزش عالی سلامت راه اندازی شده است، گفت: درحال حاضر در شهرهای رامهرمز و مسجدسلیمان دانشجو پذیرش می شود و در شهر ماهشهر هم تصویب شده است. نیروی مورد نیاز همان شهر توسط فرزندان همان شهرها وارد مجتمع های آموزشی شده و در شبکه های بهداشت و درمان استخدام می شوند.

وی با بیان اینکه در خوزستان با کمبود شدید پرستار رو به رو هستیم، خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی برای استخدام پرستار اعلام نیاز می کند اما متأسفانه پرستار بومی وجود ندارد که علت این امر نیز عدم تناسب آموزش عالی با نیازهای بازار کار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز یکی دیگر از مشکلات استان را کمبود پزشک عمومی خواند و یادآور شد: در سال گذشته ۳۰ دانشجوی پزشکی عمومی جذب دانشگاه علوم پزشکی شده اند که از آنها تعهد خاص برای ارائه خدمت در نقاط مشخص شده گرفته شده است.

وی درخصوص کمبود تخت های بیمارستانی هم اضافه کرد: خوشبختانه در استان خوزستان تا پیش از اتمام دولت یازدهم دو بیمارستان سوانح سوختگی پادادشهر و بیمارستان ابوذر به بهره برداری خواهد رسید.

ایدنی افزود: پروژه بیمارستان دشت آزادگان با حمایت وزارت نفت توسط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در دست احداث است. پروژه احداث بیمارستان ۲هزار تخت خوابی اهواز با اهتمام دولت از طریق فاینانس ساخته می شود که به جزء نیاز استان، تأمین کننده نیاز استان های مجاور و جنوب عراق خواهد بود. و علاوه بر اینکه سطح سلامت را افزایش می دهد نمادی از توانمندی جمهوری اسلامی در منطقه است.

 

 

 

 

https://hoorkhabar.ir/617229کپی شد!
58
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.