بایدها و نبایدهای انتخاب رشته داوطلبان کنکور

هورنیوز – فریبا فرح نیا، در پاسخ به این سوال که رشته‌های شبانه، غیرانتفاعی و پیام نور نسبت به شهرهای دوردست در چه اولویتی هستند گفت: تحصیل در شهرهای دوردست به لحاظ آسیب شناسی اجتماعی و روانشناختی ممکن است مشکلات امنیتی، ارتباطی، عاطفی، اجتماعی و مالی برای فرد و خانواده‌اش به همراه داشته باشد و دوره های شبانه، غیر انتفاعی و پیام نور از نظر امکانات آموزشی و تحصیلی، اساتید، شیوه برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها و اعتبار مدارک تحصیلی تفاوت فاحشی با دانشگاه‌های روزانه ندارند، لذا انتخابگر باید به دور از تعصب و ارزشگذاری‌های سطحی دست به انتخاب دقیق و مفید و کاربردی بزند.

مشاور تحصیلی وکارشناس علوم تربیتی با گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، در خصوص انتخاب رشته کنکور و توصیه‌های مربوط به آن ضمن تاکید بر مشورت با مشاور آگاه، با تجربه و دارای مجوز و خانواده آگاه و عالم به علم و عمل بیان کرد: داوطلب باید از رشته‌های مورد علاقه، دانشگاه مربوطه،‌ استعداد و توانمندی و میزان تلاش و خلاقیت خود مطالعه و شناخت کامل داشته باشد و به سهمیه بومی و قطبی توجه داشته باشند تا شانس قبولی خود را افزایش دهند.

وی همچنین در خصوص اولویت‌بندی انتخاب رشته اظهار کرد: داوطلبین باید به قراردادن رشته‌هایی که سطح علمی بالایی دارند و دانشگاه‌های برتر در اولویت اول دقت کنند و به ترتیب دکترا، کارشناسی روزانه، کارشناسی شبانه،‌ کاردانی روزانه و شبانه، در صورت علاقه‌مندی رشته‌های دانشگاه پیام نور و بعد از آن موسسات غیر انتفاعی را در اولویت قرار دهند. البته ترجیحات خود داوطلب نیز باید لحاظ گردد از جمله اینکه داوطلب تمایل دارد رشته‌های مهندسی و بعضی از کارشناسی‌های پیام نور و غیر انتفاعی را قبل از کاردانی شبانه قرار دهد.

فرح نیا در ادامه ضمن اشاره به گسترده بودن دامنه معیارها برای انتخاب رشته گفت: داشتن عنوان مهندسی دکترا،‌ تحصیل در یک دانشگاه معتبر، تحصیل در یک دانشگاه رایگان، تحصیل صرفا جهت کسب درآمد، انتخاب رشته‌ای جهت ادامه تحصیل در بالاترین درجات علمی،‌ داشتن حداقل یک مدرک تحصیلی، ادامه رشته تحصیلی پدرو مادر و یا خواهر و برادر و جهت حفظ پایگاه شغلی آن خانواده و انتخاب رشته‌ای با هدف ادامه تحصیل در خارج از کشور و پذیرش آسان‌تر و موارد دیگری که هر فرد برای خود ارزشگذاری می‌کند می‌تواند معیارهایی برای انتخاب رشته باشد.

این مشاور تحصیلی موقعیت جغرافیایی دانشگاه را از فاکتورهای مهم در انتخاب رشته دانست و اعلام کرد: درصد بالایی از ظرفیت رشته‌های برتر دانشگاه‌های هر ناحیه مختص داوطلبان ساکن آن ناحیه می باشد. بنابراین توصیه می‌شود که داوطلبان به این مهم توجه نموده و این نکته را در انتخاب خود لحاظ کنند تا از لحاظ امنیت اجتماعی، روانی و مالی نیز تامین باشند.

فرح نیا همچنین در خصوص تست‌های استعدادیابی کامپیوتری گفت: این نوع تست اگر در دوران تحصیل در دبیرستان به روش صحیح به عمل آید و دانش آموز انتخاب رشته تحصیلی درستی داشته باشد قطعا بازخورد و نتیجه آن در کنکور مثبت خواهد بود. در این مرحله انتخاب ها به گونه ای اولویت بندی می شوند که در درجه اول با اهداف تحصیلی و شغلی و ابعاد شخصیتی فرد همخوانی داشته باشد.

تبلیغات انتخاب رشته بیشتر جنبه تجاری پیدا کرده است
طهمورث شیری، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در خصوص انتخاب رشته کنکور بیان کرد: معیار انتخاب رشته کنکور با گذشته بسیار تفاوت دارد و دیگر از تب انتخاب رشته‌های پزشکی و حقوق خبری نیست و با توجه به گسترش دانشگاه‌ها، پردیس‌ها و دانشگاه‌هایی که بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند معیار داوطلبین نیز گسترده و متنوع شده است.

وی شاغل شدن، مد اجتماعی دانشگاه رفتن، گرفتن مدرک و اسم و رسم پیدا کردن، اجتماعی شدن، سهل‌الوصول بودن رشته و گذراندن دوره‌های کمتر را معیارهای رایج انتخاب رشته کنکور در سال های اخیر خواند و گفت: با گسترش دانشگاه‌ها و رشته‌ها و وجود دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد، می‌توان گفت سد کنکور شکسته شده است.

شیری همچنین در زمینه موقعیت جغرافیایی دانشگاه‌ها گفت: در گذشته موقعیت جغرافیایی دانشگاه از اهمیت کمتری برخوردار بود و تمرکز داوطلبین بیشتر روی ورود به دانشگاه بود اما الان می‌بینیم به طور مثال دانشجویی که در غرب تهران ساکن است از دانشگاه خود در شرق تهران انصراف می‌دهد که نزدیک محل زندگی خود باشد و راحت‌تر این دوره را پشت سر بگذارد.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب در پایان در خصوص انتخاب رشته کامپیوتری خاطرنشان کرد: این تست‌های استعداد و انتخاب رشته‌های کامپیوتری اگر مجوز رسمی داشته باشند و از طرف مراجع قانونی تایید شده باشند می‌توانند تا حدودی به داوطلبین کمک کنند، ولی به طور کامل نمی‌توان به آنها اکتفا کرد چرا که این روزها تبلیغات انتخاب رشته بیشتر جنبه تجاری پیدا کرده است.

https://hoorkhabar.ir/615512کپی شد!
90
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.