اصلاح زهکش های EMD و CMD برعهده وزارت نیرو است

به گزارش هورنیوز – حسن علاقه بند معاون اجرایی مؤسسه جهادنصر در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز در سالن جلسات این مؤسسه برگزار شد با اشاره به اینکه : طرح ۵۵۰ هزار هکتاری یکی از مهم ترین طرح های دولت و با ارزش ترین طرح وزارت جهادکشاورزی است، اظهار کرد: این طرح پس از تأخیری طولانی مدت در سال ۸۷ آغاز شد.

وی افزود: در سال ۸۹ این طرح با سه هدف شبکه آبیاری و زهکشی فرعی، تجهیز و نوسازی اراضی و زهکش زیرزمینی اراضی به مؤسسه جهادنصر واگذار شد.

علاقه بند اجرای طرح احیای اراضی ۵۵۰هزار هکتاری را باعث بهینه سازی سرمایه گذاری خواند و گفت: در بالا دست شبکه های زهکشی سدها و در پایین دست شبکه اصلی زهکش ها احداث شده است.

وی با بیان اینکه ناهمواری سطح اراضی سبب اتلاف آب و ایجاد مشکل در خاک و رویش گیاه می شد یادآور شد: برای بهره برداری از سرمایه گذاری های صورت گرفته زهکش های زیرزمینی احداث شد.

معاون اجرایی مؤسسه جهادنصر با اشاره به اهمیت مهندسی ارزش در این طرح بیان کرد: درحال حاضر مهم ترین مسئله در کشاورزی استان زه آب است.

وی ادامه داد: پیش از اجرای طرح ۵۵۰هزار هکتاری شیب اراضی به گونه ای بود که باعث تخلیه آب تحت الارضی می شد که با مهندسی ارزش این زهکش ها افزایش یافت.

علاقه بند در بخشی دیگر از سخنان خود درخصوص استفاده از فیلتر مصنوعی خاطر نشان کرد: اگر قرار بر اسنفاده از فیلتر طبیعی بود باید بالغ بر ۱۰ میلیون متر مکعب شن و ماسه استفاده می کردیم.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از بکارگیری حجم بالای فیلتر طبیعی، از فیلتر مصنوعی تهیه شده از مواد نساجی استفاده شد.

معاون اجرایی مؤسسه جهادنصر یکی دیگر از مباحث مطرح شده در مهندسی ارزش را کاهش بکارگیری کانال های درجا خواند و گفت: باتوجه به اهمیت آبیاری تحت فشار، تنها در موارد ضروری از کانال های درجا استفاده شده و در بیشتر مناطق کانالت ها بکارگیری شده است.

علاقه بند با بیان اینکه باید شرایط خاک خوزستان را تا حدودی اصلاح می کردیم زیرا خاک مناسب یکی از ضرورت های کشت است، عنوان کرد: در کنار اصلاح و احیای اراضی، به مسائل زیست محیطی هم توجه می کنیم.

وی درخصوص اصلاح راندمان آب هم تأکید کرد: پیش از این برای آبیاری اراضی پیش بینی شده بود که ۱۰۰درصد آبیاری به صورت سطحی انجام شود اما این امر اصلاح شد.

معاون اجرایی مؤسسه جهادنصر درخصوص نوع آبیاری اراضی در طرح ۵۵۰هزار هکتاری تصریح کرد: درحال حاضر ۲۶درصد آبیاری به صورت تحت فشار، ۳۱درصد به صورت کم فشار، ۳۲درصد به صورت کانالت، ۱۱درصد به روش سطحی انجام می شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تاکنون چه میزان از طرح عملیاتی شده است، تأکید کرد: از مجموع ۳۱۲هزار هکتار فاز نخست طرح ، تاکنون کار ۲۰۶هزار هکتار به پایان رسیده که ۱۴۰هزار هکتار از این اراضی در دولت یازدهم انجام شده است.

علاقه بند درخصوص سطح زیر کشت اراضی خوزستان در تابستان گفت: به علت مشکلات کمبود آب در استان تنها حدود ۳۰درصد اراضی در تابستان به زیر کشت می روند.

وی درباره مشکلات زیست محیطی زهکش های EMDو CMD توضیح داد: مشاوران مؤسسه جهادنصر مطالعاتی با نام علاج بخشی انجام داده اند اما بخش عمده این مسأله به وزارت نیرو برمی گردد.

معاون اجرایی مؤسسه جهادنصر افزود: در زمینه مدیریت بهره برداری نیازمند تشکل های بهره برداری هستیم که درصورت گرفتن اعتبارات لازم، این تشکل ها ایجاد خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه نگرانی استاندار و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را درک می کنیم، یادآور شد: در زهکش های توسعه نیشکر به دلیل ارتفاع کم، در هر هکتار سه لیتر آب استفاده می کند اما میزان مصرف آبی که برای شبکه ها در طرح ما پیش بینی شده حدود یک لیتر در هکتار است.

علاقه بند در پایان گفت: مطالعات زیست محیطی با وزرات نیرو است؛ ما برنامه مطالعات مدیریت آب و زه آب را انجام دادیم که بخشی از آن به محیط زیست باز می گردد.

 

 

 

 

https://hoorkhabar.ir/614978کپی شد!
91
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.