لزوم عزم همگانی برای افزایش سطح سواد سلامت مردم/ نظارت جدی بر بوفه مدارس در سال تحصیلی جدید

به گزارش هورنیوز ؛ بهداشت، از مهمترین مسائل و دغدغه های زندگی برای زیستن بهتر است و بدون شک می تواند نقش مستقیمی بر وضعیت روانی و اجتماعی جامعه داشته باشد.

در شهری مانند اهواز که با مشکلات فراوان بهداشتی، نظیر آب شرب نامطلوب، هوای آلوده، مشکل دفع پسماند و.. دست به گریبان است، توجه به بحث بهداشت اهمیت دوچندانی پیدا می کند.

حوزه بهداشت در کلانشهر اهواز به دو نیمه شرق و غرب تقسیم شده است.

در همین زمینه هورنیوز برای بررسی برنامه ها، اهداف، مشکلات و اقدامات مرکز بهداشت غرب اهواز گفتگویی با مهرداد شریفی رئیس این مرکز انجام داده است که در ادامه می خوانید:

 

مهرداد شریفی در این گفتگو اظهار کرد: در محدوده غرب اهواز نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش وجود دارد که حدود ۱۰۰ هزار نفر از آن روستایی هستند.

 

وی افزود: خوشبختانه در راستای طرح تحول سلامت موفق شدیم تاکنون ۲۸ پایگاه سلامت در محروم ترین مناطق اهواز راه اندازی کنیم که باعث کاهش زمان دسترسی مردم به خدمات بهداشتی شده است.

مهرداد-شریفی

شریفی ادامه  داد: در پایگاه های سلامت مناطق حاشیه ای اهواز، به ازای هر ۲۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت برای مراقبت های بارداری، مراقبت های نوجوانی تا سالمندی در قالب ارائه بسته های خدمتی، به شهروندان مستقر شدند.

 

وی گفت: درحال حاضر ۱۵ مرکز سلامت جامعه در حوزه شهری، ۲۲ تیم سلامت در حوزه روستایی، ۳۷ خانه بهداشت در غرب اهواز درحال فعالیت اند.

 

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با بیان اینکه رسالت مرکز بهداشت، پیشگیری از بیماری هاست، عنوان کرد: برای ارتباط بهتر مردم با پایگاه های سلامت، طرح رابطین بهداشتی را آغاز نمودیم، در این طرح افراد با سطح دیپلم به بالا در قالب سفیران سلامت به صورت کاملاً افتخاری با ما همکاری می نمایند که از آغاز به کار این طرح تاکنون بیش از ۳۰۰ داوطلب سلامت عضو شده اند.

 

وی اظهار کرد: خوشبختانه اکثر پایگاه های سلامت دارای دو پزشک هستند، که یکی از آنها در پایگاه مستقر و پزشک دیگر در محدوده جمعیت از پیش تعریف شده، از مراقبین سلامت بازدید می نماید.

 

شریفی گفت: بازدیدها نیز در قالب تیم های مختلف روانشناسی، بهداشتی، مبارزه با بیماری ها، بهداشت محیط، کارشناسان خانواده و مامایی صورت می گیرد.

 

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز در خصوص خدمات مشاوره ای و اجتماعی عنوان کرد: ۱۰۰ درصد مادران در دوران بارداری مراقبت ها را از کارشناسان ما دریافت می نمایند و در این زمینه هر فصل داروهایی مانند قرص های آهن، ویتامین و.. در اختیار مادران باردار قرار می دهیم.

 

وی افزود: در زمینه مشاوره های ازدواج نیز در راستای تاکیدات رهبر انقلاب بر سیاست های افزایش جمعیت، مشاوره های خوبی قبل و بعد از ازدواج با موضوعات سلامت روانی، اجتماعی و جسمی ارائه می شود.

 

شریفی با بیان اینکه در مراکز بهداشتی کلاس های تحکیم بنیان خانواده برگزار می شود، عنوان کرد: در سال حدود ۱۵ هزار زوج جوان به آزمایشگاه های ما مراجعه می نماید و از آن پس تحت پوشش خدمات ما قرار می گیرد.

 

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز در خصوص مبحث تغذیه شهروندان اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به ۵۰۰۰ مکان تهیه مواد غذایی در بُعد بهداشت محیطی وجود دارند، متاسفانه تعداد فست فودی ها در اهواز به شدت درحال افزایش است و اتاق اصناف باید در این زمینه اقدام نماید.

مرکز-بهداشت-غرب-اهواز

وی افزود: با جلساتی که در اتاق اصناف برگزار نموده ایم، تمام مشاغل به صورت جداگانه اولویت بندی شده و در حال گسترش سفیران سلامت در این اصناف هستیم.

 

شریفی گفت: بحث تغذیه مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخودار است اما متاسفانه در بسیاری از زمینه ها از جمله مصرف قند و شکر، نمک، نوشابه های گازدار، روغن های جامد و.. آمار مصرف بسیار بالاست.

 

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز عنوان کرد: برای نخستین بار به دنبال راه اندازی رستوران های دوستدار سلامت در اهواز هستیم که در آنها علاوه بر رعایت نکات بهداشتی از نمک و روغن کمتر استفاده می شود و بیشتر از لبنیات و سبزیجات استفاده خواهد شد.

 

وی با اشاره به نزدیکی به فصل بازگشایی مدارس و لزوم توجه به سلامت دانش آموزان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰۰ هزار دانش آموز در قالب ۷۰۰ شیفت مدرسه تحت پوشش ان مرکز هستند و در این زمینه برای معلمان، دانش آموزان و سرایداران مدارس برنامه ریزی های مناسبی شده است.

 

شریفی تصریح کرد: در سال تحصیلی جدید به جِد بحث بهداشتی و تغذیه ای بوفه های مدارس نظارت و پیگیری خواهد شد و در این زمینه هر بوفه ای که نکات بهداشتی و تغذیه ای را رعایت نکند، با حکم قضایی پلمپ خواهد شد.

 

مهرداد شریفی با اشاره به فروش کالاهای ته لنجی در سطح شهر خاطرنشان کرد: برخی از مواد غذایی به صورت قاچاق و بدون هیچگونه نظارتی وارد استان می شوند که متاسفانه فاقد برچسب انقضاء هستند و اکثراً در شرایط نامناسبی حمل و نقل و نگهداری می شوند.

 

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز در ادامه با اشاره به وضعیت آب شرب اهواز خاطرنشان کرد: در حال حاضر روزانه و در دو نوبت صبح و بعد از ظهر کیفیت و شاخص های آب مصرفی را اندازه گیری و در صورت نیاز برای بهبود کیفیت آب مداخله می نماییم.

 

وی افزود: البته اکثر مردم اهواز آب شرب مصرفی خود را خریداری می نمایند که برای نظارت و کنترل این موضوع در حال برچسب گذاری و کدگذاری فروشندگان آب هستیم.

 

شریفی با توصیه به مردم برای خریداری آب شرب از اماکن دارای مجوزهای بهداشتی، اظهار کرد: باتوجه به گرمای هوا زمینه بیماری های روده ای وجود دارد لذا مردم باید در این زمینه دقت نمایند.

 

مهرداد شریفی در ادامه با اشاره به گسترش پدیده شوم اعتیاد عنوان کرد: در سال گذشته حدود ۲۵ هزار شیشه قلیان جمع آوری و معدوم شده اند اما متاسفانه این کار به تنهایی کافی نیست و باید فرهنگسازی مناسبی در این امر صورت گیرد که در این خصوص نیز کمپین “قلیان ها را گلدان کنیم” را راه اندازی کرده ایم.

 

وی بیان کرد: هر بار قلیان کشیدن معادل استعمال ۸۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار است که باعث ایجاد بیماری هایی مانند هپاتیت و سل می شود.

 

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز در ادامه خبرداد: در قالب طرح سیب در حال الکترونیکی کردن پرونده های پزشکی خانواه ها هستیم تا پرونده های کاغذی جمع آوری شده و شهروندان تنها با ارائه کدملی در مراکز بهداشتی، خدمات را دریافت نمایند.

 

شریفی گفت: در بخش درمان، حوزه بهداشت تنها ۲۰ درصد نقش دارد و ۸۰ درصد نیاز به همکاری فرابخشی است.

 

وی افزود: برای افزایش سطح سواد سلامت جامعه نیاز است تا عزم همگانی توسط سازمان ها، رسانه ها و تبلیغات سطح شهر صورت پذیرد.

 

مهرداد شریفی عنوان کرد: شاخص های بهداشتی در اهواز بهبود داشته است و اکنون اولویت ما توانمدسازی افراد در حوزه سلامت، ایجاد اعتماد در میان مردم و تداوم برنامه ها است.

 

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز در پایان اظهار کرد: شعاری که همیشه سرلوحه کارهای ماست، پیگیری تا حصول نتیجه است، زیرا وقتی سلامت در شهری وجود داشته باشد ، آن شهر پیشرفت خواهد کرد.

https://hoorkhabar.ir/614939کپی شد!
240
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.