تسهیلات کمیته تسهیل یک مُسکن برای صنایع کوچک است/سختگیری بانک ها کمر تولید را شکست

صفدر پیرمرادی عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی اهواز در گفتگو با هورنیوز درخصوص مشکلات و موانع تولید کنندگان اظهار کرد: درحال حاضر مهم ترین مانع بر سر راه تولید کنندگان، نرخ بالای تسهیلات و ارزش افزوده است.

وی با اشاره به تشکیل کمیته ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، افزود: بانک ها در این زمینه همکاری نمی کنند و از تولید کنندگان وثیقه می خواهند درحالیکه ملک و کارخانه تولید کننده ها در رهن بانک قرار دارد.

پیرمرادی گفت: از سویی دیگر بانک ها تقاضای حسابرس قانونی می کنند اما واخدها خود حسابرس دارند که زیر نظر اداره دارایی است و این شرط و شروط ها کار را برای واحدهای تولیدی سخت کرده است.

وی با بیان اینکه دغدغه های خود را با استاندار نیز مطرح کرده ایم، تصریح کرد: ساختمان هایی که در رهن بانک هستند باید ارزشیابی مجدد شوند تا کارآفرینان با دریافت تسهیلات بتوانند سرپا بایستند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی اهواز با انتقاد از بالا بودن نرخ سود تسهیلات یادآور شد: کارخانه ای که توان تولید کالا با سود ۱۰درصد را دارد چطور می تواند تسهیلات ۱۸درصدی را پرداخت کند؟ و برای ثبت وثیقه در دفترخانه هم ۳درصد باید بپردازد ضمن آنکه ۹درصد هم ارزش افزوده به کالا تعلق می گیرد.

وی با اشاره به اینکه سخت گیری های مالی کمر تولید را شکسته است، افزود:در پرداخت حق تأمین اجتماعی ۲۳درصد کارفرما و ۷درصد کارگر سهیم است اما عملا از کارگران این مبلغ کم نمی شود.

پیرمرادی با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی به دولت وام می دهد، گفت: اگر قصد خروج تولید از رکود، ایجاد اشتغال و عدم فرار کارفرمایان از بیمه کردن کارگران را دارند باید حق بیمه را از ۳۰ به ۱۰درصد کاهش دهند تا تولید کننده رغبت بیشتری به افزایش تولید و اشتغال داشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مبلغ در نظر گرفته شده از سوی ستاد تسهیل جوابگوی حجم مشکلات این بخش است یا خیر، اظهار کرد: این مبلغ یک مُسکن است و تنها می توان گفت که بودنش بهتر از نبودش است زیرا تولید کنندگان بیش از سه سال است که هیچ گونه تسهیلاتی دریافت نکرده اند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی اهواز افزود: گام خوبی برای شروع است اما باید موانع بانکی و اداری را بردارند.

https://hoorkhabar.ir/613862کپی شد!
101
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.