فضای کسب و کار نامناسب عامل عدم جذب سرمایه گذار است

هورنیوز – نورالله حسن زاده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: ‌در کشورهای مطرح دنیا در بخش تولید نرخ تورم یک، دو یا حتی نیم درصد است و نرخ سود تسهیلات بانکی نیز حول همین ارقام می‌چرخد.

وی افزود: بالای تورم و سود تسهیلات بانکی واحدهای صنعتی را به شدت دچار مشکل کرده از همین رو ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان در مجموع ۱۳۰ جلسه با حضور استاندار و معاونین وی تشکیل داده است.

حسن زاده تصریح کرد: در آغاز سهم صنایع خوزستان از تسهیلات احیاگر بر اساس این دستورالعمل ۴۱۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که البته هیچ محدودیتی در این زمینه وجود نداشت و از این مرز و سقف نیز عبور کردیم و در جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ۴۵۳ مصوبه برای حل مشکلات صنایع تصویب و از این تعداد در نهایت ۱۵۲ مصوبه اجرایی شد. همچنین ۳۰۱ مصوبه یا اجرا نشده یا در حال اجرا هستند.

وی یادآور شد: ۱۶۰ واحد از این واحدها مربوط به بخش کشاورزی با ۶۵ میلیارد تومان تسهیلات مصوب و افزایش یا حفظ اشتغال ۱۰۴۱ نفر و ۲۶۴ واحد مربوط به بخش صنعت با ۴۲۲ میلیارد تومان تسهیلات مصوب و افزایش یا حفظ اشتغال ۸ هزار و ۴۲۵ نفر بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با اشاره به نقش کم بانک ها در پرداخت تسهیلات گفت: تنها ۵ میلیارد تومان توسط بانک‌های عامل پرداخت شده که نسبت به تسهیلات مصوب شده رقمی بسیار ناچیز است و در جلسه آینده ستاد تسهیل از بانک‌های استان گزارش عملکرد در این زمینه را خواستار خواهیم شد.

وی نرخ بالای سود تسهیلات بانکی را یکی از علل عدم استقبال کافی واحدهای تولیدی استان از تسهیلات خواند و بیان کرد: امیدواریم نرخ تسهیلات بانکی تک‌رقمی شود و یا حول همان ۱۲ درصد گردش کند.

حسن زاده درخصوص دوران پسابرجام خاطر نشان کرد: با وجود این‌که ایران دارای بیشترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سطح جهان است اما نامناسب بودن فضای کسب و کار که در شاخص آزادی اقتصادی جهان به خوبی هویدا است، باعث می‌شود سرمایه‌گذاران پس از اطلاع از وضعیت کسب و کار در ایران در تصمیم‌گیری‌های خود تامل کنند و به نظرم عدم سرمایه‌گذاری خارجی در کشور به توافق‌نامه برجام ارتباطی ندارد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار کرد: وضعیت گروه ملی به یک دغدغه تبدیل شده است. به علت عدم واگذاری کامل و قانونی این شرکت بزرگ به بانک ملی،‏ این بانک حاضر به صرف هزینه در گروه ملی نیست و اکنون گروه ملی با داشتن ۴ هزار نفر نیرو تنها با ظرفیت ۱۵ درصد فعال است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان اینکه منطقه آزاد اروند پتانسیلی بسیار خوب برای خوزستان است، گفت: فضای کسب و کار در منطقه آزاد اروند باید مناسب و خوب باشد تا سرمایه‌گذاران خارجی در این منطقه ورود کنند.

 

 

 

https://hoorkhabar.ir/612330کپی شد!
67
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.