آش شور آموزش و پرورش برای دانش آموزان!!
به گزارش هورنیوز ؛ سیستم آموزشی کشور در سال های گذشته بارها مورد تغییرات اساسی قرار گرفته که برخی از آنها به علت ایرادات عمده مورد نقد صاحبنظران قرار گرفته اند؛ امسال نیز آموزش و پرورش پس از گذشت ۲۳سال بدون اطلاع قبلی زمان انتخاب رشته را از پایه دهم دبیرستان به پایه نهم تغییر داد اما ماجرا به همین نقطه ختم نمی شود.
داستان از آنجا شروع شد که مدارس بدون آمادگی قبلی آزمونی را از دانش آموزان پایه نهم گرفته و سپس در زمان انتخاب رشته آن را مبنا قرار داده اند حال آنکه دانش آموزان و حتی مشاوران مدارس به این نحوه از استعداد سنجی اعتراض دارند.
در مصوبه جدید هدایت تحصیلی که طی ماههای اخیر توسط شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شد انتخاب رشته براساس ۶ مؤلفه صورت میگیرد که این مؤلفهها عبارتند از: نظر دانشآموز که ۱۰ درصد از کل امتیاز به آن اختصاص دارد، نظر والدین با ۵ درصد، نظر معلمان تمام دروس دوره اول متوسطه با امتیاز ۱۰ درصد، نتایج آزمونهای مشاورهای با امتیاز ۳۰ درصد، نتایج عملکرد تحصیلی یا همان نمرات درسی با امتیاز ۳۵ درصد و نظرات مشاور با امتیاز ۱۰ درصد.
در سال های اخیر تب رشته های تجربی در بین دانش آموزان و والدین آنها بیشتر شده به طوریکه در کنکور امسال از ۹۰۰ هزار نفر داوطلب، بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر آنها در رشته های تجربی به رقابت نشسته بودند که همین آمار زنگ خطری درخصوص اشباع بازار کار رشته های تجربی و ایجاد خلأ در رشته هایی مانند ریاضی و فنی خواهد بود.
در استان خوزستان نیز باوجود صنایع و تأسیسات، نیاز به متخصصان در حوزه های مربوطه بیش از سایر استان ها حس می شود، تا آنجا که مدیرکل تعاون، کار ور فاه اجتماعی خوزستان چندی پیش یکی از دلایل ورود نیروی کار غیربومی به استان را نبود کارشناس در مسائل فنی عنوان کرد از همین رو بنظر می رسد. این مصوبه راهگشا و عاملی برای تغییر نگرش دانش آموزان به شغل آینده باشد.
اما آنچه جای بحث دارد عدم نگاه کارشناسانه به این امر مهم و وادار کردن دانش آموزان و والدین آنها بدون پیش زمینه ذهنی است. چراکه این اقدام سلبی نه تنها تأثیر مثبتی در بازارهای کار نخواهد داشت بلکه آثاری به مراتب بدتر مانند افت تحصیلی دانش آموزن و ایجاد حس سرخوردگی آنها را در پی خواهد داشت.
جمشید کمایی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزشوپرورش خوزستان در این خصوص و با بیان اینکه امکانات محدود آموزش و پرورش در انتخاب رشته دانش آموزان مؤثر است، می گوید: برای کسانی که امتیاز بالا کسب کنند حق چندین انتخاب در نظر گرفته شده است و از لحاظ امتیاز محدودیتی برای انتخاب رشته وجود ندارد بلکه این امکانات آموزشوپرورش و نیاز بازار کار است که برای برخی رشتهها محدودیت ایجاد میکند.
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزشوپرورش خوزستان افزود: برای رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش محدودیتی ایجاد نشده است؛ همچنین برای رشتههای ریاضی و انسانی نیز تقریباً محدودیتی وجود ندارد اما برای رشته تجربی به همان تعدادی که سال گذشته پذیرش شدند، امسال نیز در هر منطقه پذیرش خواهد شد، یعنی سهمیه مناطق ثابت بوده و از ظرفیت پذیرش این رشته کاسته نشده است.
اعمال مصوبه ای در راستای توزیع متناسب مشاغل باتوجه به نیاز بازار کار امری شایسته است که تحقق آن در آینده تضمین کننده اشتغال جوانان خواهد بود اما درحال حاضر دانش آموزان نه برمبنای علاقه و نیازسنجی بازار کار، بلکه باید براساس سیاست ها و کمبودهای آموزش و پرورش انتخاب رشته کنند که تبعات ناخوشایندی را به بار خواهد آورد از همین رو انتظار می رود این مصوبه به نحو مؤثری اصلاح شود.