چرا اعضای کتابخانه های عمومی خوزستان رو به کاهش است؟

به گزارش هورنیوز: ضرورت بسط و گسترش کتابخانه های عمومی بر هیپچ کس پوشیده نیست که با شروع فصل تابستان و اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان این اهمیت دو چندان می شود. به ویژه در استانی مانند خوزستان که به دلیل گرمای طاقت فرسای هوا عملاً فرصت برخی تفریحات در طول روز مهیا نیست.

 

علی رغم این ضرورت، مشاهده کتابخانه های عمومی استان نشان می دهد که از لحاظ کیفی و کمی در شرایط مطلوبی قرار نداریم چرا که علاوه بر به روز نبودن کتب، زیرساخت ها و کمبود امکانات کتابخانه ها برای مخاطبان خوزستانی میل و رغبتی ایجاد نمی کنند.

 

مقتدایی استاندار سابق خوزستان در نخستین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان خوزستان در سال ۹۵ با تأکید بر لزوم همکاری تمام سازمان ها در توسعه کتابخانه های عمومی اظهار کرد: در کمیسیونی با حضور تمام نهادها و ادارات مانند شهرداری، مدیرکل امور شهری و شوراها، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و مدیرکل کتابخانه های عمومی نسبت به رفع مشکلات تصمیم گیری می شود.

 

وی با اشاره به مهم بودن کمیت و کیفیت کتاب ها افزود: ما باید در کتابخانه های عمومی توجه ویژه به کتابخانه های تخصصی نفت، کشت و صنعت و… در مناطق ویژه صنعتی خوزستان داشته باشیم و بتوانیم بخشی از فعالیت های فرهنگی را با این ارگانها اداره نماییم.

 

حجت الاسلام سپهر مدیرکل کتابخانه های عمومی استان هم گفت: ۲۱۹ باب کتابخانه عمومی با ۱۵۳هزار و ۶۳۵ نفر عضو در استان وجود دارد. وی ادامه داد، ۲٫۵۸۶٫۲۹۷ نسخه کتاب در کتابخانه های استان وجود دارد که به ازاء هر ۱۰۰ نفر خوزستانی ۵۴٫۳۶ جلد کتاب در دسترس است.

 

اما مدیر کل کتابخانه های عمومی تنها چندماه بعد از این سخنان در دیدار با استاندار تازه نفس خوزستان می گوید: استان خوزستان ۲۱۵ باب کتابخانه عمومی دارد که تعداد اعضاء ما در استان خوزستان ۱۵۳٫۶۳۵ نفر ، که به ازاء هر ۱۰۰ نفر ۳ نفر عضو در کتابخانه های عمومی داریم و تعداد ۲٫۵۸۶٫۲۹۷ نسخه کتاب که به ازاء هر ۱۰۰ نفر خوزستانی ۵۴٫۳۶ جلد کتاب در استان خوزستان موجود می باشد.

 

بررسی آمارهای ارائه شده از سوی مدیر دو پُسته کتابخانه های عمومی استان این سؤال را در ذهن هر جستجوگری ایجاد می کند که چرا تعداد کتابخانه های عمومی و اعضاء آنها به فاصله چندماه کاهش یافته است؟ چرا همزمان با شروع دوره فراغت دانش آموزان شاهد کاهش تعداد اعضاء هستیم؟ آیا ادامه این روند به معنای ناکارآمدی مدیریتی در چنین نهاد مهم و اثرگذاری نیست؟

 

نهاد کتابخانه های عمومی به واسطه میزان بالای اهمیت خود به افرادی توانمند با فراغ باز نیاز دارد تا با ایجاد نوآوری های مختلف تمام اقشار جامعه را با کتاب آشتی و پیوند دوباره دهند اما در چنین شرایطی بنظر می رسد دغدغه ها و دل مشغولی های دیگر مدیرکل بر نهاد کتابخانه های عمومی سایه افکنده است که متأسفانه دود آن به چشم مردم و فرهیختگان خواهد رفت.

https://hoorkhabar.ir/611648کپی شد!
138
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.