*سال نو مندائی*
وجود انها در جلگه خوزستان از دیر باز به اب و وفور ان تعلق دارد .زیرا این دین ارتباط تنگاتنگی با اب دارند .غسل تعمید ،ازدواج و…به وجود رودخانه بستگی دارد کما اینکه طهارت انها به اب مرتبط است خارج از این تعاریف این قوم چرا در اسلام ذوب و حل نشدن به دو عامل اساسی باید اشاره کرد
*عامل اول*
*اعتراف اسلام به الهی بودن این دین*
در ایات قران صراحتا دین مندائی را از ادیان الهی بشمار اورده که این مسئله سبب شد که با فارغ بال به زندگی در سایه اعتقادات مرتبط به دین خود ادامه حیات دهند زبان ارامی و نزدیک به عربی ان ،اداب و رسوم ،طرز لباس و نزدیکی اجتماعی و بالاتر از همه خوی مسالمت امیزی این قوم سبب قوام انها در جلگه خوزستان و جنوب عراق شده است و در طول مدت وجود انها در این منطقه نتوانسیم مدارکی دال بر ماجراجویی یا تعدی یا هر گونه خصلت ناصواب از انها را رصد کنیم .احترام انها به اسلام و مناسبات اسلامی نیز در این قوم مشاهد شده است که باید در نزدیکی هر چه بیشتر بین دو دین بحساب اورده شود
*عامل دوم*
*حرفه ای زرگری و طلا فروشی انها*
این عامل شاید در ابتدا کم اهمیت قلمداد شود اما اشتغال انها به طلا فروشی بازدارنده قوی در طول تاریخ در برابر هجوم اقوام بوده است کما اینکه همین حرفه در یهودیان سبب قوام انها در اروپا گشته است زیرا حکومات محلی به این قوم بعنوان بانک مرکزی نگاه میکردند و هر وقت به اموالی احتیاج داشتند و نظر به اهمیت طلا در طول تاریخ بصورت استقراضی از این قوم میگرفتند و یا در صورت طلا داشتند در خزانه حکام جهت بکار گیری ان در اقتصاد به صائبین داده میشد که انها این طلا را در د شبکه طلا فروشی خود که بیشتر سیار بوده نقش بازاریاب و فروش را ایفا میکردند در نتیجه حکومات محلی درجلگه خوزستان متعهد به حفظ انها در برابر خطرات محتمل خارجان بر قانون نظیر راهزنان میشدند کما اینکه در بره ای از تاریخ در بستان قادر به تشکلیل حکومت مختص خود شده اند .
علاوه بر عوامل اصلی فوق همانطوریکه ذکر شد خوی مهربان و مسالمت امیز انها و قرابت اجتماعی در اداب و سنن از جمله عوامل استقرار و بدون تنش بودن وجود انها در جلگه خوزستان است و شایسته است استاندار خوزستان این ایام که مصادف با اعیاد این قوم میباشد را بصورت ویژه به انها تبریک بگوید .