از خط و نشان استاندار برای اعضای شورای قطار شهری تا درخواست خلع ید پیمانکار

به گزارش هورنیوز روز گذشته نشست شورای سازمان قطارشهری اهواز با حضور استاندار، معاون عمرانی استانداری خوزستان، رئیس شورای شهر اهواز، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و مدیرعامل سازمان قطار شهری در سالن جلسات استانداری برگزار شد تا علل و عوامل تعطیلی یکساله این پروژه بررسی شود.

اراده ای در اعضای شورای قطار شهری برای اتمام پروژه نیست

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان از مشخص شدن تکلیف این پروژه خبر داد و گفت: هیچ اراده ای برای راه اندازی قطارشهری در متولیان این امر وجود ندارد و اگر وضع به همین منوال پیش برود تا ۱۰ سال آینده هم این طرح به اتمام نمی رسد.

وی از عملکرد اعضای شورای سازمان قطار شهری انتقاد و ادامه داد: بعلت عدم هماهنگی بین اعضاء شورا پیمانکار سوء استفاده کرد.

شریعتی با بیان اینکه درصورت همکاری شورای قطار شهری این طرح یکی از اولویت ها خواهد بود بیان کرد: اگر شهرداری اهواز سالانه حداقل ۳۰۰ میلیارد ریال به این طرح اختصاص می داد در صورت گذشته سه هزار میلیارد ریال صرف مترو می شد.

بودجه این طرح در سال ۹۵ تاکنون مصوب نشده است

امید حاجتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز نبود برنامه و اعتبار مصوب را مهم ترین دلایل ناکامی طرح قطارشهری اهواز دانست و اظهار کرد: با گذشت چهار ماه از آغاز سال جدید، این طرح همچنان برنامه و بودجه مصوب ندارد.

وی ادامه داد: در صورت تصویب بودجه می توان علاوه بر اعتبارات دولتی راهکارهای دیگری برای تامین مالی این طرح جستجو کرد.

پروژه قطار شهری تنها ۲۸درصد پیشرفت داشته است

سیاحی معاون عمرانی استاندار نیز ضمن انتقاد از اقدامات پیمانکار پیروژه یادآور شد: عملیات کم نظیر عبور تونل مترو از زیر رودخانه کارون به اتمام رسیده و قرار بود با حضور وزیر کشور مراسم نمادینی برگزار شود اما به دلیل اینکه وضعیت پیمانکار راضی کننده نبود، این مراسم لغو شده است.

وی با اشاره به توقف ۱۵ ماهه عملیات اجرایی متروی اهواز از سوی پیمانکار این طرح، افزود: به گفته وی عملکرد ضعیف پیمانکار و تاخیر ۱۰ ساله در اجرای این طرح باعث شده چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به کارفرما خسارت وارد شود.

سیاحی با شااره به پیشرفت ۲۸درصدی فازنخست پروژه گفت: وزارت کشور وعده کرده که برای تامین منابع مالی طرح، فروش اوراق مشارکت به مقدار موردنیاز را مصوب کند.

تاکنون موفق به استفاده از فاینانس نشده ایم

عباس هلاکویی مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز نیز در این جلسه عنوان کرد: تا کنون چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار به متروی اهواز اختصاص یافته که حدود چهار هزار میلیارد آن به پیمانکار چینی پرداخت شده است.

وی با مقایسه پروژه قطار شهری اهواز با سایر شهرهای کشور افزود: بر اساس قانون ۵۰ درصد از منابع مالی قطارشهری باید از دولت و ۵۰ درصد دیگر توسط شهرداری ها تامین شود که شهرداری اهواز تاکنون ۷۷۰ میلیارد ریال به این طرح اختصاص داده است.

هلاکویی با اشاره به سفر خندان دل معاون عمرانی وزیر کشور به اهواز اظهار کرد: در این سفر به دلیل کم کاری پیمانکار قرار شد فسخ پیمان شود و مراحل قانونی این کار دنبال شود.

تأخیر در اتمام پروژه باعث بدبینی مردم شده است

رامی علاسوند رئیس شورای اسلامی شهر اهواز نیز خواستار خلع ید پیمانکار شد و گفت: وضعیت حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس و تاکسی در اهواز نامطلوب است و موضوع قطارشهری نیز به آنها اضافه شده است.

وی با اشاره به تاخیر ۱۰ ساله در اجرای طرح قطارشهری اهواز اظهار کرد: این تاخیر باعث بدبینی مردم شده است.

 

https://hoorkhabar.ir/610821کپی شد!
88
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.