درمورد پروندههای احمدینژاد رای صادر شده اما اجرا نمیشود
هورنیوز – بخشی از اظهارات وی را در ادامه بخوانید؛
* موضع اصلاحطلبان درباره حقوق های نجومی این است که این پدیده منفی در دولت بود و امیدواریم که برخورد مناسبی با آن صورت بگیرد که خوشبختانه این برخوردها هم آغاز شده است. من معتقد هستم وقتی فسادهای کلان سه هزارمیلیاردی، ١٠ هزار میلیاردی، دو میلیارد دلاری را داشتیم و هنوز قوه قضاییه واکنش قضایی مناسبی به آنها نداشته است به دنبال آن اینطور مسائل را باید عادی بدانیم.
وقتی فسادها و ارقام کلان مطرح میشود و جامعه هیچ گونه اقدام موثر و عملی علیه آنها نمیبیند طبیعی است که فسادهایی در قالب ارقام این فیشهای حقوقی خیلی خرد و کوچک به نظر برسد. به اعتقاد من آسیبی که این برخوردهای ضعیف در گذشته داشته این است که قبح فساد را متاسفانه از بین برده است.
در آن زمان پروندههای زیادی تشکیل شد که رسیدگی نشدند؛ از جمله در دیوان محاسبات تعداد زیادی پرونده تشکیل شده رای هم صادر شده است اما اجرا نمیشود.
*مثلا در مورد رییسجمهور سابق آقای محمود احمدینژاد سه پرونده در دیوان محاسبات تشکیل شده است و رای هم صادر شده است اما اجرا نمیشود.
*{در پاسخ به این سوال که چه مانعی برای اجرای این احکام وجود دارد؟}: باید از مراجع ذی ربط بپرسید که چرا این احکام اجرا نمیشود. البته ما حتما از طریق مجلس آن را دنبال خواهیم کرد.
*ما فراکسیونی را تشکیل دادیم تحت عنوان «شفافسازی و سالمسازی اقتصاد و انضباط مالی»که یکی از محورهای اصلی ٢۴گانه سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی نیز هست.
ما در قالب این فراکسیون دنبال میکنیم که اولا درباره عملکردهای گذشته شفافسازی شود و قصورها و تقصیرهایی که در این زمینه اتفاق افتاده را معلوم میکنیم و ثانیا زمینههای شکلگیری این مفاسد را شناسایی کنیم و راههای برطرف کردن آن را پیشنهاد میدهیم.
اتفاقا بحثی که من درباره نحوه برخورد با حقوقهای نجومی دارم این است که برخورد با موارد یک اقدام است که باید انجام بگیرد اما مهمتر از آن اصلاح فرآیندهایی است که منجر به بروز فساد میشود.
*{در پاسخ به این سوال که به طور مشخص در مورد پرونده احمدینژاد قصور در کدام دستگاه صورت گرفته است؟}: ببینید ما دیوان محاسبات را داریم که خوشبختانه بدنه دیوان محاسبات یعنی مستشاران و دادستان فعلی به وظایف خودشان در حد زیادی عمل کردهاند اما در قسمت بعدی که دادخواست و رای صادر میشود و باید به مرحله اجرا برسد در واقع این موضوع با مشکل مواجه میشود.
*اساسا کار فراکسیونهای سیاسی این است که طیفهای داخلی مجلس را شفاف میکنند. به اعتقاد من از این جهت «اعتدال» میتواند زیرمجموعه فراکسیون امید یعنی ساب فراکسیون و یک فراکسیون فرعی باشد. یعنی بخشی از نیروهایی که گرایش اعتدالی دارند بدون اینکه جدا شوند زیرمجموعه فراکسیون امید، فراکسیون اعتدال را تشکیل بدهند.
* البته ممکن است این تلقی ایجاد شود که اصلاحطلبان اعتدالگرا نیستند. این مرزبندیها مخاطره ایجاد میکند و آسیب میزند. به هر حال در ائتلافی که در انتخابات داشتیم خردگرایی و اعتدالگرایی به عنوان معدل بین نیروهای اصلاحطلب و حامیان دولت و بخشی از اصولگرایان بود. بنابراین ممکن است این حرکت به آن ائتلاف آسیب بزند.
اعتماد