پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۹۶

هورنیوز – هرچند هنوز زمان زیادی تا انتخابات مانده و این نوع اظهارنظر ها به اصطلاح دست گرمی است تا بتوانند جریان مقابل خود را ارزیابی کنند اما از لابه لای مواضع کنونی شاید بتوان به خطوط اصلی تحلیل جریان های اصلی کشور در انتخابات پیش رو پی برد.

در اردوگاه اصولگرایان زمزمه هایی از نام نامزد های مختلف مطرح می شود. حتی احتمال حمایت برخی از جریان های همسو با اصولگرایی از حسن روحانی نیز دور از نظر نیست.

در سمت دیگر نیز طیفی از اصلاح طلبان از حمایت جدی این جریان از رئیس دولت یازدهم در انتخابات آتی خبر می دهند طیفی دیگر نیز گلایه هایی از روحانی را در خصوص عدم حمایتش از آنان در موضوع انتخاب هیئت رئیسه جدید مجلس ابراز می دارند که باید دید در موضوع معرفی نامزد این اصلاح طلبان در سال آتی اثرگذار خواهد بود یا خیر؟  گزارش خبری را از مواضع اخیر برخی فعالان سیاسی ۲ جریان اصلاح طلب و اصولگرا می خوانید.

رسولی: درباره حمایت عارف از روحانی باید اتفاقات ۱۵ روز اخیر تجزیه و تحلیل شود
معاون وزیر کشور دولت اصلاحات در واکنش به «پروژه عبور از روحانی توسط اصلاح طلبان» که به گفته او «از سوی جناح رقیب مطرح شده»، این مسئله را رد و تصریح کرد: استراتژی اصلاح طلبان این است که به دولت کمک کنند تا دولت در تحقق وعده ها و شعار ها موفق باشد.

مرتضی مبلغ با تأکید بر این که «سنگ اندازی های جریان تندرو» پاسخ معکوس می دهد،  در پاسخ به این سوال که مهمترین رقیب روحانی در سال ۹۶ را چه کسانی می دانید، افزود: آقای روحانی در سال ۹۶ رقیب جدی ندارد، اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل از روحانی حمایت خواهند کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با انتقاد از فعالیت تیم رسانه ای دولت عنوان کرد: از همان سال اول دولت روحانی این تذکر داده می شد که علیرغم تمام تلاش دولت و شخص روحانی تیم رسانه ای و سیاسی دولت ضعیف است و کارایی لازم را ندارد، اما متاسفانه به این تذکر ها کمتر توجه شد.

در همین حال صادق زیباکلام فعال سیاسی و استاد دانشگاه نیز در خصوص آخرین وضعیت و فعالیت اصلاح طلبان برای انتخابات سال ۹۶ گفت: برنامه خاصی را برای ریاست جمهوری شروع نکرده اند و در حال حاضر نامزد اصلی و اولیه اصلاح طلبان، حسن روحانی است.

این فعال سیاسی با بیان این که اگر اصولگرایان سردار سلیمانی یا احمدی نژاد را به میدان انتخابات بفرستند آن وقت انتخابات دو قطبی شدیدی پیدا خواهد کرد؛ و در آن زمان است که شاید اصلاح طلبان به فکر بازنگری بیفتند، تصریح کرد: روحانی در برابر سایر کاندیدا های اصولگرایان با دست بسته هم پیروز است.

انتقاد تلویحی ۲ اصلاح طلب از روحانی
با این حال محمد جواد حق شناس با انتقاد از عملکرد دولت در جریان انتخاب هیئت رئیسه مجلس و عدم حمایت از عارف توسط دولت، تأکید کرد: متاسفانه در سه سال گذشته آقای روحانی به مطالبات جریان اصلاحات به عنوان مهم ترین جریان سیاسی حامی دولت توجه جدی نکرده و به محض این که از پل گذشت دیگر به پشت سر خود نگاه نکرد.

به نظر من آقای روحانی نباید پل های پشت سرخود را خراب کند؛ چون این مسئله پیامد های ناخوشایندی برای دولت تدبیر و امید وجریان اصلاحات به همراه خواهد داشت.

گلایه های رسولی
در همین زمینه حسن رسولی، عضو شورای مرکزی بنیاد باران و بنیاد امید ایرانیان از احتمال تجدید نظر عارف در حمایت از روحانی سخن گفت. وی با انتقاد از برخی تصمیمات اعضای فراکسیون امید و پس از انتقاد تلویحی از دولت به خاطر عدم همراهی با عارف در جریان انتخابات هیئت رئیسه، با این سوال خبرنگار مواجه شد که پرسید: «گفته می شود امروز آقای دکتر محمدرضا عارف ورود به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ را در ذهن خود می پروراند، آیا این طور است؟»

رسولی در واکنش گفت: «آقای دکتر محمدرضا عارف در سه سال اخیر دولت آقای دکتر روحانی نه تنها هیچ موضعی مبنی بر عدول از حمایت جانانه از آقای دکتر روحانی نشان نداده است بلکه مدعی هستیم فراتر و جدی تر از سایر حامیان دولت درباره آقای دکتر روحانی موضع گیری کرده است… اما آنچه که در این ۱۵ روز اخیر اتفاق افتاد باید مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار گیرد.»

در ادامه خبرنگار این سوال را مطرح کرد که «امکان دارد که تجزیه و تحلیل اتفاقات ۱۵ روز اخیر به آن نتیجه ختم شود که آقای محمدرضا عارف در حمایت از آقای روحانی تجدیدنظر کند؟»

رسولی نیز در پاسخ تأکید کرد: «بستگی دارد. یک جریان سیاسی متناسب با شرایط و آرایش سیاسی جامعه و میزان وجود همگرایی بین عناصر تشکیل دهنده یک ائتلاف باید موقعیت واقعی خود را ترسیم کند و براساس این واقعیات بتواند به تصمیم برسد. به عنوان یک کارشناس سیاسی و یک شهروند عادی فکر می کنم این مسئله منوط به آن خواهد بود که ما ظرف روز ها و ماه های آینده به آن پرسشی که طرح کردم و برای خود من نیز هنوز مبهم است پاسخ دهیم، بعد می شود اظهارنظر کرد.»

ترقی: احمدی نژاد منصرف شده، جلیلی هم نمی آید
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی مؤتلفه اسلامی در خصوص انتخابات آتی ریاست جمهوری و برنامه اصولگرایان و تحرکات انتخاباتی احمدی نژاد، قالیباف، جلیلی و فتاح ادامه داد:

احمدی نژاد ۲-۳ سخنرانی داشت، سپس بعد از ارزیابی اوضاع و تحلیل شرایط در جلسات داخلی به این جمع بندی رسید که ورود به انتخابات ریاست جمهوری مصلحت نیست چون موضوع بررسی صلاحیت در شورای نگهبان، قطع پشتیبانی بسیاری از هواداران گذشته به علت باقی ماندن بر نظر حمایت از مشایی، ناتوانی در پاسخگویی به مواضع دولت روحانی در قبال عملکرد دولت نهم و دهم و وجود محدودیت ها برای سفر های استانی عمده دلایل جمع بندی یادشده بود.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره وضعیت محمدباقر قالیباف نیز یادآور شد: از آنجا که او هم اکنون در معرض نقد های مختلف جریان اصلاحات است هر اقدامی انجام دهد تلقی به تحرکات انتخاباتی می شود، در حالی که این تحلیل با واقعیت فاصله دارد.

وی در ادامه درباره احتمال کاندیداتوری فتاح نیز اظهار کرد: او تمام تمرکز خود را بر تغییر مدیریت کمیته امداد متمرکز کرده و شدیداً ورود به عرصه ریاست جمهوری را نفی می کند.

ترقی درباره احتمال نامزدی سعید جلیلی نیز گفت: قبلا او یک زمینه رأیی داشت اما این زمینه رأی امروز وجود ندارد، سال ۹۲ آقای جلیلی با حمایت جبهه پایداری به میدان رقابت آمد حرف جدیدی هم نزد که بتواند از حمایت یک پایگاه اجتماعی برخوردار شود الان هم علاوه بر فقدان گفتمان نو و زمینه رأی، تیم کاری که نشان دهد با همکاری آن ها می تواند گرهی را باز کند با خود ندارد.

حمیدرضا ترقی در ادامه تأکید کرد: پیش بینی آن است که اگر هیلاری کلینتون رئیس جمهور آمریکا شود گشایش هایی در رفع جدی تحریم ها صورت می گیرد و این مسئله می تواند مقداری مشکلات اقتصادی کشور را بهبود ببخشد. طبیعتا در چنین وضعیتی رقابت سیاسی با حسن روحانی جدی نخواهد بود.

نجابت: تمایلاتی درباره حمایت از روحانی در سال ۹۶ در جناح اصولگرا وجود دارد
در این میان حسین نجابت، از فعالان سیاسی اصولگرا درباره این که اصولگرایان با یک نامزد حداقلی به مصاف روحانی می آیند یا یک نامزد حداکثری گفت: الان صحبت درباره این موضوع زود است.

تمایلاتی درباره حمایت از دولت در جناح اصولگرا وجود دارد اما منطق باید پشت آن باشد اگر آقای روحانی و دولتش را عامل توسعه همراه با آرامش و عزت کشور می دانیم باید از او حمایت کنیم اما الان چنین ویژگی از دولت دیده نمی شود.

چند روز پیش نیز مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از احتمال حمایت اصولگرایان از روحانی در انتخابات آتی خبر داده بود.

حسین نجابت در ادامه گفتگوی خود درخصوص برنامه اصولگرایان در خصوص انتخابات ۹۶ گفت: اصولگرایان باید اولا به سرعت اصول خودشان را از نظر تئوریک پالایش کنند، آن را دقیق و شفاف به جامعه بگویند و سپس یک ساختار سیاسی متناسب با آن ایجاد کنند.

وی درباره صحبت هایی مبنی بر حمایت طیف سنتی به ویژه جامعه روحانیت مبارز از روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ تصریح کرد: باید پاسخ این سوال روشن شود که آیا الان نقش آفرینی به تنهایی جامعه روحانیت مبارز تهران، جامعه مدرسین، موتلفه تعیین کننده است؟ به نظر جواب منفی است.

هم اکنون توجه به اندیشه نو با حضور و نقش آفرینی جوان های فعال باید مدنظر قرار گیرد. نجابت در ادامه این گفتگو اظهار کرد: نیرو های سنتی در جناح راست دیگر تعیین کننده نخواهند بود، آن ها باید در موضعگیری های خودشان تجدید نظر کنند.

این که روحانیت مبارز فکر کند یک موضعی بگیرد و کل جناح راست پشت سر این موضع می آید، خیر این طور نیست چون موضعگیری های غلطی داشته است.

در عین حال امیر محبیان تحلیل گر اصولگرا تاکید می کند: اجماع اصول گرایان فعلا بر روی یک گزینه اصول گرا دشوار است؛ چه رسد به آن که بر روی شخص آقای روحانی آن هم با اصلاح طلبان اجماع کنند.

خراسان

https://hoorkhabar.ir/602815کپی شد!
146
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.