دکتر ایدنی: مطالبات حوزه سلامت تنها با مساعدت، همکاری و تلاش همه دست اندرکاران محقق خواهد شد

به گزارش هورنیوز، پنج شنبه ٢٠ خردادماه ١٣٩۵، نشست هم اندیشی دکتر همایون یوسفی، دکتر جواد کاظم نسب الباجی و دکتر علی ساری نمایندگان شهرستان های اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در مجلس شورای اسلامی با اعضاء هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در محل دفتر رئیس دانشگاه برگزار شد.

دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ابتدای این نشست با اشاره به مشکلات حوزه سلامت تا پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت، گفت: هزینه های گزاف درمان بخصوص درمان بیماریهای خانمان سوز مانند سرطان که سالانه ۳ درصد خانوارهای کشور به دلیل این بیماریها با مشکلات عدیده مالی روبرو بوده و زیر خط فقر قرار می گرفتند، برخوردار نبودن آحاد مردم از پوشش یکسان برای دریافت خدمات سلامت، توزیع ناعادلانه نیروی انسانی و وجود فقر فرهنگی در حوزه سلامت در کشور از مشکلات بارز این حوزه بود.

وی با بیان اینکه  ۸۰ درصد خدمات درمانی بستری در کشور به وسیله بخش دولتی و تنها ۲۰ درصد باقیمانده توسط بخش خصوصی انجام می شود، اظهار داشت: کاهش پرداختی توسط مردم با اجرای طرح تحول نظام سلامت طی ۳ مرحله هدف گذاری شد و از ۳۸ درصد در بخش دولتی به ۱۰ درصد رسید که مابه التفاوت هزینه های هر بیمار بر اساس تفاهم نامه ای با سازمانهای بیمه گر، تحت عنوان یارانه سلامت به دانشگاههای علوم پزشکی پرداخت می شود.

ایدنی با بیان اینکه دریافت مبالغ خارج از تعرفه از دیگر مشکلات حوزه سلامت بود و گاهاً بیماران برای انجام اعمال جراحی شایع که مجبور به مراجعه به بخش خصوصی و پرداخت های کلان می شدند، گفت: با همکاری و تعامل انجمن های تخصصی پزشکی، سازمان های بیمه گر، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کتاب ارزشهای نسبی که از سال ١٣۶۴ بازبینی نشده بود، ارزیابی، به روز گردید و تعرفه ها افزایش پیدا کرد، اما مشروط بر اینکه سازمان نظام پزشکی و مجمع انجمن های تخصصی در خصوص عدم دریافت های خارج از تعرفه متعهد شوند که نتیجه آن تغییر برخورد با متخلفان در این زمینه و نهایتاً حذف این معضل به ویژه در خوزستان شد و از شهروندان انتظار داریم در صورت مواجهه با درخواست وجه غیرمتعارف و یا در محلی غیر از صندوق بیمارستانها برای انجام خدمات بستری، سریعأ موارد را با مستندات مربوطه به شماره تلفن ١۶٩٠ گزارش نمایند تا بصورت ویژه با فرد و یا بیمارستان خاطی برخورد شود.

۸۸

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور کاهش هزینه های درمان بیماریهای صعب العلاج، موظف شدن بیمارستان ها برای تهیه دارو و تحت پوشش قرار دادن داروهای این نوع از بیماریها توسط سازمان های بیمه گر را از دیگر گامهای طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد و اذعان داشت: البته دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز پیش از ابلاغ این دستورالعمل در بیمارستان شفاء اهواز که مختص بیماران سرطانی است چنین اقدامی را از محل اعتبارات خود و با اعمال مداخلاتی انجام داده بود.

وی تصریح کرد: دانشگاه کنونی جندی شاپور در سال ۱۳۳۴ بصورت مشترک تأسیس و راه اندازی شد، در سال ۱۳۶۵ با ادغام آموزش پزشکی در شبکه های بهداشت و درمان بعنوان دانشگاه علوم پزشکی هویت پیدا کرد و در سال ۱۳۷۲ به دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه شهید چمران تفکیک و بعد از آن به عنوان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نامگذاری شد و در این تفکیک بصورت ناعادلانه بخش اعظمی از زمین و املاک موجود در پردیس دانشگاهی را دانشگاه شهید چمران در اختیار گرفت در حالی که مأموریت های آموزشی و پژوهشی دانشگاه ما بسیار وسیع تر و قدیمی تر بوده و رسالت های بهداشتی و درمانی نیز بر عهده ما بوده است، به همین دلیل در حال حاضر در پردیس دانشگاهی با کمبود بارز فضاهای آموزشی و پژوهشی با توجه به افزایش تعداد دانشجویان مواجه هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: در سال ۱۳۸۲ با تشکیل دانشگاه علوم پزشکی دزفول، شهرهای دزفول، گتوند و شوش تحت پوشش این دانشگاه قرار گرفتند. بعد از آن نیز شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان و سربندر، تابعه دانشکده علوم پزشکی آبادان شدند. همچنین در سال ۹۱ شهرهای بهبهان و آغاجری تحت عنوان دانشکده علوم پزشکی بهبهان و شوشتر نیز با تشکیل دانشکده علوم پزشکی شوشتر از مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز جدا شدند که در خصوص اینگونه تفکیک ها در سال ١٣٩۴ پیشنهاد آمایش سرزمینی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف توقف پروسه تفکیک و ایجاد تمرکز در استان ها ارائه و به تصویب رسید.

ایدنی گفت: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هم اکنون دارای ۱۰ دانشکده است و ۵ مجتمع آموزش عالی سلامت نیز در راستای مطالبه شهرستان های تابعه در خصوص توسعه آموزش عالی و با هدف تربیت نیروی بومی با توجه به بازار کار بخش سلامت ایجاد شده است، چرا که متأسفانه تاکنون آموزش و تربیت نیروی انسانی در کشور متناسب با نیاز بخش سلامت نبوده و با ایجاد مجتمع های آموزش عالی سلامت، ساختار سیستم آموزشی به سمت تأمین نیازهای این حوزه هدایت شده است.

وی در خصوص وضعیت نیروی انسانی شاغل در واحدهای مختلف تابعه دانشگاه در استان اظهار داشت: از مجموع ۱۵ هزار و ۳۲۴ نیروی انسانی شاغل در واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، تنها ۷ هزار و ۶۲۴ نفر از آنان دارای پست های رسمی و پیمانی هستند که حقوق و دستمزد آنان از طریق خزانه دولت تأمین می گردد، در حالی که علیرغم وجود ۴۲ درصد پست سازمانی خالی به دلیل عدم اعطاء مجوز برای تأمین نیروی انسانی از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، بدلیل نیاز دانشگاه نیروهای قراردادی به کار گمارده شدند که دستمزد آنان از درآمدهای اختصاصی بیمارستان ها تأمین می شود و این امر مشکلات زیادی را به همراه داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه تربیت دانشجو در دانشگاه از تعداد ۶ هزار و ۵۳۶ نفر در سال ۹۲ به ۷ هزار و ۱۶۲ نفر در سال ٩۴ رسیده است و جهت گیری آموزشی دانشگاه به سمت تربیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقاطع Ph.D، دستیاری، دکتری حرفه ای و کارشناسی ارشد هدایت و مقاطع پایین تر به دانشکده های اقماری سپرده می شود، در خصوص مهاجرت نخبگان بدلایل شرایط خاص از استان خوزستان که علاوه بر آسیب های اجتماعی در کوتاه مدت و میان مدت، در ذخیره ژنی استان در درازمدت نیز تأثیر خواهد داشت، اظهار نگرانی کرد.

ایدنی در خصوص عملکرد دانشگاه در حیطه تحقیقات و فناوری گفت: تعداد مراکز تحقیقاتی دانشگاه از ۲۲ مرکز در سال ۹۲ به ۲۵ مرکز در سال ۹۴ ارتقاء پیدا کرد و کل مقالات دانشگاه با رشد ۴۵ درصدی از ۹۲۵ عدد در سال ۹۲ به هزار و ۵۹ مقاله در سال ٩۴ افزایش یافت. انجام طرح های تحقیقاتی اولویت دار در راستای ارائه راهکار برای مشکلات حوزه سلامت استان از ۵۹% به ۷۲% رسیده است و در حالی که در سال ۹۲ هیچ شرکت دانش بنیادی در دانشگاه وجود نداشت، هم اکنون ۵ شرکت دانش بنیان وجود دارد و تعداد ثبت اختراع از ۴ مورد در سال ۹۲ به ۱۲ اختراع در سال ۹۴ افزایش داشت.

۸۷

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور ادامه داد: در حوزه بهداشت، جمعیت تحت پوشش در سال ۹۲ از ۲میلیون و ۸۰۰ هزارنفر به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارنفر، تعداد خانه های بهداشت از ۵۳۸ به ۵۹۸، پایگاههای بهداشت از ۶۰ عدد به ۱۲۹ عدد، پوشش ماما در تمام تیم های پزشک خانواده روستایی به ۱۰۰% رسید و تعداد بهورزان فعال یک هزار و ۸۹ نفر است که در حال حاضر ۹۱ بهورز نیز در حال آموزش هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به معضلات بهداشتی حاشیه کلان شهرها گفت: تنها دستگاهی که به مسئله حاشیه نشینی توجه کرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود، چراکه زندگی جامعه بشری یک زندگی مشاع است و بروز مشکلات سلامتی محدود به منطقه خاصی نمی شود و تمام مردم را درگیر خواهد کرد، با اجرای طرح تحول نظام سلامت در بخش بهداشت، مراکز بهداشتی- درمانی و پایگاههای سلامت برای حاشیه نشینان شهرها ایجاد و خدمات بهداشتی درمانی به صورت فعال با مراجعه به درب خانه ها مانند آنچه که در روستاها توسط بهورزان اتفاق می افتد، به آنان ارائه می شود.

وی تصریح کرد: در بحث تحول نظام سلامت در بهداشت اولین دانشگاه علوم پزشکی کشور بودیم که موفق به اجرای هر سه فاز طرح تحول بهداشت در حاشیه شهرها شدیم، ۱۲۰ مرکز سلامت جامعه و ۷۱ پایگاه سلامت برای حاشیه نشین ها راه اندازی و فعال شد و بدین منظور یک هزار و ۲۹۸ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه در رشته های مرتبط جذب شدند. همچنین ساخت ۹۴ خانه بهداشت، افزایش تیم های سلامت از ۵۸ به ۹۲درصد و تعمیر و تجهیز ۱۰۲ مرکز بهداشتی-درمانی روستایی نیز از دیگر اقدامات انجام شده در راستای طرح تحول نظام سلامت در بخش بهداشت بود، همچنین ایجاد پرونده الکترونیک و صدور کارت الکترونیک سلامت برای تمامی مردم از برنامه های در حال اجراء است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در حوزه درمان، شاخص تخت های بیمارستانی از ۱٫۶ تخت به ازای یک هزار نفر در سال ۹۲ به ۱٫۷۳ ارتقاء پیدا کرد، شاخص ملی تخت بیمارستانی ۲٫۵ است ولی میانگین ملی این شاخص ۱٫۷ برآورد شده است که در مجموع در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ٢۵٠٠ کمبود تخت بستری وجود دارد. در بحث پرداختی ها به پزشکان و پرستاران و کادر درمانی نیز دانشگاه علوم پزشکی اهواز از سایر دانشگاههای علوم پزشکی در کشور جلوتر و به روزتر است، اما سازمانهای بیمه گر تعهدات خود را در این خصو ص انجام نداده اند که این مسئله یکی از تهدیدات طرح تحول نظام سلامت است.

ایدنی تصریح کرد: آمار سزارین کشور در جهان اول است در صورتیکه به طور نرمال ۲۵ درصد زایمانها نیاز به سزارین دارند. این آمار در استان خوزستان ۵۴ درصد است که علت این امر نیز تعرفه کم زایمان طبیعی بود، ولی خوشبختانه با اجرای طرح تحول نظام سلامت و افزایش تعرفه ها و رایگان شدن کامل زایمان طبیعی در بیمارستانهای تابعه، این مشکل نیز تا حدودی حل شده است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور اذعان داشت: ۶۵ پروژه عمرانی بزرگ و کوچک در شهرهای مختلف تابعه دانشگاه در دست اجرا است که اتمام عملیات ساخت آنها تا پایان عمر دولت یازدهم، می تواند دغدغه های مردم را در بخش درمان و بیماریهای صعب العلاجی چون سرطان جبران کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه هدف همه ما خدمت به مردم است و در نظام سلامت، افزایش طول عمر با کیفیت مردم و در حوزه ارائه خدمات نیز دسترسی عادلانه تمام اقشار جامعه به بهترین خدمات هدف نهایی است، گفت: مدیریت توقعات در نظام سلامت، یعنی اینکه شاخص های مدنظر نظام سلامت با مطالبات موجود باید همخوانی پیدا کند، بزرگترین چالش دانشگاه نیروی انسانی متخصص است، چارت تشکیلاتی دانشگاه با میزان ارائه خدمات متناسب نیست، علیرغم وجود پست سازمانی، تمام درآمدهای اختصاصی دانشگاه که می تواند در بخش بهبود خدمات و زیرساخت ها صرف گردد جهت تأمین حقوق نیروهای قراردادی هزینه می شود، حال آنکه در صورت صدور مجوز استخدام توسط سازمان مدیریت بودجه و برنامه ریزی کشور و تحت پوشش قرار دادن این نیروها در قالب ردیف و پست های سازمانی کشوری، حقوق آنان از بودجه دولت تأمین خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان تصریح کرد: تخصیص زمین برای احداث بیمارستان ۲۰۰۰ تختخوابی که فرصت مغتنمی را برای استان خوزستان ایجاد کرده، علاوه بر رفع مشکل کمبود تخت های بیمارستانی، فرصتهای شغلی بسیار زیادی را ایجاد می کند. همچنین تخصیص زمین به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که دارای قدمت و پیشینه بسیار زیادی است برای احداث پردیس دانشگاهی از دیگر مطالبات حوزه سلامت است که تنها با مساعدت، همکاری و تلاش همه دست اندرکاران محقق خواهد شد.

https://hoorkhabar.ir/602671کپی شد!
83
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.