هنر پاک و مقدس است/ حمایت از هنر فقط معنوی است/ هنرمندان خوزستانی کارت شناسایی هم ندارند

به گزارش هورنیوز ؛ در سال های اخیر استان خوزستان در زمینه پرورش هنرمندان با استعداد موفق عمل نموده و صحت این موضوع را می توان با مشاهده اسامی این بازیگران در تیتراژ پایانی سریال ها، فیلم های سینمایی و یا تئاتر های موفق استان و کشور ثابت کرد.

اخیراً در استان خوزستان شاهد فعالیت گروه های خوب و موفقی در زمینه تئاتر، فیلم های کوتاه و نیمه بلند هستیم، اما تاکنون کمتر به معرفی موفقیت ها، درددلها و مشکلات هنرمندان خوزستانی پرداخته شده است.

پایگاه خبری هورنیوز به همین منظور با دو تن از هنرمندان خوب و با آتیه استان گفتگویی انجام داده و پای صحبت های آنان نشسته است که در ادامه مشاهده خواهید کرد:

 

ابتدا خودتان را معرفی کنید.

علی رنجی هستم، کارگردان و بازیگر کارهای نمایشی از جمله تعزیه، طنز، دوربین مخفی؛ از سال ۸۳ به اتفاق همسرم که خود نیز از هنرمندان باسابقه استان هستند، کار را آغاز کردم.

بنده هم خانعلی بهمنی، بازیگر تئاتر و کارهای طنز؛ حدود سه سال است که در گروه هنری کارن فعالیت می کنم.

گروه-هنری-کارن

 

چه فعالیت هایی تاکنون انجام داده اید؟

علی رنجی: حدود ۱۳ فیلم در انجمن سینا بازی کردم و اخیراً نیز در فیلمی که به نام هوملس که با سرمایه گذاری فردی از خارج از کشور انجام شده بود، به ایفای نقش پرداختم. چند سالی است که در تلویزیون به اتفاق دیگر همکارانم در دوربین مخفی بازی می کنم، از دیگر فعالیت های من تعزیه عاشورا و فاطمیه است که حدود ۷ سال است انجام می شود.

حدود ۷ سال پیش به اتفاق بازیگران قدیمی استان گروه هنری به نام فراز تشکیل داده و از دو سال پیش عنوان آن را به گروه کارن تغییر نام دادیم.خانعلی-بهمنی

در حال حاضر نیز حدود ۶ سال است در نقش شهید چمران برای نمایش “پایداری تا ظهور”  که یک نمایش تلفیقی به صورت نماهنگ و تئاتر با بازی بنده و تقریباً ۷۰ نفر برای سپاه روی صحنه می رود، ایفای نقش می کنم.

این نمایش هر ساله از ابتدای مهرماه به مدت ۹۰ شب پشت سرهم در پادگان شهید غلامی پذیرای علاقه مندان خواهد بود که خوشبختانه با اسقبال خوبی نیز مواجه شده و توانسته رتبه نخست کشوری را به دست آورد.

خانعلی بهمنی: بنده نیز در برنامه هایی که به مناسبت های مختلف در شهرهای استان برگزار می شود، به عنوان بازیگر تئاتر طنز حضور دارم.

در شهرستان هفتکل گروه چکاوک را تشکیل دادم و در این شهرستان نیز برنامه های خوبی برگزار کردیم که با استقبال مردم مواجه شد.

 

مهمترین مشکلات علاقه مندانی که می خواهند وارد هنر، به ویژه بازیگری شوند، چیست؟

علی رنجی: ما در گروه کارن در این چند سال تاکنون چهار بار گروه تشکیل داده ایم و هدف اصلی ما از انجام این کار، شناسایی ظرفیت های بیشتر هنری در استان است.

مهمترین فاکتور یک هنرمند داشتن رابطه خوب با مردم و تلاش مضاعف است، کسی که می خواهد وارد هنر شود، باید با علاقه وارد و مستمر کار و تلاش کند تا به موفقیت برسد.

کسی که می خواهد به جایی برسد به جز تجربه که امری بسیار مهم است، باید علم آن کار را نیز داشته باشد.

 

حمایت های مالی و معنوی دستگاه های مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر در استان خورستان چگونه است؟

هردو هنرمند اذعان داشتند: از نظر مالی تاکنون به هیچ وجه کمکی صورت نگرفته است اما از لحاظ در اختیار قراردادن امکانات و مکان نمایش دریغ نشده است و در کل می توان گفت حمایت فقط معنوی صورت می گیرد.علی-رنجی

البته ما به دلیل طولانی و طاقت فرسا بودن پروسه گرفتن مجوز مکان و امکانات تمرین نمایش، گروه خودم را در منزل شخصی مان تمرین می دهیم.

توصیه ای به جوانان عزیزی که به هنر علاقه دارند می کنم و آن این است که هنر فقط و فقط عشق است و اصلاً نباید به دید یک شغل یا منبع درآمد به آن نگاه کرد.

مشکل دیگر هنرمندان نبود بیمه مناسب است، اخیراً بیمه هنرمندان ایجاد شده است اما تاکنون تعداد کمی از هنرمندان از آن به دلیل شرایطی که دارد، استفاده می کنند که مهمترین دلیل آن به نظر من عدم ساماندهی هنرمندان استان است.

متاسفانه هنرمندان استان فاقد کارت شناسایی هنرمندی هستند، اداره ارشاد، حوزه هنری یا هر دستگاه مسئول دیگری باید حداقل هنرمندان استان را بر اساس رزومه کاری شان ساماندهی کند.

 

صحبت پایانی؟

در پایان باید از مسئولین سپاه حضرت ولی عصر تشکر کنم چون واقعاً در حال حمایت از هنرمندان استان هستند.

هنرمندان توقع زیادی ندارند و به حداقل ها مانند کارت شناسایی، بیمه و حداقل حقوق هم راضی هستند.

متاسفانه برخی افرادی که عشق پول هستند به اسم فلان کس کاری را میگیرند و در قبال آن یک چهارم آن هزینه را به هنرمند که تمام کار را کرده است، می دهند که باید به این شبه دلالان گفت که هنرمند خیلی پاک و مقدس است و جای این کارها نیست.

https://hoorkhabar.ir/602665کپی شد!
514
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.