بالا رفتن سن ازدواج عامل رشد ناباروری

هورنیوز – دکتر سید مهدی احمدی افزود: ناباروری زوج های ایرانی از پنج درصد در ۳۰ سال گذشته به بالای ۲۰ درصد در زمان حاضر رسیده که مهمترین دلیل آن بالا رفتن سن ازدواج است.

رئیس مرکز باروری و ناباروری اصفهان گفت: قدرت باروری زنان پس از ۳۵ سالگی کاهش چشمگیری می یابد در حالیکه شاهد هستیم امروزه ازدواج های زیادی در این سن انجام می شود.

وی تصریح کرد: قدرت باروری مردان نیز بطور معمول از ۵۰ سالگی به بعد کاهش می یابد.

احمدی با تاکید بر اینکه مهمترین مساله در کاهش ناباروری، پیشگیری است، اظهار کرد: لازم است با اعمال سیاست ها و برنامه های درست و کارآمد برای کاهش سن ازدواج در کشور، اقدام های جدی انجام داد.

به گفته وی لازم است آموزش های درست و کافی درباره ازدواج و اهمیت آن حتی در دوران دبستان داده شود تا موجب تسهیل ازدواج در آینده شود.

این فوق تخصص نازایی، دیگر عوامل موثر بر افزایش ناباروری را آلاینده های محیطی مانند کادمیم و سرب، استفاده از ظروف یک بار مصرف، غذاهای فوری (فست فودها)، اعتیاد و سیگار کشیدن در میان زنان و مردان و امواج الکترومغناطیسی از جمله تلفن همراه اعلام کرد.

وی دلیل ناباروری در میان زوج های جوان را ۴۰ درصد مربوط به زنان، ۴۰ درصد مربوط به مردان و ۲۰ درصد مشترک بین زنان و مردان عنوان و تصریح کرد: بسیاری از روج های نابارور با روش های ساده درمان می شوند و نیازمند آموزش مسائل جنسی هستند.

به گفته این پزشک، کلاس های قبل از ازدواج بی فایده است و باید از پزشکان متخصص در این زمینه بهره گرفت.

این متخصص زنان و زایمان همچنین به برخی پدیده های جدید اشاره و اظهار کرد: در سال های اخیر مشاهده شده است که بسیاری از زنان در سن ۳۰ تا ۴۰ سالگی دچار یائسگی زودرس می شوند.

وی افزایش بیماری اندومتریوز (رشد بافت رحم خارج از شکم) در بین زنان را نیز یکی از این پدیده ها خواند و خاطرنشان کرد: آلودگی های محیطی و غذاهای ناسالم ازمهمترین عوامل ابتلا به این بیماریهایست.

ایرنا

https://hoorkhabar.ir/602248کپی شد!
161
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.