پیام ها و پیامد های هیئت رئیسه جدید مجلس

هورنیوز- این ۳ تغییر باعث ایجاد ۲ تغییر سیاسی هم شد و در ترکیب هیئت رئیسه دائمی، ۲ نفر از اعضای فراکسیون ولایت نسبت به هیئت رئیسه موقت کم شدند. هیئت رئیسه مجلس دهم از نظر تقسیم بندی فراکسیونی بدین شرح شکل گرفت که ۷ نفر از فراکسیون ولایت، شامل علی لاریجانی (رئیس)، غلامرضا کاتب، امیرحسین قاضی زاده، اکبر رنجبرزاده و احمد امیرآبادی (دبیر) و محمد آشوری و بهروز نعمتی (ناظر) انتخاب شدند و همچنین ۵ نفر از فراکسیون امید شامل مسعود پزشکیان و علی مطهری (نواب رئیس)، علی اصغر یوسف نژاد و محمدعلی وکیلی (دبیر) و قسیم عثمانی (ناظر) به هیئت رئیسه راه یافتند.

۲۸ رأی سفید متعلق به چه کسانی بود؟
خبرآنلاین در گزارشی به تحلیل آرای این دوره از انتخاب هیئت رئیسه مجلس پرداخت و ۱۱ رأیی که به کواکبیان داده شد را متعلق به اصلاح طلبانی دانست که با آن که از عدم رأی آوردن او مطمئن بودند، اما حاضر به این نبودند که رأیشان برای لاریجانی ثبت شود. این پایگاه همچنین برای ثبت ۲۸ رأی سفید نیز دو احتمال را مطرح کرد: ۱٫ رأی اصلاح طلبانی که راضی به رأی دادن به یک اصولگرا نبودند ۲٫ رأی اصولگرایانی که با قطعی شدن حضور لاریجانی در کرسی ریاست، دیگر تکلیفی برای رای دادن به لاریجانی برای خود ندیده اند.

دراین باره تابناک نیز نوشت: «آنچه مسلم است بخشی از این جریان ناراضی از ریاست علی لاریجانی به بدنه اصلی اصلاح طلبی باز می گردد. جریانی که با پیروزی قاطع در تهران و پیروزی هایی در شهرستان ها علاقه داشت تا بر کرسی ریاست مجلس بنشیند و بعد از مجلس ششم بار دیگر رنگ هیئت رئیسه را اصلاحاتی کند.

اما کمی یاران این گروه و لابی های صورت گرفته، آن ها را از ریاست بازداشت. علاوه بر اصلاح طلبان که مخالفتشان با ریاست لاریجانی واضح است بخش دیگری از آرایی که امروز نصیب لاریجانی نشد را باید به جبهه پایداری نسبت داد.»
پایگاه عصر ایران نزدیک به اصلاح طلبان در تحلیلی به چرایی تغییر هیئت رئیسه در دو انتخابات موقت و دائم مجلس پرداخت. این پایگاه نوشت: لاریجانی در جریان انتخاب رئیس موقت مجلس دهم به دلیل داشتن یک رقیب جدی به نام محمدرضا عارف که فراکسیون امید را پشت سر خود داشت تصمیم گرفت برای تکیه زدن دوباره بر کرسی ریاست مجلس، با جریان اصول گرای مجلس دهم همکاری کند.

او حتی حاضر شد طیف رادیکال اصول گرا را با خود همراه کند. از دست دادن رای این افراد برای لاریجانی مساوی بود با تقدیم کرسی سبز ریاست مجلس به محمد رضا عارف. این پایگاه در ادامه افزود: بعد از مشخص شدن ترکیب هیئت رئیسه موقت، زمین بازی لاریجانی عوض شد. عارف اعلام کرد دیگر نامزد پست ریاست نخواهد شد.

به غیر از عارف فرد دیگری نیز توان رقابت با لاریجانی را نداشت به خاطر همین فصل همکاری لاریجانی با فراکسیون امید آغاز شد.دراین باره حتی غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایرنا، با اشاره به جلسه دوشنبه شب فراکسیون ولایت از اظهارات تند برخی از اعضای این فراکسیون انتقاد کرد و گفت: مصمم هستیم فراکسیونی آرام، به دور از تندروی و مستقل در مسیر فرامین و دستورات رهبرمعظم انقلاب فارغ از هیاهو های جریانات سیاسی باشد .

باید گفت که پس از اعلام این مطلب بسیاری از نمایندگان از تشکیل این فراکسیون استقبال کردند. وی افزود: فراکسیون جدید به زودی تشکیل خواهد شد و گزینه اول ما برای ریاست این فراکسیون لاریجانی است.
تاجگردون: پایداری از عدم تعامل اصولگرایان و اصلاح طلبان استفاده کرد
تاجگردون از نمایندگان اصلاح طلب مجلس نیز درباره رأی آوری دو عضو جبهه پایداری در هیئت رئیسه مجلس دهم گفت: به هر حال قرار گرفتن آن ها پشت آقای لاریجانی این نتیجه را رقم زد. جبهه پایداری در واقع در این باره سیاست ورزی کرد و از عدم تعامل اصولگرایان و اصلاح طلبان استفاده کرد.

وی افزود: به نظرم به جز رئیس مجلس که تقریباً مشخص بود به دلایل متعددی اجماع بیشتری روی آقای لاریجانی وجود دارد، در مورد بقیه ارکان هیئت رئیسه اگر فرصت بیشتری (برای آشنایی) وجود داشت فراکسیون امید کرسی های بیشتری را در هیئت رئیسه در اختیار می گرفت.

تاجگردون همچنین با اشاره به رویکرد مثبت علی لاریجانی به اصلاح طلبان در مجلس نهم، خاطرنشان کرد: قاعدتاً این تعامل در دوره دهم بهبود پیدا خواهد کرد و فراکسیون امید هم ذهنیت مثبتی به آقای لاریجانی دارد.
تحلیل زیباکلام از وزن کشی های سیاسی در مجلس دهم
صادق زیباکلام نیز در تحلیل وزن کشی سیاسی در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به آرای آقای پزشکیان می توان گفت آرای آقای لاریجانی و عارف نشان دهنده وزن دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب در مجلس است؟ به فرارو گفت: «خیر؛ به نظر من برای چنین نتیجه گیری الان زود است. تنها نتیجه ای که از انتخابات می توان گرفت این است که همه اعضای لیست امید از این که آقای عارف نامزد ریاست شده و آقای لاریجانی را مورد چالش قرار دهند موافق نبودند و لذا در این باره میان آن ها نوعی شکاف ایجاد شده بود.»

وی افزود: «بنابراین می توان گفت وزن اصلاح طلبان در مجلس دهم بیشتر از ۱۰۳ کرسی است و از حالا به بعد اصلاح طلبان می توانند تمام نیرو های خود را در فراکسیون امید یک کاسه کنند و در جهت تحقق اهدافی همچون حاکمیت قانون، دموکراسی و توسعه سیاسی قدم بردارند.»

در این باره جهانبخش محبی نیا نماینده مردم میاندوآب در گفت وگو با نامه نیوز، با بیان این که «هیئت رئیسه مجلس دهم نیاز به مراقبت بیشتری دارد» تاکید کرد: باید دانست که انتخاب مطهری و پزشکیان بیانگر تسلط لیست امید بر مجلس دهم نیست.

 وی یادآور شد: هر دو نواب رئیس از جغرافیای امید انتخاب شده و به نوعی به آنان عنایت شده است. البته همین نظر نسبت به سایر اعضای فراکسیون ها وجود دارد و فرقی با جریان آن ها ندارد. به شرط این که گرایش ها به عنوان شرط کافی عمل کنند.

خراسان

https://hoorkhabar.ir/601060کپی شد!
47
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.