«ایلدیریم» نخست وزیر ترکیه شد

بلند پروازی های «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه موجب شد تا «احمد داوداوغلو» فردی که از وی با عناوینی همچون معمار سیاست خارجی یاد می شد و در نهادهای علمی او را «پروفسور» می نامیدند مجبور به استعفا و کنار رفتن از سمت نخست وزیری شود.

بر همین اساس روز پنجشنبه هفته گذشته «بینالی ایلدیریم» وزیر ارتباطات و ترابری ترکیه، به عنوان نامزد رهبری حزب عدالت و توسعه معرفی شد که بر پایه قانون اساسی نخست‌وزیر آینده این کشور خواهد بود.

ایلدیریم دومین فردی است که در سیستم ریاست جمهوری که از سال ۲۰۱۲ اجرای آن در ترکیه آغاز شده به مقام نخست وزیری می رسد. ایلدیریم که ۶۰ سال دارد بیش از دو دهه از یاران نزدیک رجب طیب اردوغان بوده و بنابراین می‌تواند موقعیت اردوغان برای افزایش قدرتش را مستحکم سازد.

در همین رابطه «عمر سلیک»، سخنگوی حزب «عدالت و توسعه» در کنفرانس خبری پس از دیدار رهبران این حزب اعلام کرد بینالی ایلدیریم در کنگره حزب که امروز یکشنبه برگزار می گردد به عنوان تنها نامزد برای رهبری حزب عدالت و توسعه معرفی خواهد شد.

ایلدیرم کیست؟

ایلدیریم که همراه با رجب طیب اردوغان از بنیانگذاران این حزب است نیروی محرک پروژه‌های اصلی اقتصادی در ترکیه محسوب می‌شود و از چهره‌های شاخصی است که عامل پیروزی این حزب در دهه اول به قدرت رسیدنش بود.

۲۰۱۶-۰۵-۲۲_۲۲-۳۷-۵۰

او فارغ التحصیل رشته کشتی سازی و علوم دریانوردی از دانشگاه استانبول است و با کار در کشورهای اسکاندیناوی تجربه کسب کرده است. وی بعدها در بخش حمل و نقل دریایی شهر استانبول مشغول کار شد و با نوسازی و بهبود این شبکه حمل و نقل اعتبار خوبی کسب کرد.

ایلدریم از دوستان قدیمی رجب طیب اردوغان است. از حدود ۲۲ سال پیش که اردوغان به شهرداری استانبول رسید با او همکاری داشته و از جمله موسسین حزب عدالت و توسعه در سال ۲۰۰۱ بود.

در سال ۲۰۰۲ که این حزب با اکثریت مطلق آرا در انتخابات سراسری پیروز شد ایلدریم به وزارت حمل و نقل منصوب شد. او هدایت چندین طرح حمل و نقل بزرگ از جمله پلی که روی تنگه بسفر ساخته شد را برعهده داشته ولی در سال ۲۰۰۴ خارج شدن یک قطار مسافربری از مسیرش باعث شد احزاب اپوزیسیون خواستار استعفای او شوند.

در رسوایی مشهور مربوط به رشوه خواری مقامات ارشد دولت ترکیه در دسامبر ۲۰۱۳ نام او و شوهر خواهرش نیز مطرح شد. در آن ماجرا تعدادی از مقامات دادستانی علیه مقامات ارشد دولت و حزب عدالت و توسعه پرونده تشکیل دادند.

پس از جان به در بردن از این رسوایی، دولت اقداماتی انجام داد که در نتیجه آن دادستانهای دردسرآفرین بازداشت شده و در نهایت پرونده این تحقیقات بسته شد.

رجب طیب اردوغان و حزب عدالت و توسعه این رسوایی را «طرح کودتای یک دولت موازی» توصیف کردند که توسط «فتح الله گولن» مبلغ تبعیدی که در آمریکا زندگی می کند، هدایت شده است.

https://hoorkhabar.ir/600041کپی شد!
111
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.