قهرمانی استقلال خوزستان با ۷ میلیارد تومان!

برانکو و پروز مظلومی بعد از قهرمانی استقلال خوزستان کسب این عنوان را به عبدا… ویسی و هم چنین شاگردانش تبریک گفتند. قهرمانی استقلال خوزستان از آن جهت ارزشمند بود که این تیم در کمتر دیداری به صورت تصادفی صاحب امتیاز شد و از سویی میزان هزینه ای که این تیم برای پرداخت دستمزدها متحمل شد کمتر از ۷ میلیارد تومان بود.

قهرمانی استقلال خوزستان درس خوبی به تیم های شهرستانی داد. اینکه نیاز نیست برای قهرمانی در لیگ برتر هزینه های کلان متحمل شد. قهرمانی استقلال خوزستان دستاوردهای دیگری هم داشت. اینکه قهرمانی در لیگ برتر فقط مختص تیم های استقلال و پرسپولیس و چند تیم دیگر مثل سپاهان و تراکتورسازی نیست و می شود با جذب بازیکنان خوب تعریف و هدف و اراده سخت در مسیر قهرمان شد مثل استقلال خوزستان.

استقلال خوزستان، بهترین خط دفاعی

استقلال خوزستان این فصل دارای بهترین خط دفاعی بود. این تیم در ۳۰ بازی ۱۴ گل خورد. یعنی هر بازی کمتر از نیم گل. پرسپولیس فصل گذشته در حالی به این عنوان دست یافته بود که ۱۵ گل خورده بود. یعنی هر بازی نیم گل.

جالب اینکه مردان خط دفاعی استقلال خوزستان مردان نام آشنایی نبودند. خسوس دروازه بان برزیلی که توسط عبدالله ویسی شکار شد درون دروازه دروازه بان مطمئنی نشان داد و موسی کولی بالی مدافع اهل مالی در کنار محمد طیبی که فصل گذشته هم در استقلال خوزستان بازی می کرد زوج خوبی را در قلب خط دفاعی تشکیل دادند. در جناح راست خط دفاعی این تیم شاهد هنرنمایی دانیال ماهینی بودیم که پیش از این در لیگ یک  در تیم ایرانجوان بازی می کرد و مدافع چپ استقلال خوزستان هم عقیل کعبی بود که از فولاد نوین به استقلال خوزستان آمد. احتمالا عقیل کعبی از دسته بازیکنانی بود که می توانست به فولاد برود اما به نه اسکوچیچ مواجه شد.

برای قهرمان شدن باید کم گل خورد. دروازه بان و خط دفاعی خوبی داشت.

جالب اینکه دروازه استقلال خوزستان هر ۱۹۲ دقیقه یک بار باز شد و عملکرد خط دفاعی این تیم کمک شایانی به استقلال خوزستان کرد که در جستجوی قهرمانی باشد.

آمارها در خصوص خط دفاعی تیم ها نشان می دهد فوتبال باشگاهی  ما در حوزه دفاع قوی تر از حمله است. جالب اینکه دروازه استقلال اهواز که ضعیف ترین خط دفاعی را داشته هر ۴۶ دقیقه یک بار باز شده یعنی بیش از یک نیمه.

تیم ویسی در حمله ششم شد

بهترین تیم فصل ۹۵-۹۴ در بخش تهاجم پرسپولیس بود و استقلال خوزستان بر سکوی ششم ایستاد. پرسپولیس هر ۵۴ دقیقه یک گل زد اما استقلال خوزستان هر ۸۱ دقیقه موفق به باز کردن دروازه حریف می شد. تفاوت در این دو تیم در این بود که مدافعان و دروازه بان استقلال خوزستان قدر گل های زده تیم را می دانستند اما دروازه پرسپولیس به راحتی با اشتباه مدافعان و دروازه بان باز می شد و این نشان می دهد خط دفاعی خوب تا چد در موفقیت تیم تاثیر گذار است.

استقلال تهران و تراکتورسازی هم در حمله عملکرد نسبتا قابل دفاعی داشتند اما در نهایت نتوانستند بر سکوی نخست بایستند.

البته می شود به این نکته اشاره کرد فوتبال باشگاهی ایران در بخش حمله خیلی قوی نیست. هم اکنون میانیگن گل زده تیم های مدعی در اکثر لیگ ها به ۵/۲ گل رسیده اما این معدل در ایران هنوز دو گل نیست. از سویی در لیگ های حرفه ای هر ۳۰ دقیقه یک گل به ثمر می رسد اما در ایران پرسپولیس که بهترین خط حمله را در اختیار دارد هر ۵۴ دقیقه یک گل به ثمر رسانده است.

فوتبال باشگاهی باید در بخش حمله هم به اندازه دفاع قوی شود و بی شک تیمی موفق است که توامان در هر دو بخش موفق باشد. صرف فوتبال تدافعی باعث موفقیت های بزرگ نخواهد شد.

سبک بازی ای که قابل احترام است

برخی این گونه می گویند که پرسپولیس تیم شایسته تری برای کسب عنوان قهرمانی بود چون تهاجمی تر بازی می کرد و استقلال خوزستان صرفا فوتبال تدافعی به نمایش می گذاشت.

استقلال خوزستان با هر سبک بازی مهم این است که قهرمان شده و این قهرمانی شایسته تحسین است. از سویی هر تیمی به  هر شکلی که دوست دارد بازی می کند و نمی شود تیمی را به خاطر سبک خاصی از بازی مورد مواخذه قرار داد. از سویی نمی شود این طور اذعان کرد که استقلال خوزستان فقط دفاعی بازی می کرد. اگر این طور بود استقلال خوزستان در بخش حمله ششمین تیم برتر نمی شد. این تیم با توجه به جوانی در دفاع پرتعداد بود و روی ضد حمله هم برای باز کردن دروازه حریفان برنامه داشت، نه اینکه تنها مبنای گلزنی اش ضد حمله باشد. از سویی در فصلی که گذشت به دفعات دیدیم که استقلال خوزستان روی کار ترکیبی به گل رسید.

جانشین ویسی کار سختی پیش رو دارد

بی شک جانشین عبدا… ویسی کار سختی را پیش رو خواهد داشت. او تیمی را تحویل می گیرد که قهرمان لیگ برتر شده است و از همه مهمتر درگیر لیگ قهرمانان آسیا هم خواهد شد. کمترین انتظار از جانشین عبدالله ویسی تکرار قهرمانی در لیگ برتر است در حالی که اگر ویسی هم بماند شاید این عنوان تکرار نشود.

البته نمی شود به این مسئله بدبین بود. به هر صورت مربی جدید تیمی را تحویل می گیرد که به باور قهرمانی رسیده و شخصیت تیمی پیدا کرده. حال اگر مربی جدید به ایده های نوین به خواست ها جهت نو دهد تکرار موفقیت ها دور از ذهن نخواهد بود. اشاره امان بیشتر به این است که تکرار قهرمانی سخت تر از قهرمان شدن است.

عبدالله ویسی در حال جدا شدن از استقلال خوزستان است و شاید اکنون هم که این مطلب را می خوانید از استقلال خوزستان جدا شده باشد. برای استقلال خوزستان باز هم مربی خوب وجود دارد و برای ویسی هم تیم خوب. فوتبال برای  ویسی و استقلال خوزستان ادامه خواهد داشت.

 

 

https://hoorkhabar.ir/599927کپی شد!
76
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.