احتمال لغو ورود ایرباس ۳۸۰ به ایران
فرهاد پرورش در حاشیه فرود نمادین ایرباس ۳۵۰ در فرودگاه مهرآباد با بیان این مطلب تصریح کرد: در طول روزهای گذشته متاسفانه انتقادات زیادی دربارهی چرایی خرید ایرباس ۳۸۰ مطرح شده است. این در شرایطی است که ایران در طول دوران طولانی تحریمها نتوانست هواپیمای زیادی وارد کند و این موضوع شرایط ناوگان را با دشواری جدی مواجه کرده است.
وی ادامه داد: از اینرو ایرانایر در طول مدت طولانی که برای مطالعه و بررسی هواپیماهای جدید زمان داشته تمام جوانب بازار را در نظر گرفته است و اگر هواپیمایی در سبد خرید ما قرار گرفته قطعا برای آن دلیلی منطقی وجود داشته است.
مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران ایر با بیان اینکه هنوز قرارداد خرید ایرباس ۳۸۰ قطعی و نهایی نیست، تاکید کرد: ما شرایطی را در این قرارداد پیشبینی کردهایم که ورود هواپیماهای جدید منوط به شرایط ایران و فراهم آوردن مقدمات لازم باشد. در صورتی که تا سال میلادی مورد نظر این شرایط فراهم نشود ورود ۳۸۰ متوقف شده و به جای آن هواپیماهایی جایگزین مانند ایرباس ۳۵۰ وارد میشود.
پرورش همچنین دربارهی قرارداد ایرانایر با شرکت ایتالیایی ATR برای ورود هواپیماهای کوچک به کشور نیز گفت: با توجه به اینکه در کشور ما تعداد فرودگاهها بالا بوده و تعداد هواپیماها پایین است، قطعا باید طوری برنامهریزی شود که بتوانیم از فرودگاههای کوچک نیز حداکثر استفاده را ببریم از اینرو طرح خرید هواپیماهای کوچک شرط ATR مطرح شد که میتواند برای ما گزینه بسیار خوبی باشد.
مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران ایر ادامه داد: این هواپیماها که مانند قرارداد با ایرباس ۸۵ درصد از هزینه خود را از طریق فاینانس تامین میکند نیاز چندانی به تجهیزات فرودگاهی نداشته و کاملا مناسب فرودگاههای کوچک هستند.ایران ایر روی این هواپیماها برای تجهیز ناوگان خود حساب کرده و طبق توافق صورت گرفته سه فروند از این مدل تا پایان سال جاری میلادی به ایران تحویل خواهند شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت بویینگ آمریکا نیز توانایی این را دارد که در بازار هوایی ایران فعال شوند، نیز اظهار کرد: در این شکی وجود ندارد که بویینگ نمیتواند بازار ایران را فراموش کند. ایرانایر نیز به عنوان شرکتی که از دههها قبل با هواپیماهای بویینگ کار کرده مشکل و محدودیتی در این زمینه ندارد. در این بین تنها لازم بود محدودیتهایی که دولت آمریکا برای این شرکت تعیین کرده برطرف شود که در صورت لغو آنها میتوان به آغاز مذاکرات فکر کرد.
مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران ایر در پاسخ به سوالی درباره احتمال افزایش مقاصد سفرهای بینالمللی هواپیماهای ایران ایران ایر نیز تصریح کرد: قطعا در صورتی که هواپیماهای جدید به کشور برسند ما برنامهریزی برای سفرهای بینالمللی را گسترش خواهیم داد. هدف ابتدایی ما افزایش تعداد پروازها به مقاصد اروپایی فعلی کشور هستند و اگر شرایط فراهم شود به مقاصد جدید و مسیرهای طولانیتر نیز فکر خواهیم کرد.
روز گذشته در جریان توافق صورت گرفته میان ایرباس و هواپیمایی جمهوری اسلامی یک فروند ایرباس ۳۵۰ به فرودگاه مهرآباد آمد تا ضمن بررسیهای دقیق از سوی کارشناسان ایرانی اراده دو طرف برای اجرایی شدن این تفاهم نشان داده شود.
مدیر عامل ایران ایر دربارهی شرایط قرارداد وارد شدن ایرباس ۳۵۰ به کشور گفت: ایران مدل ایرباس ۱۰۰۰ – ۳۵۰ را سفارش داده که هنوز از سوی ایرباس تولید نشده است. این هواپیما جزو مدرنترین هواپیماهای مسافرتی جهان به حساب میآید که ایرباس قول داده سالانه ۵۰ فروند از این هواپیما را تولید کند.
در سبد خرید ایران ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰ قرار دارد که بناست از سال ۲۰۲۱ تحویل آنها به کشور آغاز شود. همچنین در صورتی که شرایط برای وارد شدن ایرباس ۳۸۰ نیز فراهم نشود امکان جایگزین کردن آن با مدلهای ۳۵۰ وجود خواهد داشت.