خوزستان به عنوان استان پایلوت در اجرای طرح ها ملی تعیین شد

به نقل از روابط عمومی استانداری خوزستان، بر اساس مصوبه هیات وزیران، خوزستان باز هم به عنوان استان پایلوت کشور برای اجرای بسیاری از طرح های ملی تعیین شد و این بار برای تفویض اختیارات از ستاد مرکزی شامل وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت؛ جهاد کشاورزی؛ کار، رفاه و امور اجتماعی؛ وزارت نیرو، سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و نیز سازمان حفاظت محیط زیست به واحد های متناظراستانی گزینش شده است.

دکتر عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان، در جلسه بررسی تفویض اختیارات این دستگاه های مرکزی به واحدهای متناظر استانی که با حضور مسئولان کشوری در استانداری برگزار شد، گفت: تفویض اختیار به دستگاه های اجرایی در همه استان ها یکسان نیست زیرا هر استانی شرایط اداره خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه در خوزستان به دلیل ساختار حاکم، دستگاه های اجرایی ما در برخی موارد اختیار اجرایی ندارند یا اگر اقدامی انجام دهند با موانع روبه رو می شوند، افزود: به طور نمونه برای اجرای یک پروژه حوزه راه(پل نهم اهواز) شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب مانع کار می شود و مدعی است پروژه در حوزه استحفاظی آن اجرا شده است.

مقتدایی، با بیان اینکه استان خوزستان از ایراد ساختاری رنج می برد که اگر این ایراد اصلاح شود خیلی از مشکلات کنونی حل خواهد شد، اضافه کرد: با توجه به اینکه ساختار و ظرفیت های خوزستان با استان های دیگر متفاوت است برنامه های تفویض اختیاری که به استان ما داده می شود باید بر اساس ساختار آن باشد.

وی ادامه داد: برای اجرای هرکاری در خوزستان بر اساس چارچوب تعریف شده و موارد قانونی پیش می رویم اما یکباره با موانعی مواجه می شویم که از دستورات مرکز پیروی می کنند، به طور مثال مرکز عملیات اجرایی نفت در خوزستان  است اما مناطق نفت خیز تمام دستورالعمل های خود را از مرکز می گیرد و در بیشتر مواقع مانع کار استان شده است.

استاندار خوزستان، خاطر نشان کرد: ظرفیت های زیادی ازجمله نفت، پتروشیمی و نیشکر و صنایع جانبی در خوزستان وجود دارد اما با وجود این سرمایه ها استان ما نسبت به میانگین توسعه ای کشور ۲۲ سال عقب تر است.

وی ابراز کرد: به نظر من به سمت تفویض اختیار نرویم بلکه واگذاری را جایگزین تفویض اختیار کنیم، اگر به مدیران استانی اعتماد نشود یعنی عزت مدیران را از بین بردن، به نظر من باید بر توان مدیران بیشتر کار شود تا در جایگاهی که قرار بگیرند قابلیت داشته باشند.

مقتدایی، اظهار کرد: در خوزستان بدون مجوز از مرکز اما بر اساس قانون کارهای بزرگی انجام دادیم که نمونه بارز آن راه اندازی بندر تجاری شادگان است که امروز به پررونق ترین بندر ما تبدیل شده است و از پیامدهای مثبی که برای استان داشته در مدت ۶ ماه بزهکاری شهرستان را ۲۷ درصد کاهش داد.

https://hoorkhabar.ir/596880کپی شد!
64
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.