سهم دانشآموزان خوزستانی از چاههای نفت!
هورنیوز: پیروز نامی، درباره شرایط و امکانات آموزشی و تحصیلی در این استان توضیح داد و گفت: در منطقه ۴ اهواز که در واقع یکی از بهترین مناطق این استان محسوب میشود؛ تدریس میکنم، اما این مدرسه کمترین امکانات را هم ندارد؛ بهطور مثال به دلیل این که همه بر این باور هستند؛ استان خوزستان، استان گرمی است در مدارس استان بخاری وجود ندارد، اما به دلیل این که اینجا یک جلگه محسوب میشود، در فصل زمستان هوا سرد و مهآلود میشود و با وجود این که خوزستان منبع گاز است و استانی نفت خیز، مدارس اینجا حتی گاز کشی هم نشده است!
مدارس کولر گازی ندارند/ میز و صندلیهایی که در شان معلمان نیست
وی با اشاره به اینکه حتی مدارس دارای آب گرم هم نیستند و از داشتن کولر گازی در گرمای بالای ۴۰ درجه محروم هستند، گفت: اگر پنکه و کولر هم داشته باشند، اغلب مشکل دارند. از طرفی میز و صندلیهایی که برای معلمان استفاده شده، اغلب شکسته هستند که در شان معلمان نیست و ما بارها نسبت به این موارد معترض شدیم. نامی یادآور شد: به یاد دارم که سال گذشته اداره برق، برقی یک از هنرستان را به دلیل بدهی ۳ میلیون تومانی قطع کرد و تا زمانی که دو میلیون تومان آن را به واسطه خیرین پرداخت نکردند، برق مدرسه وصل نشد.
مدارس ناایمن در مسجد سلیمان و سوسنگرد
این آموزگار اضافه کرد: اینجا مدارس هیات امنایی هم داریم که با وجود آنکه میتوانند از اولیا پول بگیرند، اما برخی از آنها به دلیل آنکه در مناطق فقیرنشین هستند، پولی از اولیاء نمی گیرند. کمی آن طرفتر یعنی در مسجد سلیمان، سوسنگرد، حمیدیه و روستاهای اطراف ایذه شرایط بدتر است؛ به گونهای که اتاقک هایی که در آن معلمان تدریس میکنند؛ ناایمن هستند و به محض آمدن زلزله و یا بارندگی شدید خسارت جانی و مالی در پی خواهند داشت.
سرانه مدارس چند سال است که پرداخت نمیشود
عضو کانون صنفی معلمان با بیان این مطلب که بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم با وجود وعده و وعیدهایی که در خصوص بهتر شدن شرایط به خصوص در مناطق محروم داده شد، اما اتفاق ویژه خاصی را شاهد نبودیم، تصریح کرد: از سوی دیگر چند سالی است که سرانه مدارس به طور کل قطع شده و پرداخت نمیشود. سالی ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر مدرسه به منظور خرجهای جانبی پرداخت میشود که این اعتبارات چند سالی است که قطع شده است.
پررنگ شدن آسیبهای اجتماعی و خشونت بین دانشآموزان
وی به پررنگتر شدن آسیبهای اجتماعی و خشونت در میان دانشآموزان و همچنین به خودکشیهای اخیر دانشآموزان اشاره کرد و گفت: علاوه بر خودکشیهایی که به نتیجه میرسد، متاسفانه شاهد اقدام به خودکشیهایی پنهان در مدارس هستیم. به طور مثال چند روز پیش بود که یکی از دانشآموزان تمام دو دست خود را با تیغ زده بود. از سوی دیگر شاهد اعتیاد برخی دانشآموزان هستیم؛ به گونهای که در میان دانشآموزان دوم و سوم دبیرستان، سیگار کشیدن بسیار عادی است و حتی دانشآموزانی داشتم که شیشه مصرف میکردند و از قیافههایشان نیز مشخص بود.
تعهدی در دولت قبل که توهین به معلمان بود!
وی با بیان اینکه ۱۷ سال است که سابقه تدریس دارد، گفت: ظرف ۷ الی ۸ سال گذشته هر سال با سرعت چشمگیری، رفتارهای خشونتآمیز و ناهنجاریها میان دانشآموزان رو به افزایش است. در زمان دولت قبل کاغذی به معلمان داده میشد و آنها باید در آن کاغذ متعهد میشدند که در پایان سال تحصیلی دانشآموزانشان با درصدی رشد مواجه شدهاند و بعد پای آن را امضاء میکردند، بدین ترتیب معلمان را وادار میکردند که حتما این کار را باید انجام دهند و در صورتی که معلم این کار را انجام نمیداد توبیخ و از ارزیابیاش کم میشد. کانون صنفی نسبت به این مساله اعتراض کرد، چرا که این اقدام را توهین به معلمان میدانست و در نهایت خردادماه امسال این بخشنامه لغو شد.
سیاستهای غلط و نمرههای غیرواقعی در دولت پیشین
وی با بیان این مطلب که استان خوزستان از نظر سطح کیفی و وضعیت تحصیلی دانشآموزان در میان استانها در رتبه ۳۰ قرار دارد، اظهار داشت: البته در بازده زمانی (دولت قبل) با اجرای سیاستهای غلط و نمرههای غیرواقعی رتبه این استان بهتر شد.
موج بیانگیزگی در معلمان/ عدم پرداخت اضافهکاری
عضو کانون صنفی معلمان استان خوزستان به بیانگیزه شدن معلمان این استان و همچنین عدم پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: معلمان بنا دارند که ساعتهای اضافه کاری خود را به علت پرداخت نشدن حق و حقوق شان کنار بگذارند؛ چرا که از اسفندماه سال گذشته هیچ گونه اضافه کاری به معلمان پرداخت نشده است.
وی ادامه داد: البته این موضوع فقط برای استان خوزستان صدق نمیکند و به نظر برای سایر استانها نیز به همین صورت است. معلمان معمولا ساعتهای موظفی خود را در مدارس مرکز شهر که شرایط و امکانات خوبی دارند؛ میگذرانند و اضافهکاریهایشان را در حاشیهها انجام میدهند و اگر قرار باشد که معلمان اضافه کاری های خود را کنار بگذارند، بنابراین بسیاری از مدارس حاشیهنشین خالی از معلم میشود و این مساله به مدارس حاشیه شهرها ضربه میزند. همچنین چندین سال است که حقالزحمه امتحانات و حق الزحمه کارورزی معلمان پرداخت نشده است.
عضو کانون صنفی معلمان به این مساله که حقوق معلمان باید به بالاتر از خط فقر برسد، تاکید کرد و افزود: به طور مثال من با ۱۷ سال سابقه و فوق لیسانس یک میلیون و چهارصد هزار تومان حقوق میگرفتم که با اجرای رتبهبندی به یک میلیون و هفتصد هزار تومان افزایش یافته است؛ این درحالی است که حقوق معلمان با این افزایشها ترمیم نمیشود؛ چراکه در مقایسه با حقوق کارمندان بسیار پایین است. حتی اگر این موضوع را در نظر بگیریم که حقوق بسیاری از کارمندان با حقوق معلمان برابر است، اما در مقابل کارمندان سایر وزارتخانهها از مزایا برخوردار هستند.
قدرت خرید معلمان ۴۰ درصد پایین آمده است
این آموزگار با بیان این مطلب که طبق قانون اساسی سالیانه باید به میزان تورم به حقوق کارمندان اضافه شود، عنوان کرد: این درحالی است که در سالهای ۸۹ ، ۹۰ و ۹۱ تورم زمانی که ۲۵ درصد بود، ۲۰ درصد حقوق معلمان اضافه شد، زمانی که تورم ۴۰ درصد بود؛ ۲۵ درصد به حقوق معلمان اضافه شد و زمانی که تورم ۱۵ درصد بود؛ ۱۱ درصد به حقوق معلمان اضافه شد. وقتی این کسریها را با هم جمع زدیم به این نتیجه رسیدیم که ۴۰ درصد قدرت خرید معلمان پایین آمده است و هنگامی که در خصوص این موضوع به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم؛ پاسخ دادند که این موضوع برای دولت قبل است و توان پردخت این مبالغ به معلمان وجود ندارد و شکایت ما رد شد.
وی درباره وضعیت بیمه تکمیلی فرهنگیان توضیح داد و گفت: وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده است، اما مشکلی که وجود دارد، این است که زمانی که ما به بیمارستان و یا مراکز درمانی مراجعه میکنیم به دلیل عدم قرارداد بیمه فعلی با این بیمارستانها ما مجبور هستیم که برگه خدمات ارایه شده را به دفاتر بیمه ارایه دهیم و پس از یک الی دو ماه بعد این هزینه پرداخت میشود و این موضوع کار را برای ما سخت کرده است.
نامی با اشاره به جمع آوری امضاء برای تعویض بانکی که حقوق معلمان در آن پرداخت میشود، گفت: آموزش و پرورش ارگان بزرگی است و یک میلیون و دویست هزار نفر پرسنل دارد و اگر در نظر بگیریم که بابت هر کدام از پرسنل یک میلیون و پانصد هزار تومان حقوق پرداخت میشود؛ جمع آن عدد بزرگی است، اما بانکی که در حال حاضر حقوق ها در آن پرداخت میشود نه سودی به این پولها تعلق میدهد و نه خدمات و تسهیلاتی ارایه میدهد. معتقدیم که با برگزاری یک مناقصه، بانکی که علاقمند است و خدمات بهتری را به فرهنگیان ارایه میدهد به عنوان بانک پرداخت حقوق اتنخاب شوند، درحال حاضر به دنبال جمع آوری امضاء هستیم.