مهدی یراحی در قلب پایتخت از غربت اهواز خواند + تصاویر

هورنیوز: مهدی یراحی دوم بهمن درحالی روی صحنه رفت که گلچینی از قطعات آلبوم جدید و آثار خاطره‌انگیز قدیمی‌اش را برای مخاطبان تدارک دیده بود. اما مهم‌ترین نکته این کنسرت رپرتوار پُر و پیمان برنامه بود که اجرای آن بیش از دو ساعت و ۲۰ دقیقه طول کشید و چنین تایمی در هیچ‌یک از کنسرت‌های پاپ -و حتی سنتی و کلاسیک- معمول نیست. در ادامه می‌توانید منتخبی از اتفاقات سانس اول و دوم این کنسرت را در گزارش اختصاصی سایت «موسیقی ما» بخوانید:

برخلاف کنسرت‌های قبلی این خواننده، برنامه با قطعه‌ای ریتمیک آغاز نشد. او چهارمین ترک آلبوم «مثل مجسمه» یعنی «آخرین اسیر» را برای آغاز این شب در کنار طرفداران‌اش انتخاب کرده بود. یراحی بدون درنگ به سراغ کار بعدی رفت که برای اولین بار اجرا می‌شد. قطعه «اشک و بارون» آغاز شد و ناگهان در نیمه‌های اجرا، «احسان نی‌زن» در حال نواختن سولوی ریتمیک ویولن این قطعه از گوشه سمت چپ وارد استیج شد و این نوع ورود و اجرای او انرژی سالن را بیشتر کرد.

یراحی پس از این قطعه گفت: «تا آخر عمر قبل از شروع کنسرت و سلام‌کردن به شما از روی استیج، صدایم می‌لرزد. وقتی که می‌خواهم با شما حرف بزنم، همه کلمات را فراموش می‌کنم. به نسبت خواننده‌ها دایره واژگان کمی ندارم اما نه به نسبت مهمانانی که اینجا حضور دارند.»

انتخاب قطعه پرطرفدار در کنسرت‌های مهدی یراحی سخت است؛ اما «مثل مجسمه» یقیناً یکی از ۵ اثر پرمخاطب او در کنسرت‌هایش است. این قطعه به عنوان سومین بخش کنسرت و با همراهی سولوی ویولن احسان نی‌زن در سالن اجرا شد.

تکنوازی کیبورد «امیر علیزاده» و ملودی عربی که او می‌نواخت، حاضران را برای شنیدن یکی از سه اثر ریتمیک و محبوب یراحی آماده کرد! قطعات «من علمک» و «علی مودک» به صورت مِدلی و پشت سر هم اجرا شد. این قطعه مجالی بود تا «اکبر شهریاری»، نوازنده پرکاشن، تکنوازی کند؛ اما او ناگهان جای خود را با نوازنده درامز عوض کرد و «مجید رضاپور» (درامر) در این قطعه عربی «کونگا» و «تمپوی عربی» نواخت. «امیر فقیه»، سمپلر و نوازنده سینت‌سایزر هم در این قطعه نقش پررنگی داشت و با افکت‌های به موقع به جذابیت اجرا می‌افزود. پس از این اثر، قطعه «انفرادی» اجرا شد.

خاک پر از پرواز

مهدی یراحی در ادامه و برای معرفی «روزبه بمانی» گفت: «خیلی از کارهای جدی‌ام را مدیون او هستم و تاکنون کارهای زیادی برای من نوشته است. ما عاشقانه‌های اجتماعی زیادی با هم ساخته‌ایم، اما قطعه‌ای که اکنون می‌خواهم اجرا کنم از سروده‌های او و یک کار صرفاً اجتماعی است.» انتظار می‌رفت که یراحی با توضیحات مفصل‌تری به استقبال این اثر برود یا حتی یک حرکت اعتراضی هم روی استیج داشته باشد. همانند اجرای اردیبهشت ۹۳ که یک شیشه آب گِل‌آلود را برای بیان معضل اصلی زادگاه‌اش روی استیج تهران آورد. اما ترانه «خاک» خودش به قدر کافی درد و ناگفته دارد که نیازی به پیش‌گفتار نباشد و هم‌زمان هم تصاویری از شهر اهواز و بناها و مردمان‌اش در سالن پخش می‌شد.

۱۵دقیقه بدون توقف

پس از قطعه ریتمیک «عطر تو» نوبت به یک بخش جدید در کنسرت این خواننده رسید. این بخش، مِدلی فارسی بود که برای اولین بار در کنسرت‌های یراحی اجرا می‌شد. او و اعضای گروه‌اش پانزده دقیقه بدون وقفه اجرا کردند و این مِدلی در حکم نواری بود که با آن خاطرات ۸ سال گذشته مهدی یراحی مرور شد.

در این بخش به ترتیب قطعات «دیوار»، «هوای تو»، «ندارمت»، «دیدار اتفاقی»، ریمیکس «منو رها کن»، «برمی‌گردی»، «مرز»، «به من نگاه کن»، «با هم نبودیم» و «فکر من نباش» اجرا شد. تقریباً اغلب این قطعات به صورت مستقل در هیچ‌کدام از کنسرت‌های یراحی تاکنون شنیده نشده بود و همین مسأله، جذابیت زیادی برای مخاطبان داشت.

در قسمت بعدی کنسرت نوبت به اجرای آنپلاگد قطعات «از خودت خبر بیار» و «دوسِت نداشت» رسید که در این قسمت یراحی گیتار نواخت و اکبر شهریاری هم او را با پرکاشن همراهی کرد. البته این نوازنده پرکاشن با تکنوازی «جیم‌بی» در قطعه بعدی (بهونه) هم حضور داشت.

من از عشق بارون به دریا زدم

در ادامه نوبت به یکی از همان پنج قطعه پرطرفدار مهدی یراحی رسید که در ابتدای گزارش به آنها اشاره شد. «امپراطور» با تکنوازی پیانوی «توحید نوری»، استقبال حاضرین را به دنبال داشت. یراحی پس از اجرای قطعه «آشوب» و پیش از معرفی «محمد علیزاده» از او با لفظ خواننده خوش‌صدا و یک موزیسین خوب نام برد و بخش‌هایی از ترانه «شهر باران» با صدای علیزاده را زمزمه کرد.

یک پارت دیگر کنسرت هم به دوئت پیانو و ویولن اختصاص داشت که در این قسمت نی‌زن و نوری حضور داشتند. یراحی هم به گفته خودش سری به «ماه عسل» زد و «سازش» و «هرجای دنیایی» را خواند. در ادامه هم نوبت به یکی دیگر از قطعات تأثیرگذار آلبوم «مثل مجسمه» یعنی «سال درد» رسید و یراحی برای معرفی «مونا برزویی» (ترانه‌سرای این کار) گفت: «ایشان یکی از بهترین‌ بانوان ترانه‌سرا و به زعم خیلی‌ها بهترین بانوی ترانه‌سرای حال حاضر ایران هستند.»

حسن ختام برنامه هم اجرای قطعه «غزال» بود. در این اثر به جای استفاده از ساز قانون که در کنسرت‌های قبلی یراحی نوای آن شنیده می‌شد، «کیان دارات» تکنوازی عود کرد که هیجان و استقبال حاضرین را به دنبال داشت.

ارکستر جدید

مهدی یراحی در این برنامه با ارکستری نسبتاً متفاوت روی صحنه حاضر شد. پیش‌تر «نیما رمضان» رهبر ارکستر این خواننده بود؛ اما او پس از ماه‌‌های محرم و صفر از این گروه کنار رفت و «امیر علیزاده» (که در اولین کنسرت یراحی رهبر ارکستر او بود) بار دیگر وظیفه هدایت ارکستر را بر عهده گرفت.

مهرداد احمدزاده (کیبورد و بک‌وکال)، اکبر شهریاری (پرکاشن)، مجید رضاپور (درامز)، امیر فقیه (سمپلر و سینت‌سایزر)، کیان دارات (گیتار آکوستیک و عود الکتریک)، علی افلاطونی (گیتار الکتریک)، حامد حمیدزاده (گیتار بیس) و احسان‌ نی‌زن (نوازنده مهمان ویولن) اعضای گروه در این برنامه بودند. با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از کنار هم قرار گرفتن اعضای جدید و قدیم گروه نمی‌گذشت، اما آنها حضور قابل قبولی روی استیج داشتند و ارکستر خوب صدا می‌داد.

جمع ستاره‌ها جمع بود

مهدی یراحی در دو سانس کنسرت‌اش پذیرای جمع زیادی از چهره‌های سرشناس هنری کشور بود. فرزاد حسنی، کوشان حداد، گلاره عباسی، زهیر یاری و زهرا عاملی مهمانان ویژه سانس اول بودند. در سانس دوم هم احسان علیخانی، رضا رشیدپور، محمد علیزاده، روزبه بمانی، هومن نامداری، مونا برزویی، حمید صفت، افشین پیروانی، معین راهبر، مهران غفوریان، سعید زمانی، آرون حسینی، امیرعلی بهادری، زایا سلیمان، دانیال عبادی، شیث رضایی و هیراد حاتمی حضور داشتند.

فرزاد حسنی: از این به بعد به همه کنسرت‌های مهدی می‌آیم

فرزاد حسنی که اولین‌بار بود در کنسرت مهدی یراحی حاضر می‌شد، درباره اجرای این خواننده به خبرنگار سایت «موسیقی ما» گفت: «من همیشه دوست داشتم اجرای زنده مهدی یراحی عزیز را از نزدیک ببینم. پیش ما چند مرتبه خوانده بود و صدایش را شنیده بودم، اما تاکنون به کنسرت‌اش نیامده بودم. همان اندازه که فکر می‌کردم، خوب و زیبا و دوست‌داشتنی بود. اجرای خوب و درستی داشت و ارتباط قشنگی با مردم برقرار کرد و واقعاً من را تحت تأثیر قرار داد.»

این مجری در دو قطعه احساسی کنسرت به شدت تحت تأثیر قرار گرفت و اشک از چشمان‌اش جاری شد که درباره این مسأله هم گفت: «صدای مهدی یراحی احساس مخاطب را به اوج می‌برد و ترانه‌هایی که انتخاب می‌کند، بسیار عالی است. این دو موضوع با هم تلفیق و باعث می‌شود که آدم تحت‌تأثیر قرار بگیرد. من یکی از کسانی هستم که به شدت تحت تأثیر ترانه قرار می‌گیرم. مهدی هم ترانه‌های بسیار خوبی داشت و به خوبی آنها را اجرا کرد.»

او در پاسخ به این که کسی نمی‌دانست شما و این خواننده دوستی قدیمی دارید، چنین جوابی مطرح کرد: «این از آن مواردی است که مردم نمی‌دانند ولی فکر می‌کنند که می‌دانند! مردم همیشه باید فاصله‌ای برای آن چیزهایی که نمی‌دانند بگذارند. ما از سال‌ها قبل دوست هستیم و مهدی رفیق دوست‌داشتنی من است. مدت‌ها به دنبال فرصتی بودم که اجرای او را از نزدیک ببینم و خوشحال‌ام که امشب این اتفاق رخ داد و الان هم انرژی خوبی دارم و از این به بعد، به همه کنسرت‌های مهدی یراحی می‌آیم.»

حمید صفت: همکاری با آقا مهدی برای من باعث افتخار است

مهدی یراحی هنگام معرفی حمید صفت از لفظ یکی از خوانندگان خوب سبک رپ از او نام برد. این خواننده جوان درباره کنسرت یراحی و اینکه خودش خواننده رپ است و معمولاً به کنسرت‌های پاپ نمی‌رود، گفت: «اجرای آقا مهدی یکی از بهترین اجراها است و صدای بسیار بااحساسی دارد و اجرای امشب او هم مثل همیشه عالی بود. این حضور من هم شاید به دلیل علاقه باشد. آهنگ‌های آقا مهدی را دوست دارم. کارهای سایر خوانندگان را هم دوست دارم اما ارادت و دوستی با آقا مهدی باعث شده که دو بار پشت سر هم، در اجرای او حضور داشته باشم.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال دارد با این خواننده همکاری کنید هم گفت: «همکاری با آقا مهدی برای من باعث افتخار است و فقط شاید برای خودشان مشکل شود. ایشان صدای بسیار بااحساسی دارند و انتخاب شعر و تنظیم‌هایشان هم عالی است و اگر زمانی قسمت شود که همکاری کنیم، بسیار خوشحال می‌شوم.»

مونا برزویی: تسلط یراحی در اجرای زنده با اجرای ضبط‌شده برابری می‌کند

ترانه‌سرای قطعه امپراطور هم چنین نظری داشت: «آقای یراحی از معدود خواننده‌های داخلی هستند که تسلط‌شان در اجرای زنده با اجرای ضبط‌شده برابری می‌کند. در انتخاب کارهای شاد و کارهای کمی عمیق‌تر هم توازن ایجاد کرده‌اند؛ بنابراین هیجان کنسرت دلچسب است. در همه کنسرت‌ها عوامل تهیه آثار او حضور دارند و مخاطب با یک مجموعه عوامل اغلب پشت‌صحنه و نه انحصاراً یک نفر آشنا می‌شود. ضمناً همیشه در هر اجرا از اجرای قبل موفق‌تر ظاهر شده‌اند.»

۲۰۱۶-۰۱-۲۵_۱۸-۲۲-۱۴

۲۰۱۶-۰۱-۲۵_۱۸-۲۲-۳۵

۲۰۱۶-۰۱-۲۵_۱۸-۲۳-۱۷

۲۰۱۶-۰۱-۲۵_۱۸-۲۳-۳۹

۲۰۱۶-۰۱-۲۵_۱۸-۲۳-۵۶

۲۰۱۶-۰۱-۲۵_۱۸-۲۴-۱۰

۲۰۱۶-۰۱-۲۵_۱۸-۲۴-۴۹

۲۰۱۶-۰۱-۲۵_۱۸-۲۵-۰۴

۲۰۱۶-۰۱-۲۵_۱۸-۲۵-۲۴

۲۰۱۶-۰۱-۲۵_۱۸-۲۵-۴۰

۲۰۱۶-۰۱-۲۵_۱۸-۲۵-۵۷

https://hoorkhabar.ir/594492کپی شد!
105
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.