اوراق مشارکت برای قطار شهری اهواز
شورای اسلامی شهر اهواز دوشنبه در یکصد و هفدهمین جلسه علنی خود لایحه مجوز انتشار اوراق مشارکت خط یک قطار شهری اهواز را به تصویب رساند.
پیشنهاد اولیه شورای شهر فروش اوراق مشارکت به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان بود که با طرح و بررسی این موضوع در صحن علنی، در نهایت شورای اسلامی شهر اهواز با فروش ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت موافقت کرد. در این مصوبه همچنین بر صرف اوراق فروخته شده منحصرا برای تجهیزات برقی و مکانیکی و ناوگان قطارشهری اهواز تاکید شده است.
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اهواز در این جلسه گفت: شهرداری اهواز تا کنون اعتباری از سهم ۵۰ درصدی خود را برای ساخت مترو پرداخت نکرده است.
جمشید سلحشور با اشاره به آغاز پروژه قطارشهری اهواز در سال ۸۵ افزود: تا کنون حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه از منابع دولتی هزینه شده است.
وی با اشاره به کمبود منابع اعتباری در کشور اظهار کرد: برای تامین تجهیزات قطارشهری اهواز و واگن و ریل نیاز است کمک هایی صورت گیرد که فروش اوراق مشارکت می تواند نقش موثری داشته باشد.
سلحشور تاکید کرد: پولی که از فروش اوراق مشارکت تامین می شود باید صرفا برای تجهیزات هزینه شود و نباید صرف مسائل جاری از جمله مطالبات پیمانکاران و حقوق پرسنل شود.
*کمک هایی که به مترو نشد
مدیرعامل قطارشهری اهواز نیز در این جلسه متروی اهواز را یکی از هفت پروژه ملی قطارهای شهری در کلانشهرها دانست و افزود: تا کنون ۷۰ تا ۸۵ درصد از اعتبارات مصوب سالانه قطارشهری اهواز تخصیص یافته است اما با توجه به اینکه این پروژه قرار بود به صورت فاینانس (سرمایه گذاری خارجی) ظرف هفت سال اجرا شود و فاینانس نیز عملیاتی نشده نیاز بود از منابع دیگری برای کمک به تامین اعتبار موردنیاز پروژه استفاده شود.
عباس هلاکویی اضافه کرد: مصوبه برداشت ۱۵۰ میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی به دلیل خودداری بانک ها از پذیرش ضمانت شهرداری محقق نشد.
هلاکویی ادامه داد: سهم ۱۵۰ میلیون دلاری متروی اهواز از اعتبار یک میلیارد دلاری برای توسعه حمل و نقل ریلی در ردیف بودجه نیز محقق نشده است بنابراین مقرر شد از فروش اوراق مشارکت برای ادامه این پروژه استفاده شود.
به گفته وی، ۵۰ درصد ضمانت اوراق مشارکت با شهرداری اهواز و ۵۰ درصد دیگر با دولت است.
هلاکویی گفت: با توجه به کمبود اعتبار برای اجرای مترو قرار است این پروژه به صورت مرحله به مرحله اجرا و به بهره برداری برسد.
خط یک قطارشهری اهواز شامل ۲۳ کیلومتر و ۲۴ ایستگاه از زرگان تا چنیبه است. قرار بود در مرحله نخست هفت ایستگاه از میدان فرودگاه تا مصلا آبان ماه امسال به بهره برداری برسد اما به دلیل اختلافات پیمانکار (شرکت چینی کیسون) و کارفرما این وعده محقق نشد. معاون عمرانی استاندار خوزستان و مدیرعامل متروی اهواز پیمانکار را تهدید به خلع ید از این پروژه کرده اند.
ایرنا