آیت الله حیدری: جایگاه خبرگان از جایگاه رهبری در نظام برخاسته است

به گزارش هورنیوز از مهر، آیت‌الله محسن حیدری پیش از ظهر امروز شنبه هنگام ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران در فرمانداری اهواز اظهار کرد: جایگاه خبرگان رهبری از جایگاه خود رهبری در نظام برخاسته است. جایگاه رهبری در نظام مثل عمود خیمه است همان‌طور که بدون ستون، هیچ خیمه و چادری برپا نمی‌شود.

وی افزود: بدون رهبری و اجازه و اذن وی، هیچ جزئی و هیچ رکنی از ارکان و اجزاء نظام مشروعیت پیدا نمی‌کند. رئیس‌جمهور فقط با تنفیذ رهبری، قانونی می‌شود. مجلس شورای اسلامی مقررات و مصوبات آن فقط با حضور شورای نگهبان که نیمی آنها با حکم رهبری مشخص می‌شوند، قانونی می‌شوند. قوه قضائیه با تعیین رئیس قوه از سوی رهبری مشروعیت پیدا می‌کند. قوای مسلح اعم از ارتش و سپاه و نیروی انتظامی با تعیین فرماندهانشان از سوی رهبری می‌توانند به کار خودشان ادامه دهند، بنابراین همه اجزای نظام مشروعیتش را از رهبری می‌گیرد.

نماینده ولی مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: از آنجا که برای تعیین رهبری سازوکار قانونی خاصی در قانون اساسی تعیین‌شده و این سازوکار عبارت از همان مجلس خبرگان رهبری است از اینجا می‌توان جایگاه مجلس خبرگان رهبری را مشخص کرد.

آیت‌الله حیدری تصریح کرد: در واقع ضامن بقای رهبری، نهادی است که مبتنی بر آرا مستقیم مردم است و بر اساس ضوابطی که قانون برایش مشخص کرده در شرایطی که جامعه اسلامی با فقدان رهبری مواجه می‌شود، رسالت مجلس خبرگان آشکار می‌شود؛ مانند شرایطی که در ۱۴ خرداد سال ۶۸ پیش آمد و با قیام مجلس خبرگان به انتخاب فقیهی عادل، شجاع، مدیر و مدبر، بصیر و آگاه به زمانه، رسالت تاریخی خودش را به انجام رساند.

وی اظهار کرد: به غیر از این مورد، مجلس خبرگان رهبری نه‌فقط در زمینه حدوث رهبری بلکه در زمینه بقا و استمرار رهبری نیز نقش دارد، زیرا از نظر قانون اساسی، رهبری وقتی یکی از شرایط خودش را از دست می‌دهد خودبه‌خود عزل می‌شود و آن نهادی که تشخیص می‌دهد که رهبری همچنان دارای شرایط است تا مشروعیتش ادامه پیدا کند یا یکی از شرایطش را ازدست‌داده است تا عزل شود، همان مجلس خبرگان رهبری است، بنابراین با توجه به مفاد قانون اساسی می‌توان جایگاه بلند مجلس خبرگان رهبری را دریافت.

نماینده ولی مردم خوزستان در مجلس خبرگان ادامه داد: از آنجا که نظام ما نظام جمهوری است و مبتنی و متکی بر آرا مردم است، هر چه قدر مردم بیشتری در صحنه انتخابات حضور پیدا می‌کنند به همان مقدار پشتوانه جمهوریت انتخابات بیشتر تجلی پیدا می‌کند و نظام جمهوری اسلامی بیشتر استحکام می‌یابد و در مقابل توطئه‌ها و طمع‌کاری‌های دشمنان بیشتر خنثی می‌شود و این مطلبی است که تاریخچه ۳۷ ساله انقلاب به اثبات رسانده است.

وی گفت: با توجه به معناها و موارد گفته‌شده بر همه گروه‌ها، نخبگان و جریانات واجب است که تلاش کنند آن میزان حداکثری حاصل شود و حداکثر جمهور مردم در صحنه انتخابات حضور پیدا کنند تا حماسه‌های دیگری بر منظومه حماسه‌های جمهوریت و اسلامیت نظام اسلامی اضافه شود.

https://hoorkhabar.ir/591088کپی شد!
44
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.