واکنش تند ظریف به وزیر خارجه عربستان در وین

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه کشورمان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: در نشست وین  با اصرار طرف های مختلف از اتحادیه اروپا گرفته تا عمان تلاش کردند تا جمهوری اسلامی ایران در آن شرکت کند.

وی با اشاره به اینکه برخی تلاش کردند با سوء استفاده بگویند حضور ایران در این اجلاس به عنوان پذیرش ما برای کناره گیری بشار اسد از قدرت است افزود: حضور ما در این نشست تاکیدی بر آن بود که جمهوری اسلامی ایران همچنان آماده برداشتن گام های مناسب برای راهکاری سیاسی در حل بحران سوریه است.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه تصریح کرد: ایران در این نشست اجازه نداد آنچه که حق مردم سوریه است دیگر کشورها نسبت به آن اظهار نظر کنند.

وی افزود: معتقدیم هیچکس حق اظهار نظر در مورد آینده سوریه را ندارد و این تنها حق مردم سوریه است و این مسئله با تلاش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بندهای چالشی در بیانیه پایانی مورد تایید قرار گرفت اگرچه ناراحتی برخی طرف ها را به دنبال داشت.

امیر عبداللهیان افزود: طرف مقابل در پی آن بود که آنچه را در میدان نظامی و امنیتی با حمایت ۵ ساله از تروریست ها بدست نیاورده است در میز مذاکره به آن برسد.

وی نشست وین را  چالشی، پیچیده و دشوار خواند و گفت: اگر چه عراق، لبنان، عمان و روسیه نقش کمک کننده را داشتند اما چالش های اساسی با جمهوری اسلامی ایران بود.

امیر عبداللهیان افزود: طرف های مقابل در پی آن بودند از فرصت این جلسه برای آینده سوریه تصمیم بگیرند در حالیکه این فرصت از آنها گرفته شد.

معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: بیانیه پایانی نشست وین در چارچوب اصول ما، روسیه و سوریه و در چارچوب حقوق بین الملل جمع بندی شد.

وی با بیان اینکه هیات ایرانی در این نشست تلاش کرد وارد چالش با عربستان نشود و بر روی راه حل سیاسی موضوع سوریه تمرکز کند اما عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان اظهاراتی نامتوازن و بی اساس مطرح کرد و رفتاری دون شان وزیر خارجه یک کشور بروز داد که با واکنش تند آقای ظریف مواجه شد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه عادل الجبیر با این نیت وارد جلسه شده بود که از آن جدول زمانی کوتاه مدت خارج شود که رئیس جمهور سوریه از قدرت کنار برود افزود: وزیر خارجه عربستان اصلا در پی مفاهیمی همچون حق و اراده مردم سوریه برای تعیین سرنوشتشان نبود واظهارات نادرستی را بیان کرد.

وی افزود: آقای ظریف در زمان رسمی جلسه یک بار با بی اعتنایی به اظهارات عادل الجبیر و بار دیگر با صراحت اتهامات بی اساس او را رد کرد و اقدامات نادرست عربستان در قبال سوریه و برخی مسائل منطقه را بیان کرد.

معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه تصریح کرد: حضور ایران در نشست وین باعث شد آنچه را در چارچوب راهبردمان در ۵ سال گذشته داشته ایم در این مذاکرات مورد توجه قرار گیرد و با سختی و چانه زنی های ۷ ساعته به یک جمع بندی برسیم که مسائل مهمی در بیانیه پایانی قید شود.

https://hoorkhabar.ir/586739کپی شد!
203
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.