پایان عملیات ریل گذاری ۷۵ کیلومتر از خط دوم اهواز – بندرامام
عملیات ریل گذاری خط دوم اهواز – بندر امام به طول ۱۱۰ کیلومتر خرداد امسال آغاز و ۱۲ هزار تن ریل بر اساس قرارداد منعقده با قرارگاه خاتم الانبیا تامین شده است.
عبدالکریم درویش زاده همچنین از اتمام عملیات ریل گذاری در محدوده میان دشت – بندر امام در آینده نزدیک خبر داد و افزود: تکمیل عملیات بالاست ریزی و جوش کاری هم در دست انجام است و تا دو ماه آینده به بهره برداری می رسد.
وی یادآوری کرد: عملیات بهسازی در خط موجود اهواز – بندر امام به طول ۸۰ کیلومتر نیز انجام شد و کاهش سرعت های مسیر برداشته شده و سرعت حرکت تا ۱۴۰ کیلومتر در ساعت افزایش یافته است.
درویش زاده گفت: زمان سفر بین ایستگاه کارون تا سربندر به حدود یک ساعت تا یک ساعت و ۱۰ دقیقه کاهش یافته و انتظار می رود استقبال بیشتری از سوی مسافران انجام شود.
عملیات ریل گذاری در خط دوم اهواز – بندر امام به مدت شش ماه برنامه ریزی شده بود که افزایش ایمنی، شتاب قطار و حمل و نقل مسافر و بار از اهداف عمده احداث این خط است.
قرار است پیشرفته ترین سیستم علایم الکترونیکی به صورت سی.تی.سی در این خط نصب شود.
همچنین در این خط فناوری روز جهان در ساخت ریل ها و تراورس به کار رفته و این ریل ها برای شتاب بالا طراحی شده و قابلیت افزایش سرعت تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت بر روی این ریل ها وجود دارد.
سرعت فعلی در خط اول اهواز – بندر امام بین ۹۰ تا ۱۱۰ کیلومتر در ساعت است که در ابتدا به ۱۲۰، ۱۴۰ و در نهایت به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت افزایش خواهد یافت.
خط قدیمی هم با انجام عملیات بهسازی به شتاب ۱۶۰ کیلومتر در ساعت می رسد.
عملیات دو خطه کردن مسیر اهواز – بندر امام که از نیمه نخست ۱۳۹۳ آغاز شده، یک سال به طول می انجامد که باعث افزایش ایمنی تردد، کوتاه شدن زمان سفر و حذف تلاقی ها خواهد شد.
مدیرکل راه آهن جنوب همچنین گفت: عملیات زیرسازی در خط دوم اهواز – اندیمشک هم در دست انجام عملیات و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
عملیات اجرایی خط دوم راه آهن اهواز – اندیمشک خرداد امسال با حضور محسن پورسیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اهواز شروع شد.
طول این خط ۱۴۰ کیلومتر است که در این مسیر ۱۰ ایستگاه نیز ساخته می شود.
اعتبار این طرح دو هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بوده که تا یک سال آینده به پایان می رسد، در این طرح دو میلیون و ۸۵۰ هزار متر مکعب عملیات زیرسازی، ۲۳۵ هزار قطعه تراورس، ۱۶ هزار و ۸۵۱ تن ریل با ۷۵ دستگاه ابنیه و ۷۰دستگاه سوزن انجام می شود.