دومین نمایشگاه مردمی اهواز در گذر تاریخ در اهواز

ظهر امروز نشست خبری دومین نمایشگاه مردمی «اهواز در گذر تاریخ» با حضور دو تن از اعضای هیئت اجرایی نمایشگاه و با حضور جمعی از خبرنگاران انجام شد.

در این نشست عضو هیئت اجرایی نمایشگاه هدف از برگزاری این نمایشگاه را تقویت باورهای دینی، مذهبی و علمی جوانان عنوان کرد و اظهار داشت: معرفی علما و شخصیت‌های علمی و دینی اسلام یا به فراموشی سپرده شده و یا در این مقوله کارهایی کمی انجام شده است.

عادل سواری افزود: در اوج انحطاط علمی جهان اسلام در اواخر دوره عباسی در بغداد، علوم مختلف دینی و اسلامی شهر هویزه به اوج شکوفایی خود رسیده بود.

وی ادامه داد: در آن زمان در «هویزه» دانشمندانی به نام ظهور کردند که بعدها تالیفات آنها به‌عنوان کتاب‌های مرجع در غرب تدریس شد.

به گفته سواری، در این نمایشگاه ویژگی‌های خشک تاریخی را با جذابیت خاص هنری و به صورت گرافیکی تلفیق کردیم تا جذابیت خاصی را برای مخاطب بوجود آورد و مخاطب را جذب کند.

عضو هیئت اجرایی دومین نمایشگاه مردمی «اهواز در گذر تاریخ» با بیان اینکه اغلب جوانان ما از تاریخ و گذشته خود بی‌اطلاع هستند، گفت: در قالب نمایشگاه سعی شده جوانان را با تاریخ گذشته پیوند دهیم.

سواری در ادامه صحبت‌های خود با اشاره تعبیر مقام معظم رهبری در مورد نقش و جایگاه مقوله فرهنگ در جامعه مبنی بر اینکه کار فرهنگی در ایران اسلامی را نمی‌توان حتی یک لحظه مورد غفلت قرار داد، گفت: تاکید مقام معظم رهبری نشان از اهمیت و جایگاه فرهنگ در مناسبات اجتماعی دارد.

وی با بیان اینکه جامعه ما در سال‌های اخیر دچار انواع مختلف تهاجم فرهنگی شده است، اضافه کرد: متاسفانه بی‌توجهی مسئولان فرهنگی در ارتقای سطح فرهنگی جامعه همچنین ارائه راهکارهای مناسب نسبت به شرایط متفاوت بیش از بیش به فرهنگ اصیل ما ضربه زده است.

به گفته عضو هیئت اجرایی دومین نمایشگاه مردمی «اهواز در گذر تاریخ»، تهاجم فرهنگی بهترین و آسان‌ترین راه نفوذ در جوامع و تزلزل سنن، عقاید و فرهنگ بومی آنها و جایگزین کردن فرهنگ موردنظر از سوی فرهنگ مهاجم است.

۳ نامه از ائمه اطهار به نمایش گذاشته می‌شود

در ادامه این نشست، عضو دیگر هیئت اجرایی نمایشگاه با تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های نمایشگاه «اهواز در گذر تاریخ» گفت: در طول برگزاری این نمایشگاه شخصیت‌های علمی و فرهنگی مختلف از قرن اول تا دهم هجری معرفی خواهند شد.

محمد فیصلی با بیان اینکه ارائه آثار و ظروف دوره اسلامی همچنین دست‌نوشته‌های اسلامی مهمترین قسمت‌های نمایشگاه است، افزود: تصاویری از مسکوکات، نوشته‌های تاریخی دانشمندان، ۴۰ تا ۵۰ تصویر مربوط به مستندسازی راهپیمایی اربعین حسینی به‌عنوان بزرگترین راهپیمایی دینی جهان، معرفی گروه‌های تروریستی منطقه در قالب کاریکاتور همچنین معرفی کتاب‌های خطی و چاپ شده دانشمندان اسلامی به معرض بازدیدکنندگان گذاشته می‌شود.

وی بیان کرد: برگزاری سمینارهای علمی و تاریخی با هدف معرفی امور تاریخی اهواز از بخش‌های جنبی این نمایشگاه است.

عضو هیئت اجرایی دومین نمایشگاه مردمی «اهواز در گذر تاریخ» با معرفی سمینارهای این نمایشگاه عنوان کرد: سمینار ابن سکیت دورقی (به‌عنوان بزرگترین دانشمند صرف و نحو عربی)، سمینار ابوهلال عسکری (به‌عنوان دانشمندی که تاثیر زیادی در فرهنگ و تاریخ اسلامی گذاشت)، سمینار سید محسن مشعشعی (به‌عنوان کسی که قلمرو حلومتش در دوران اسلامی  تا استان فارس و بخش شیعه نشین عربستان گسترش یافت)، سمینار بررسی نظام اداری و معرفی فرهنگ مردم ان زمان، سمیناری درباب توسعه فرهنگی مردم و استان و… در شب‌های مختلف این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

به گفته فیصلی، در کنار برنامه‌های نمایشگاه سه نامه از ائمه اطهار نیز به نمایش گذاشته می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: این نمایشگاه از هشتم مهرماه جاری آغاز و تا ۱۸ مهرماه به مدت ۱۰ روز به پایان خواهد رسید.

 

https://hoorkhabar.ir/582766کپی شد!
64
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.