مذاکره برای توزیع خرما در مدارس

ابوالقاسم حسن پور اظهار کرد: سالانه در جهان ۷٫۵ میلیون تن خرما تولید و حدود ۱۰ درصد (بیش از ۷۰۰ هزار تن) آن صادر می‌شود که ایران با تولید بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن از این محصول و صادرات بالغ بر ۱۶۰ هزار تنی به دومین کشور تولید‌کننده و صادر‌کننده خرما تبدیل شده است البته با آمار صادرات و همچنین جایگاه ایران در این زمینه با احتساب صادرات مجدد محصول است، یعنی بعضا کشورهای همچون فرانسه خرمای ایران را می خرند و پس از بسته بندی یا فرآوری به اسم خود در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند.

وی درباره‌ وضعیت قیمت خرما در بازار‌های جهانی خاطر نشان کرد: شاید در گذشته اقداماتی باعث شد که قیمت خرما در بازار‌های جهانی کاهش پیدا کند اما هم‌اکنون بسته به قرار داشتن در فصل و پیک مصرف، قیمت این محصول از ۱٫۵ تا دو دلار در بازار‌های جهانی متفاوت است که البته بسته‌بندی و استاندارد‌های تجارت جهانی نیز در بازار صادراتی این محصول اثر‌گذار است.

وی افزود: مصر نخستین‌ تولید‌کننده خرما در جهان به شمار می‌رود که بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال تولید دارد و پس از آن کشورهای ایران، عربستان و عراق در رتبه‌های دوم و چهارم تولید خرما قرار دارند.

مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در ایران بالغ بر ۲۴۰ هزار هکتار از اراضی استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان و جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، ایلام، کرمانشاه، اصفهان و غیره زیرکشت خرما هستند که البته ۲۰۰ هزار هکتار از نخیلات بارورند.

حسن پور گفت: خرما غذای کاملی به‌شمار می‌رود اما آنگونه که باید و شاید در ایران و حتی جهان شناخته نشده و برای مصرف آن ترویج و فرهنگ‌سازی نشده است که وزارت جهاد کشاورزی در این راستا برنامه‌های متعددی را در مرحله‌ اجرا دارد.

احیای ستاد خرما در برنامه وزارت جهاد کشاورزی

وی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی از احیای ستاد خرما و هر انجمن و تشکلی در راستای بهبود بازار و مصرف این محصول با ارزش استقبال می‌کند و در صدد است تا ستاد خرما را مجددا احیاء کند که البته طی دو سال گذشته جلسات بسیاری را با نمایندگان بخش خصوصی در راستای بهبود تولید، مصرف و بازار خرما برگزار کرده است.

مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: به نظر می‌رسد اگر ستاد خرما این‌بار از سوی بخش خصوصی و با مشارکت فعالان این بخش احیاء شود بهتر است و می‌تواند کارایی بیشتری در بخش داشته باشد.

چرا در بیلبورد‌های شهری خرما تبلیغ نمی‌شود؟

حسن‌پور عنوان کرد: چرا در سطح خیابان‌ها و معابر و بیلبوردهای شهری محصولات خارجی وارداتی از جمله تلویزیون و غیره تبلیغ می‌شود و برای تولید محصول ایرانی همچون خرما که در سلامت هر جامعه‌ای تاثیر‌ بسزایی دارد اقدامی برای فرهنگ‌سازی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: یکی از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در این راستا پیشنهاد به شهرداری تهران برای عضویت در کمیته مشترکی با حضور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی است که بتوان نام خرمای ایرانی را در بیلبوردهای شهری نیز مشاهده کرد و این شعار را در شهر پراکنده کرد که “هر روزتان را با دو خرما آغاز کنید”.

توزیع خرما در کنار شیر مدارس

مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی‌دیگر از برنامه‌هایی که برای ترویج مصرف بیشتر خرما در دستور کار داریم مذاکره با وزارت آموزش و پرورش برای قرار گرفتن خرما در کنار شیر مدارس است که در این راستا تعدادی از کارخانه‌های تولید‌کننده نیز این محصول را در بسته‌بندی‌های محدود (دوتایی و چندتایی) عرضه کرده است.

حسن‌پور اظهار کرد: در راستای حمایت از تولید‌کنندگان نیز کارگاه‌های آموزشی بسیاری برگزار کردیم که باعث شد مشکلی مانند خشکیدگی خوشه خرما در سال جاری به شدت کاهش پیدا کند، چرا که در سال‌های گذشته از هشت خوشه حداقل چهار خوشه از بین می‌رود، اما امسال کمتر نخلستانی بود که نتواند از خوشه‌های خرما، محصول برداشت کند.

https://hoorkhabar.ir/582082کپی شد!
122
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.