برجام نیاز به وتوی اوباما نخواهد داشت

امروز ۳ سناتور دموکرات دیگر موضع خود را در خصوص توافق هسته‌ای اعلام کردند و تنها یک دموکرات دیگر موضع برجامی خود را مشخص نکرده‌است.
به گزارش فارس، سناتور «گری پیترز» از میشیگان، «ریچارد بلومنتال» از ایالت کانکتیکات و «رون وایدن» از اورگون گفتند که در رأی‌گیری در صحن کنگره، به حاصل مذاکرات ۱۲ ساله ایران و ۱+۵، «آری» خواهند گفت.حالا دیگر «فیلی‌باستر» که به اطاله بررسی ترجمه شده، ممکن خواهد بود.
فیلی‌باستر یک روند قانونی خاص کنگره آمریکا است که بر مبنای آن، اگر سناتور یا نماینده‌ای مخالف رأی‌گیری در خصوص یک مطلب باشد، به جایگاه می‌رود و تا پایان وقت مقرر جلسه صحبت می‌کند و چون کسی اجازه قانونی قطع کلام وی را ندارد، عملاً رأی‌گیری ناکام می‌ماند.
بر مبنای آیین نامه داخلی سنا، اگر بیش از ۶۰ قانون‌گذار، مخالف ادامه صحبت‌های یکی از اعضا باشند، از نظر قانونی می‌توان جلوی فیلی‌باستر را گرفت و رأی‌گیری کرد؛ ولی حالا که نفر چهل و یک‌ام از توافق حمایت کرده، شمار مخالفان فیلی باستر به ۵۹ رسیده است.

در همین حال ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییتر خود با به اشتراک گذاشتن پستی از حمایت ۳ سناتور دیگر از برجام و رسیدن حامیان توافقه به ۴۱ نفر خبر داد. در حالی که طی روزهای اخیر ۳۸ سناتور دموکرات و مستقل حمایت خود را از توافق با ایران علنی کرده بودند، سه سناتور دیگر هم به جمع موافقان پیوستند.
با این تفاسیر توافق هسته ای با ایران بدون اینکه نیازی به وتوی اوباما داشته باشد از فیلتر کنگره عبور کرده است و دیگر حتی رای گیری هم در این رابطه در سنا صورت نمی گیرد.

https://hoorkhabar.ir/581453کپی شد!
34
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.