مقتدایی: از گفتن خدا قوت و سلام علیک به پیمانکاران نترسید

به گزارش هورنیوز و به نقل از روابط عمومی استانداری خوزستان ؛ دکتر عبدالحسن مقتدایی استاندارخوزستان درجمع فرمانداران و بخشداران این استان با برشمردن ویژگی های یک مدیرقوی و نحوه برخوردش با ارباب رجوع به ویژه پیمانکاران , باردیگر  توجه آنان را به تذکرهای انتخاباتی ازجمله رعایت حقوق کاندیداها , جوان گرایی درانتخاب هیات های اجرایی و صیانت از آرای مردم ( نه هدایت آرا)  جلب کرد.

*ویژگی های یک مدیر:

دکتر مقتدایی با طرح این سووال که چرا عده ای ۱۰ تا ۱۵ نفره باهم دریک جغرافیای مشخص و یکسان و  دریک سازمان برای یک مسوولیت واحد استخدام می شوند اما بعضی ها موفق ترند و برخی هم زمین گیرمی شوند چرا؟!

استاندارخوزستان دراین زمینه باورقبلی و اعتقای , تعلق خاطرمدیر درانجام مسوولیتی که برعهده اش گذاشته اند درمجموع ویژگی های شخصی افراد و نوع برخورد با ارباب رجوع و رعایت طرح تکریم را  بسیارموثردانست .

دکتر مقتدایی گفت : با این نیت , وضعیت کاراین نیرو دارای دوبخش است : یک بخش مأموریت های ذاتی است که به وی ابلاغ شده که  باید رعایت کند .

وقتی بررسی می کنیم می بینیم همه این نیروها در حد کف و حدأقل ها وظایف خودشون رو انجام دادند که بابت اون وظایف، یک مکانی، یک میز و صندلی با اختیاراتی بهش دادند و وقتی بررسی می کنید می بینید با توجه به جمیع جهات، این آدم شایستگی اون صندلی، اون اتاق ، اجرائ وظایف و دریافت اون حقوق و مزایا رو داشته است . همه در یک شرایط یکسان هستند

زمانی هم که  مرحله تکریم ارباب رجوع پیش میاد. دوباره مشاهده می کنید که  این آدم خوش خلق تره، خوش برخورد تره، دلسوز تره، بهتر پیگیری می کند. کار مردم رو مثل کار خودش میدونه، اهل پارتی بازی نیست. اهل دو رویی و تزویر نیست.
اینها  میشود اون شاکله شخصیت ارتقایی یک مدیر که اگر قرار هست بعد از کف یک ارتقایی پیدا بشه و یک خیزشی برداره به مرحله بعد، ویژگی های شخصی افراد هست که مزید بر ویژگی های اداری اش می شود و یک نفررا شاخص ترمی نمایاند.
می بینی دراداره فلان شخص آدم خوش برخوردی هست. آدم متواضعی هست. آدم نون بده ای هست. این مانع مدیریت نیست، مانع اعمال مدیریت نیست.

اما برخی ازمدیران  بیرون از محیط کار خیلی بشاش و خیلی خوش برخوردند؛ ولی وقتی وارد اداره میشوند اصل رو بر این میگذارند که هرکسی میخواد بیاد پیشش قراره ازش سوء استفاده کند. از همون اول ابرو ها رو میده توهم  با اخم و به هر حال به شکلی رفتار می کند که مبادا طرف سوء استفاده کند . این یک ضعف مدیریتی هست.

IMG_7492

بعضی اوقات ما از کسی که خارج از شرکت و اداره و سازمان هست، در محیط کار و ادارمون ابا داریم باهاش بنشنیم .مثلا یک پیمانکار  نگهداری ساختمان که گرفته اید . نوع سلام وعلیک و نوع برخورد در محیط کار با این آدم به شکلی است که مبادا دیگران تصور کنند که اگر شما خسته نباشید و خدا قوت و مهربانی شما با ایشون مشابه سایر کارکنان باشدپشت پرده چیزی هست .این ضعف یک مدیر هست و در حقیقت به نوعی این رفتار موجب نهادینه شدن توی سازمان میشود. ادامه این رفتار تبدیل به یک فرهنگ میشود. حالا اگر یکجا یک اتفاقی یک تخلفی افتاده دائم تکرار میکنیم, نسبت به آن اصرارمی ورزیم وتبدبل به یک عرف میشود.

چون من معتقدم پیمانکاران و کسانی که قرارداد موقت می بندند عین کارکنان قرارداد معین هستند. به هر حال میگه آقا برای این مدت، برای این خدمات، برای این کار با شما قرارداد می بندیم. این رفتار دوگانه که دو نفر قراردادی هستند، یکی قراره ۶ ماه کار کند و یک ساختمان برای شما بسازد، یک کسی هم بیاد برای ۶ ماه یک خدمت ارائه بدهد و برود . این نحوه برخورد متفاوت بیانگر ضعف یک مدیراست . اگر مدیر محکم و مستحکم وظایف خودش رو بداند ، شفاف و روشن حرکت کند، هیچ دوگانگی نباید در حرکتش باشد که حالا من در ملاء عام به یه شکل عمل می کنم و در خفا به شکل دیگری عمل می کنیم جای اشکال دارد.

یک همکار موقت که به عنوان یک پیمانکار میاد، این یک نیروی انسانی هست که شهامتش از من و شما بیشتر بوده که وصل به کار دولتی نشده رفته توی بخش خصوصی، .اون اتفاقاً از ما خیلی قویتراست .اون ویژگی هایی که مدیر رو برتر می کند صیانت از حریم مدیریت اش هست که با اخلاق، با رفتار با امانت داری، با رعایت حقوق دیگران، حتی اگه توی سلسه مراتب که ابلاغ  میشود که حقوق یک مجموعه ای از ملت یا جامعه میخواد حذف بشود، نادیده گرفته بشود، کلید ماشین و کلید اتاق رو بذاره و خداحافظی کند . این است  که میشود  یک شخصیتی متفاوت از شخصیت هایی که همه در کف استخدام بوده اند.

 *انتخابات :

دکتر مقتدایی به انتخابات مجلس نمایندگی و خبرگان آینده اشاره کرد و گفت : ما انتخاباتی رو در پیش داریم و اگر آبرویی داریم، این آبروی همه ما فعلاً با احکام قهریست. یک رئیس جمهور، یک دولت اراده کرده من استاندار بشم. بنده اراده کردم آقای خبیر معاون بشود، آقای خبیر اراده کرده فلانی فرمانداربشود.

اینا قهری است  به همین نسبت هم این احکام روزی گرفته می شود  و هیچ بحثی نداریم.

ارزش ما در بخش دوم کار هست که در حقیقت اون امانت داری است  داریم وارد یک فازی می شویم که  دارای یک امانت داری سنگین است خصوصاً اینکه مردم متنظر یک تحول هستند.

یک اتفاقی افتاد تحت عنوان انتخابات و یک رئیس جمهوری انتخاب شد. درپی آن وزیرانش معرفی و هم اکنون مستقرهست .

قطعاً دولت مردان در تمام طول تاریخ تمایل شان به این هست که مجلسی باشد که با سیاست ها هماهنگ باشد ومدام کارت زرد و قرمز بهشون ندهند . نباید اینگونه باشد که یک وزیر که باید وقتش صرف کار کارشناسی بشود، هفته ای ۳ بار ۳ ساعت نرود  مجلس که جواب پس دهد.

معمولاً هم اگر مردم نسبت به  آرایی که به ریاست جمهوری دادند پایبند باشند،, اگر ارزیابی درستی از موفقیت دوساله دولت داشته باشند که قطعا دارند ، بدون شک این ارزیابی ها تاثیرقابل ملاحظه ای درنتایج انتخابات  مجلس و مجلس خبرگان خواهد داشت .

باتوجه به فاصله زمانی ۳ ساله بین انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات مجلس و خبرگان که تنورداغ انتخابات ریاست جمهوری به سردی گراییده است  لذا مردم با عقل و منطق و ارزیابی درست از نتایج عملکرد دولت به پای صندوق های رای خواهند رفت . تصورمی کنم که فضای این دوره , یک فضای متفاوتی باشد به این دلیل که اولا مجلس جدیدی باید سرکاربیاید و دوم اینکه به طورطبیعی  یک تعارضاتی در بیرون و درون مجلس همچنین کسانی که در درون دولت و بیرون دولت هستند , به همراه خواهد داشت که باید مدیریت و هدایت شوند.

دکتر مقتدایی درادامه سخنان خود با تاکید برامانت داری درتمامی عرصه ها خطاب به فرمانداران و بخشداران گفت : درگام نخست مدافع حقوق نامزد های انتخاباتی به عنوان بخشی از مردم , هستیم . وقتی بطورعام می گویم مدافع مردم هستیم یعنی چه ؟

در فاز یک، مدافع حقوق کسانی هستیم  که کاندیدا هستند . دراین مرحله باید به شکلی عمل بشود که هیأت های اجرایی حقوق همه نامزدها با هرتمایل و گرایش سیاسی  رعایت کنند .تمایلش از من استاندار نمیتواند بالاتر باشد، بنده صاحب خط فکری هستم، صاحب اصول هستم و بدون شک کلامم و رفتارم در بخشی از جامعه تأثیر دارد.   این درحالی است که باید مواظف لابی گری ها و زدوبند ها بود

هیات های اجرایی هیچگونه حق اعمال نفوذ نسبت به تایید  کاندید هایی  که باید طبق قانون و مقررات باید تأیید بشوند ، ندارند . حق ندارند کسی را رد صلاحیت کنند . این جزو اون مواردی که “من دلم میخواد” نمیشود. دلت نباید چیزی جز قانون رو دراینجا بخواد. بنابراین اولین امانتی که  برعهده شماست رعایت این امانت ازطرف مردم است .

ما هیأت اجرایی  کاری به معتدل بود ن , اصول گرا بودن ,  اصلاح  طلب یا تدبیر و امیدی بودن نامزدها نداریم و ازاین  حرفا نداریم، آدم کاردان  با صلابت پای موضوع می ایستند . باید توضیح دهد که چرا فلان نامزد را رد کردی، تایید کردی و چرا یید کردی؟!

رفتار هیات های اجرایی باید درچارچوب قانون و مقررات درسطح استان یکسان و ساری باشد. مثلا در دشت آزادگان موضوعات اصلی و فرعی یا ماهشهر با موضوعات اصلی و فرعی، هم درون حوزه اش باید هماهنگ باشند هم اون دو نقطه با هم هماهنگ باشند.

*استفاده از ظرفیت نیروهای جوان  درهیات های اجرایی :

من در مدیریت اصل رو بر این گذاشتم که  بازنگری بشود و  چهره های جدید به استان معرفی شود .اون عزیزانی هم که به عنوان کارآموزان مدیریت آینده انتخاب شدند و هم اینک درصف دوم جلسات می نشینند حداقل ۲۰ تا ۳۰ سال با من اختلاف سن دارند .اینها باید یاد بگیریند تا درآینده مدیربشوند. تاکی من ؟! تاکی ؟!

حالا اونهایی که در دستگاه های دیگه ای هستند، تشخیص شون اینه که حتماً آدم های قدیمی ( به ویژه درعرصه انتخابات و هیات های اجرایی )  آدم های کار کشته اند ، حتماً آدم هایی که خونشون پای این موضوع ریخته باید گزینش شوند.؟!  من معتقدم که باید براساس شایستگی نیروی جدیدی را معرفی کرد.

در هیأت اجرایی  شما اکثریت قالب  نیروی جدید باشد. نه نیروی جدید کم سواد، و  نا شناخته. این فرصت رو باید فراهم کنیم.که یک دوره آنها  بودن، دوردیگه هم اینها.به ترتیبی شرایط رو فراهم کنیم که مردم احساس مشارکت کنند.

به هر حال انتظار من این است که  آدم های با صلابت، آدم های با ریشه، آدمی که اگر تنها کسی احضارش کرد، حتی فرماندار یا استاندارپای کارش بایستد و توجیه منطقی داشته باشد.اگر اینطور بودید، در کنار اون شخصیت کف، ساخته و مطرح می شوید.

ما کسانی داریم که  شب انتخابات عزل میشوند یعنی تمام داشته های قبل از اتنخاباتش بر باد می رود. ولی یک کسانی هم شب انتخابات خلق میشوند  به علت شهامتی که بخرج می دهند. شهامت به مفهوم لج و لجبازی نیست. شهامت به مفهوم اجرای قانون و مقررات و رعایت امور مردم هست. در اون لحظه که تصمیم میگیری چه کسی رد صلاحیت شود و چه کسی بماند ، عین حکمی هست که قاضی میده که کی قاتل هست و کی مقتول. چه حکمی بدید. هیچ فرقی نمیکنه. بی عدالتی، بی عدالتی هست. میخواد ریز باشه و میخواد درشت.

اون مصلحت ها کار هیأت اجرایی نیست. مصلحت کار یک  مرجع دیگریست. اگر شما تأیید کردید، مرجع نظارتی رد کرد، شما اصرار می کنید، یه مرجعی میاد مصلحت را رعایت می کند .کسی که شرایط تحصیلی رو دارد تأیید صلاحیت مسائل سیاسی اش را  دارد حق نداریم تحت عنوان مصلحت منطقه او را رد کنیم.

بنابراین اولین’گام رعایت حقوق کسانی که کاندید می شوند .

فازم دوم مربوط به کسانی که  شما میخواهید سر صندوق ها بگمارید سعی کنید ازاین جمعیت ۲۰ درصد باتجربه ها و ۸۰ درصد نیروهای جدید باشند.نیروی های قدیمی باید سرپرستی , هدایت و تجربه خود را درصندوق ها اعمال کند.

باید به گونه ای انتخاب بشوند که اگه ۱۰ نفر سر صندوق هستند، با یک نگاه ببینند یک آدم مسن تر منصف و شناخته شده هست، خب این شد رئیس صندوق. یه آدمی که مو رو از ماست میکشد بیرون ، مسئول بررسی شناسنامه هاو… اینطوری باید انتخاب بکنیم.

الان وقت دارید. انجام دادید، دادید اگرهمه کارها را به روزهای پایانی محول کنید باخته اید .

جمعیت دوم که شما باید حقوق شان را رعایت کنید ، جماعتی هستند که میخواهند سر صندوق های رای باشند . گفته اند همیشه یه عده خاص روی صندوق باشند؟ کی گفته ؟ این حرف کجای قانون اساسی نوشته شده است  ؟

اینکه فرماندار می تواند  ۳۰ سال هم فرماندار باشه، استاندار می تواند  ۳۰ سال استاندار باشه … بله، ازنظرقانون منعی ندارد  هیچ جا نگفته استاندار باید بعد از ۵ سال برود حتماً وزیر بشود. ولی در سطح خودش یا در جا میتواند باشد . اما درموضوع انتخابات شما باید معادلات را بهم بزنید.

استاندارخوزستان تاکید کرد که تخلفات انتخاباتی گذشته درحوزه های انتخابیه خود را حتما مرور کنند و نسبت به آن آگاهی کامل داشته باشند .

توصیه من به معاونین فرماندار این هست که حتماً اتفاقات قبلی هیأت های اجرایی تان را بررسی کنید. نقاطی رو که خدایی نکرده می تواند  انتخابات رو خدشه دار کند شناسایی کنید.

اینا همه باید در حقیقت بررسی و مطالعه شده باشد تاما  یک انتخابات کاملاً آرامی داشته باشیم.

جماعت سوم که ما دیگر حق دخالت توی کارش نداریم، کسانی هستند که می خواهند رای دهند .

اون به ما ارتباطی ندارند. برای همه ما مشارکت گسترده مردم درانتخابات مهم است و باید زمینه این مشارکت سیاسی مردم به نحو احسن فراهم شود.

ما حق دخالت در اینکه مردم به چه کسی رأی بدهند نداریم. ولی حق صیانت داریم . این حق رو نیابتاً از طرف مردم داریم که اجازه ندهیم کسی  آراء رو به سمتی که نباید هدایت کند سوق دهد.

اگر هیات اجرایی را خوب انتخاب کردید , مسوولان صندوق را خوب انتخاب کردید اما ازرای مردم نتوانستید خوب صیانت کنید باخته اید . اگر محیط پاکسازی  و ضد عفونی نشود و آفت ها  باشند هرچه که رشته کرده ای پنبه خواهد شد.

بنابر این فاز آخر ما، عدم دخالت  توام با صیانت است .هدایت آرا نیست. صیانت از آراء مردم هست.روی اصولی است که من در حقیقت بهش اعتقاد دارم و پای همشون هم ایستادم. یعنی در حقیقت انتخابات، به گونه ای در این استان مثل سایر نقاط برگزار میشود منتها ما این قول رو به مردم میدیم که در هیچ تعاملی که اسمش بشه زد و بند، پشت پرده هیچ چیزی رو ما نداریم. هیچ فرمانداری هم در آینده تعجیلی در اینکه من زودتر آمارم رو داده باشم , بخرج ندهد .به نفر اول هیچ امتیازی نمیدهند.

مثل بعضیا که شاگرد زرنگ هستند، سرجلسه  امتحان ۲ ساعت وقت هست، ۴۵ دقیقه اول میاد و برگه رو میده. بعد میاد بیرون میبینه اِ این رو هم میتونستم جواب بدم، این رو اشتباه کردم …

بشینید و  آروم و با حوصله، تأنی نفس کسانی رو که میخواهند شلوغ کنند و در شلوغی بهره بگیرند را  بگیرید. همه باید خسته بشوند، گرز و سپر و داد و فریاد تمام، با حوصله. هیچ اشکالی نداره که استان خوزستان آخرین مجموعه ای باشد که آمارش رو به وزارت کشور اعلام می کند. باید به گونه ای عمل کنید که نتایج هر بارزسی ازانتخابات شما واحد و بدون اشکال باشد.

https://hoorkhabar.ir/580982کپی شد!
51
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.