اختیارات مدارس افزایش می یابد
علی اصغر فانی در چهل و یکمین مجمع عمومی مدیران دبیرخانههای نظام اداری کشور که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با بیان اینکه دبیرخانه قلب سازمان است و ورودیها و خروجیهای سازمان از دبیرخانه میگذرد، اظهار کرد: دبیرخانهها رکن اصلی بروکراسی هستند. بروکراسی یعنی حاکمیت دفاتر و اگر دبیرخانهها نباشند، بروکراسی هم نخواهد بود و به این ترتیب سوابق اداری از بین میرود.
وی افزود: نقش دبیرخانهها نقش کلیدی است و سازمانها و دستگاهها باید تلاش کنند که قلبشان سالم بتپد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سالهای اخیر ورود فناوریهای اطلاعات و ارتباطات کمک کرده است که روال دبیرخانهها روان و سالم اداره شود، گفت: البته لازمه این کار توسعه زیرساختهای فناوری است و گاهی ممکن است به ادارهای مراجعه کنید و آنها کار شما را انجام دهند و بگویند سیستم قطع شده است و این به دلیل آماده نبودن زیرساختهاست، البته در سالهای اخیر زیرساختهای خوبی فراهم شده است.
فانی تاکید کرد: لازمه توسعه دولت الکترونیک فراهم شدن زیرساختهای مربوط است که امیدواریم شاهد توسعه آن در کشور باشیم.
وی در ادامه به ارائه گزارشی فشرده از آموزش و پرورش پرداخت و گفت: این وزارتخانه عهدهدار ۱۰۵ هزار مدرسه است که در سطح ایران پراکنده است و در نقاطی از کشور مدرسه داریم که هیچ دستگاه دولتی حضور ندارد و پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز این مدارس قرار گرفته است. همه این ۱۰۵ هزار مدرسه دبیرخانه دارند. همه اینها در حالی است که باید توجه کرد که ۱۱۰ مدرسه تک دانشآموزی و ۴۸۰۰ مدرسه با کمتر از پنج دانشآموز داریم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: هر سال ۱۳۰ میلیون جلد کتاب چاپ میشود و انرژی مضاعفی از همکاران ما را صرف میکند. در حال حاضر کتابهای درسی سال تحصیلی ۹۴ و ۹۵ آماده توزیع هستند و کتب سال تحصیلی ۹۵-۹۶ زیر چاپ قرار دارد و تعدادی نیز از چاپ خارج شده است در واقع چاپ کتابها در هر سال یک پروسه ۱۴ ماهه را طی میکند.
فانی با اشاره به اینکه حجم مکاتبات در این وزارتخانه بالاست، گفت: با اتخاذ سیاست تمرکززدایی به دنبال آن هستیم اختیارات مدارس و ۷۵۰ منطقه آموزشی که داریم را افزایش دهیم. در این صورت به طور طبیعی از حجم مکاتبات کاسته خواهد شد.
وی افزود: تمرکززدایی میتواند حجم مکاتبات اداری را کاهش دهد. تا زمانی که کارها متمرکز باشد، در دبیرخانهها هم فشار بالایی وارد میشود و لازمه کاهش این فشار تمرکززدایی و لازمه تمرکززدایی تحول در نظام اداری کشور است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه به سیستم فاوا در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: فاوا در آموزش و پرورش با سایر دستگاهها یک تفاوت دارد. سایرین از آیسیتی برای نظام اداری استفاده میکنند اما آموزش و پرورش علاوه بر این آموزش دانشآموزان برای آنکه در آینده بتواند در این دولت الکترونیک زندگی کنند را در نظر دارد. همچنین آمادهسازی معلمان برای استفاده از آموزش الکترونیک از جمله تکالیف مضاعف ماست.
فانی در پایان گفت: اتصال اتوماسیونهای اداری به یکدیگر میتواند در دقت، سرعت و سلامت امور و کاهش وقت مردم موثر باشد.