مسعود اسدی: سد گتوند به کشاورزی خوزستان آسیب رسانده است

به گزارش هورنیوز ؛ مسعود اسدی رئیس مجمع هماهنگی تشکل های کشاورزی کشور با حضور در برنامه “طبیعت ۳۶۰ درجه” شبکه دو سیما به بررسی مشکل سد گتوند و شوری آب عبوری از آن پرداخت.

اسدی گفت : با توجه به تحقیقات مستدل و اسناد بی شماری که وجود دارد، شورزایی سد گتوند کاملاً واضح و روشن است . شورزایی و معدن نمک سد گتوند بحثی کاملاً تمام شده است اما با این وجود همچنان آب نیرو در برابر آن مقاومت می کند.

مسعود اسدی افزود: پس از پیگیری ها و اعتراضات گسترده ای که در این باره شد، ریاست محترم جمهوری بررسی موضوع را به کارگروهی به نام موسسه آب دانشگاه تهران سپردند.

اسدی عنوان کرد: ما باید راه کاری برای نمک موجود در آب که به کشاورزی استان خوزستان آسیب رسانده است، بیابیم.

رئیس مجمع هماهنگی تشکل های کشاورزی کشور در پاسخ به صحبت های میهمان برنامه گفت : از معادن نمکی که زیر آب رفتند ، قبل از احداث سد با بولدوزر نمک بار زده می شد. همچنین وجود چشمه های آب شور مزید بر علت شده است.

اسدی افزود: کارشناسان سد، فرش سنگی با هزینه بسیار بالا از بیت المال روی نمک موجود در پشت سد ایجاد کردند که متاسفانه در همان روزهای ابتدایی آبگیری از بین رفت.

مسعود اسدی در مورد راه کارهای پیشنهاد داده شده در کارگروه برای حل مشکل گفت : کارگروه موسسه آب دانشگاه تهران ضمن پذیرفتن این مشکل برای حل آن پنج راه کار ارائه داد :

۱ – انتقال آب به ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی سد و ایجاد یک حوضچه نمک به مساحت ۱۱۰۰ هکتار که مشکل این راهکار ایجاد محلی ریزگردخیز و نمکی است.

۲ – رهاسازی ۹ و نیم میلیون تن نمک موجود در سد با EC1300 که این کار حجم عظیمی از آب (حدود ۲۰ میلیارد مترمکعب) در سال نیاز دارد و با توجه به میزان آب این رودخانه که ۸ میلیارد متر مکعب است امکان پذیر نیست.

۳ – انتقال آب شور با لوله های GRP به مسافت ۳۲۴ کیلیومتر و با هزینه ۱۳۵۰ میلیارد تومانی به خلیج فارس. مشکل این راهکار هزینه بسیار بالا و زمان زیاد است به طوری که حجم انتقال آب در این روش یک متر مکعب بر ثانیه است، یعنی سالانه ۳۲ میلیون متر مکعب ، که برای انتقال ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب آلوده پشت سد ، ۱۰ سال زمان نیاز است.

۴ – دور زدن سد با حفر تونل هایی در اطراف آن با هزینه ۶۵۰۰ میلیارد تومان .

۵ – تخلیه سریع یا فلشینگ که ظرف ۱۵ روز با DB1500 متر مکعب و EC4000 انجام می شود که این روش از لحاظ زیست محیطی به هیچ وجه مناسب نخواهد بود.

رئیس مجمع هماهنگی تشکل های کشاورزی کشور در پایان گفت : راهکاری که بنده ، کارشناسان و مجموعه کشاورزان به آن اعتقاد داریم ، راهکار چهارم یعنی دور زدن سد البته با نگه داشتن EC آب روی ۱۱۰۰ و خارج کردن نیرگاه ها از مدار است.

https://hoorkhabar.ir/580565کپی شد!
82
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.