مقتدایی : اراده دولت در خوزستان پویا کردن اقتصاد آن است

عبدالحسن مقتدایی با اشاره به تعیین چهار تا پنج موضوع خاص به عنوان اولویتهای سفر رییس جمهوری در دی ماه ۹۲ به خوزستان اظهار کرد: اجرای طرح احیاء اراضی کشاورزی استان با عنوان طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که در سفر سال ۱۳۷۵ مقام معظم رهبری تصویب اما اجرا نشده بود در دولت جدید اجرایی شد.
وی ادامه داد: این طرح اگر در زمان خود انجام می شد به طور قطع هزینه های اجرای آن بسیار پایین تر از زمان حاضر بود.
وی بیان کرد: بعد از ارائه گزارش، رهبر معظم انقلاب مجوز اختصاص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای این طرح را صادر کردند.
مقتدایی با اشاره به اینکه مدیریت مجری این طرح شرکت جهاد نصر است، گفت: با وجود ملی بودن طرح اما با همکاری های درون استانی رشد بیشتری به خود گرفته است.
وی اظهار کرد: بعد از دستور رییس جمهوری برای اجرای این طرح، وزارت نیرو و جهاد کشاورزی با استان تعامل خوبی داشته اند به گونه ای که استان و سازمان مدیریت به عنوان ناظران اجرای پروژه فعالیت کرده و تاثیر خوبی در رضایتمندی مردم ایجاد شد.
استاندار خوزستان افزود: طرح های توسعه ای در ابتدا همیشه توام با تعارض با منافع مردم است به صورتی که منفعت عده ای حذف و برای جمعیت بیشتری ایجاد می شود.
وی تصریح کرد: به جرات می توان گفت که این طرح در قیاس با طرح های مشابه تقریبا هیچ تعارضی با منافع مردم نداشت.
مقتدایی ادامه داد: طرح یاد شده در مسیر کامل تر شدن است چون بخشی از جغرافیا و جمعیت استان را در بر نمی گرفت و در کل مربوط به دشت های استان بود که با پیشنهاد به رهبر معظم انقلاب و تایید رییس جمهوری بخش های کشاورزی شهرستان های لالی، اندیکا، ایذه و باغملک هم به طرح اضافه شدند.
استاندار خوزستان گفت: تمامی ماشین آلات با قابلیت انجام خدمات تسطیح، زهکشی و آماده سازی را در استان و کشور برای اجرای این پروژه بسیج کرده ایم تا این طرح با موفقیت پیش برود.
وی با اشاره به اینکه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری شرایط اشتغال زایی خوبی برای مردم ایجاد کرده است، بیان کرد: این طرح به عنوان یک کار تولیدی شرایطی را برای نفس کشیدن استان فراهم کرد که نتیجه لطف خدا و عنایت رییس جمهوری است.
مقتدایی در ادامه دستور یکپارچه کردن منطقه آزاد را نیز اقدامی مناسب از سوی دولت در این استان برشمرد و گفت: این طرح امتیاز جمعیت بیشتری را در استان در برگرفت.
استاندار خوزستان به طرح آبرسانی غدیر در استان خوزستان هم اشاره کرد و افزود: این طرح با شدت ادامه دارد و هدف از اجرای آن تامین آب شرب تعداد زیادی از شهرهای استان است که رییس جمهوری در سفر به استان تعهد کرده بود و خوشبختانه این طرح نیز با روند تکمیلی قابل قبولی مواجه است.
وی اضافه کرد: اجرا و تکمیل این طرح با توجه به محدودیت آب در کل کشور به ویژه کاهش کیفیت آب کارون می تواند تاثیر زیادی در تامین آب شرب مردم استان داشته باشد.
مقتدایی همچنین با اشاره به کاهش بارندگی اظهار کرد: با کاهش بارندگی و وقوع خشکسالی وضعیت آبی رودخانه کرخه بحرانی است و آب پشت سد کرخه نیاز آبی کشاورزی را تامین نمی کند.
وی خاطرنشان کرد: با وجود کاهش صادرات و قیمت نفت و به تبع آن کاهش بودجه، تاکید رییس جمهوری به صورت مکرر این است که تعهدات در استان ها باید اجرایی شود.
استاندار خوزستان گفت: به عنوان نماینده دولت اعتقاد دارم با توجه به شرایط اقتصادی، درآمدهای دولت، محدودیت ها، اتفاق ها در عراق و شاید مشغله فکری شدید که ظرف دو سال گذشته برای دولتمردان و مسوولان نظام ایجاد شده اما دولت از نظر توجه به امور معیشتی مردم و انجام تعهدات نمره قبولی و در حد الف را کسب کرده است.

*بازنگری مرزهای اقتصادی
استاندار خوزستان بیان کرد: اقتصاد مرزها در خوزستان از چذابه تا شلمچه، چوئبده، هندیجان و شادگان چه در خشکی و آب فعال و پویا است، اما نیاز به بازنگری، سازماندهی مجدد و تقویت ساختار دارند.
وی با تاکید بر تامین امنیت مردم اظهار کرد: امنیت شامل طیف وسیعی از امنیت غذایی تا اجتماعی، آرامش روانی و به طور کلی به مفهوم ایمن سازی جامعه در همه زمینه هاست.
مقتدایی با تاکید بر اجرای طرح اقتصاد بدون نفت در خوزستان، گفت: خوزستان مانند سایر استان ها با کاهش اعتبارات روبه رو بوده و ۲۸ درصد از اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی استان کاهش یافته است با این حال استان پویاست و ما به دنبال راهکارهای قانونی برای استفاده بیشتر از قوانین ودستورالعمل ها و افزایش سهم مردم خوزستان از لحاظ اعتبارات و امکانات هستیم.
وی تشکیل نهادهای مدنی برای استفاده از نظرات نخبگان، تشکیل شورای مشاوران و مجمع فرهنگ شهروندی برای کمک به توسعه استان را نمونه هایی از این دست دانست.
به گفته استاندار خوزستان، مجمع فرهنگ شهروندی در برنامه اخیر خود در راستای ارتقا فرهنگ ترافیک یک هزار و ۵۰۰ دهیار، ۲۷ فرماندار و ۷۰ بخشدار را تحت آموزش های ترافیکی قرار داده است.
وی اضافه کرد: برنامه ششم توسعه استان با مشارکت شورای مشاوران در چند کارگروه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در حال تدوین است که در سیاست گذاری های این برنامه باید توسعه نیافتگی و عقب ماندگی ۲۰ ساله خوزستان جبران شود.
مقتدایی خاطرنشان کرد: ابتکار استفاده از خدمات مشاوره، پیمانکاری و تولیدات داخلی استان به رونق اشتغال منجر می شود از سوی دیگر ۹ درصد از هر کدام از این فعالیت های اقتصادی در قالب اعتبارات ارزش افزوده به عمران شهرها و روستاهای استان اختصاص داده می شود.
وی ادامه داد: راه اندازی بندر تجاری شادگان با استفاده از ظرفیت های استان یکی از این نمونه ها بود که اکنون به صورت مستقیم ۴۰۰ نفر در بندر مشغول به کار هستند و به صورت غیرمستقیم دو هزار نفر مشغول به کار شده اند و ۱۰۰ فروند لنج در آن تردد دارند.
استاندار خوزستان گفت: آمار سه ماهه، کاهش ۲۸ درصدی بزه در بخش سرقت را در شهرستان شادگان نشان می دهد.
وی همچنین با اشاره به ابلاغ بسته حمایتی مرزنشینان به عنوان طرح جدید اقتصادی در خوزستان گفت: در این استان تاکنون کمتر از پنج درصد از ظرفیت دولت ها و قوانین مجلس برای مرزنشینان استفاده شده است.
وی افزود: در این طرح تمام خوزستان به عنوان مرز تلقی شده و ۱۰۰ قلم کالای مورد نیاز مردم مشمول معافیت های گمرکی می شود.
مقتدایی اضافه کرد: مواد غذایی ۱۰۰ درصد و کالای خانگی ۵۰ درصد شامل تخفیفات عوارض گمرکی می شود.
وی اظهار کرد: پیش بینی می شود که این بسته حمایتی تا ۴۰ درصد موجب رونق اقتصاد خانوارها در استان شود.
استاندار خوزستان با اشاره به تاثیر اقتصاد در مقاومت تاکید کرد: ما باید سربازان بدون سلاح در دفاع از مملکت در مرزها داشته باشیم و هر چه امکانات به لحاظ پشتیبانی قوی تر باشد، مقاومت بیشتر است.
وی اظهار کرد: اگر صنایع بزرگ همکاری داشته باشند اعتبارات ارزش افزوده از ۶۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سال جاری افزایش می یابد.
مقتدایی توضیح داد: اگر مصوبه مربوط به خودروهای پلاک اروند، اقشار متوسط و بالاتر را در بر می گرفت اما این مصوبه تمام مردم را بهره مند می کند.

*بروکراسی مانع سرمایه گذاری
استاندار خوزستان در ادامه با انتقاد از قوانین دست و پاگیر بر سر راه سرمایه گذاری در استان گفت: در کشوری مانند گرجستان ظرف نیم ساعت تمام مجوزهای لازم برای سرمایه گذاری صادر می شود اما در کشور ما اصل بر تردید است و ارزیابان صلاحیت ارزیابی و مدیریت ندارند.
به گفته مقتدایی، سرمایه گذاری های کنونی در کشور از سوی شرکت ها و واحدهای اقتصادی مستقل انجام نمی شود بلکه همه به یکی از نهادها، سازمان ها یا بانک ها وابسته است چنانکه این نهادها و سازمان ها اکنون در خوزستان صاحب صندوق بازنشستگی و هتل هستند و به جای توسعه به منافع خود می اندیشند.
وی از عملکرد بانک های استان نیز انتقاد کرد و افزود: استان رتبه پنجم کشور در میزان سپرده گذاری را دارد این در حالیست که در پرداخت تسهیلات بانکی در رتبه ۳۱ است.
استاندار خوزستان اظهار کرد: تعیین تکلیف بانک ها قرار است در شورای راهبردی که با حضور معاون اول رییس جمهوری تشکیل می شود، صورت گیرد.

منبع : ایرنا

https://hoorkhabar.ir/579963کپی شد!
62
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.