بسته ۳۰۰ هزار میلیارد ریالی حوزه حمل و نقل خوزستان
به گزارش هورنیوز و به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان ؛ سهراب میرعزیزی اظهار کرد: این بسته تمام زمینه های حمل و نقل را در برمی گیرد که بخشی از آن در شرف اجرا و بخشی در دست پیگیری برای آغاز عملیات اجرایی است.
وی از موارد مهم در این بسته به احداث آزاد راه های اهواز – اندیمشک، چذابه – اهواز و اهواز – ایذه – اصفهان اشاره کرد و افزود: عملیات مطالعه آزادراه اهواز – اندیمشک در دست انجام قرار دارد و برای دیگر آزادراه ها نیز کار در مرحله جذب سرمایه و سرمایه قرار دارد.
میرعزیزی اظهار کرد: در بزرگراه ها و چهارخطه ها نیز برای چند محور مهم استان در قالب اضافه کردن دو باند جدید به باندهای موجود مواردی مصوب شده که از مهمترین آنها چهار خطه کردن محور رامهرمز – بهبهان – شیراز، تکمیل رینگ کمربندی اهواز و تکمیل چهار خطه اهواز – چذابه است که مقرر شد از طریق ماده ۵۶ مکانیزم تنظیم بخشی از مقررات دولت برای بخشی از طرح ها سرمایه گذاری کرد.
وی گفت:در حمل و نقل ریلی هم تصمیم های خوبی گرفته شده که شامل آغاز عملیات اجرایی خط دوم اهواز – اندیمشک، بازسازی خط فعلی اندیمشک تا انتهای حوزه استحفاظی خوزستان، خط دوم اهواز – خرمشهر و بندر امام است که انجام شده و یا در دست انجام قرار دارد و یکی از مهمترین این تصمیم ها احداث خط آهن اهواز – اصفهان است.
میرعزیزی افزود: بخشی از مقدمات پروژه اهواز – اصفهان آغاز شده که اگر به سرانجام برسد نقش بسزایی در توسعه منطقه، کاهش ترفیک زمینی، کاهش تصادفات جاده ای و افزایش راندمان ترانزیت و جابجایی کالا صورت خواهد گرفت.
ساخت راه آهن اهواز – ایذه – اصفهان بر اساس برآوردها یکصد هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که هم اینک در مرحله تامین اعتبار است.
وی اظهار کرد: از جمله تصمیم های خوب اتخاذ شده در این بخش، اعطای سود معافیت گمرکی برای بنادر امام و خرمشهر، لایروبی کامل اروندکنار برای تردد کشتی های بزرگ تر و احداث پایانه جدید بندر امام است که هم اینک در دست پیگیری مطالعات و یا جذب سرمایه گذار قرار دارد.
میرعزیزی ادامه داد: یکی از مهمترین تصمیم های اتخاذ شده احداث فرودگاه جدید اهواز در حاشیه آزادراه اهواز – بندر امام است که با اعتبار اولیه ۳۰هزار میلیارد ریال مقرر شده عملیات اجرایی آن آغاز شود.
وی گفت: مطالعات مقدماتی فرودگاه و جانمایی آن انجام شده و به صورت ویژه از طریق مقام های عالی استان و وزارت راه و شهرسازی در دست پیگیری است.
مشاور عالی مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان گفت: با ساخت این فرودگاه در چهار سال آینده تحول عظیمی در صنعت هوانوردی و جابجایی مسافر و کالا در خوزستان اتفاق می افتد.
وی همچنین اظهار کرد: با توجه به این که در چهار سال گذشته پدیده ریزگردها و گرد و غبار باعث ایجاد مشکلاتی برای استان شده است تصمیم گرفته شد اعتبارات مورد نیاز در دو سال آینده در اختیار هواشناسی استان قرار گیرد تا با تجهیز خود به امکانات شناسایی پدیده ریزگردها و پیش بینی دقیق و بموقع و تکمیل ایستگاه ها تا حدودی در کاهش اثرات نامطلوب پدیده گرد و غبار کاسته شود.
میرعزیزی گفت: بخشی از تجهیزات مورد نیاز خریداری شده و بخشی دیگر در دستور کار هواشناسی استان و وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
وی توضیح داد: با تحقق این برنامه ها و به ثمر رسیدن پروژه ها عقب افتادگی های بخش حمل و نقل ناشی از هشت سال دوران جنگ و دیگر دوران ها جبران می شود و خوزستان با توجه به راهبردی بودن و دسترسی به آب های آزاد به جایگاه اصلی خود دست یابد.
میرعزیزی اضافه کرد: خوزستان جزو معدود استان هایی خواهد بود که در زمینه ریلی، زمینی، دریایی و هوایی به جایگاه مطلوب خواهد رسید که باعث توسعه و ایجاد اشتغال خواهد شد.