شرط موفقیت طرح تحول نظام سلامت تامین منافع همه بازیگران این حوزه است

به گزارش هورنیوز و به نقل از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ؛ دکتر اسماعیل ایدنی در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضا هیئت علمی دانشگاه گفت: شاخص های عدالت در سلامت در سالهای گذشته با مشکلات عدیده ای روبرو بود که با روی کار آمدن دولت یازدهم و با نگاه ویژه رئیس جمهور و پیگیری وزیر محترم بهداشت، موضوع سلامت در بین ۳ اولویت اول کشور قرار گرفت و منابع مالی قابل توجهی نیز به این بخش اختصاص یافت علی رقم اینکه بودجه سال ۹۳ کشور منفی بسته و منابع ارزی فروش نفت نیز به پایین ترین سطح در سالهای گذشته رسیده بود.

ایدنی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی مهمترین شاخص های عدالت در سلامت را در جهان در ۳ حوزه تعریف میکند که عبارتند از: ۱) پرداخت از جیب مردم: در پایان برنامه پنجم توسعه باید این عدد به زیر ۳۰ درصد می رسید و در بیمارستان های دولتی قائدتا باید ۱۰ درصد می بود. ۲) هزینه بیماریهای خانمان سوز( بیماری که ۴۰درصد درآمد یکساله یک خانواده را به خود اختصاص میدهد) مانند سرطان ها. در کشور ما سالیانه بین ۸۰۰ تا یک میلیون و پانصد هزار نفر به علت بیماریهای صعب العلاج به زیر خط فقر میرفتند. ۳) عدالت در دسترسی و برخورداری از خدمات سلامت: این موضوع در کشور ما با اهداف پیش بینی شده تطابقی نداشته و برخورداری مردم در شهرستان ها با مرکز استان متفاوت بود بنابراین نظام سلامت باید بگونه ای حرکت میکرد که خدمات یکپارچه ای را برای همه مردم فراهم کند.

وی افزود: طرح تحول نظام سلامت باید از حوزه بهداشت شروع بکار میکرد ولی بخاطر وجود مشکلات عدیده در شاخص های تعریف شده از سوی سازمان جهانی بهداشت و برای ساماندهی این شاخص ها از حوزه درمان شروع و در ادامه حوزه بهداشت را نیز در بر گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: بر همین اساس از ۱۵ اردیبهشت ۹۳ طرح تحول نظام سلامت به مرحله اجرا در آمد که گام اول آن کاهش پرداخت از جیب مردم در بیمارستان های دانشگاهی با این هدف که میزان پرداختی بیماران مراجعه کننده به بیمارستانهای دانشگاهی بیشتر از ۱۰ درصد، و اگر بیماری از روستا مراجعه میکرد بیشتر از ۵ درصد نباشد ولی به مرور این میزان پرداختی بطور میانگین در بیمارستاهای دولتی به زیر ۶ درصد رسیده همچنین هرگونه تهیه دارو و ملزومات هم توسط خود بیمارستان تامین میشود و بیمار برای هیچ خدمتی به خارج از بیمارستان ارجاع نمیشود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور تصریح کرد: همچنین اجرای کتاب جدید تعرفه های پزشکی به عنوان یکی دیگر از گامهای طرح تحول نظام سلامت با هدف از بین بردن بستر دریافت های غیر مجاز به مرحله اجرا درآمد و در این خصوص سامانه تلفنی و اینترنتی ۱۶۹۰ آماده دریافت هرگونه شکایت در زمینه دریافت های غیر مجاز است که بیشتر مداخلات صورت گرفته در این زمینه نیز با هدف رفتارسازی انجام شده است.

وی ادامه داد: گام دیگر طرح تحول نظام سلامت در حوزه آموزش است که با توجه به ظرفیت های سرزمینی و نیازهایی که در کشور وجود دارد  نظام آموزشی به این سمت میرود که نیروهایی را آموزش دهد برای تامین نیازهای بازار سلامت که خوشبختانه بازار کار اکثر نیروهایی که در حوزه سلامت تربیت میکنیم فراهم است زیرا تقریبا در همه رشته های بالینی با کمبود نیرو مواجه هستیم بر همین اساس تصمیم بر این شد تا دانشگاههای مادر در سطح دکتری حرفه ای و بالاتر و همچنین در زمینه تولید علم و پژوهش فعالیت کنند و آموزش در سطح کاردانی و کارشناسی به مجتمع های آموزش عالی سلامت در شهرستانها ارجاع داده شود تا هم به توسعه شهر مورد نظر کمک کند وهم نیروی درمانی و بهداشتی مورد نیاز آن شهر با تمایل به بومی گزینی تامین شود.

ایدنی گفت: در حوزه سلامت بازیگران متعددی وجود دارند که منافع همه آنها باید در این طرح مد نظر قرار گیرد و منافع آنها به درستی تعریف شود زیرا در صورت عدم رضایت یک گروه از ذینفعان این طرح، برنامه با شکست مواجه میشود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پایان گفت: تلاش ما  این است که یک استاندارد داشته باشیم و برای تمام مجموعه یک استاندارد را به مرحله اجرا درآوریم اگرچه منافع شخصی افراد آسیب ببیند، ولی اجرای عدالت بالاتر و بهتر از منافع شخصی افراد است.

در این نشست تعدادی از پزشکان به ارائه نقطه نظرات، دیدگاهها ،پرسشها و پیشنهادات خود در خصوص طرح تحول نظام سلامت و برنامه پرداخت مبتنی بر عملکرد پرداخته و رییس و معاونین دانشگاه ضمن ارایه توضیحات تکمیلی به پرسشهای طرح شده پاسخ دادند. گفتنی است پیش از این، نشست هم اندیشی و پرسش و پاسخ هیئت رئیسه و هیات علمی دانشگاه در بیمارستان های  گلستان اهواز و مادر رامهرمز تشکییل شده بود .

https://hoorkhabar.ir/579590کپی شد!
82
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.