سرانه مدارس تا قبل از مهرماه واریز می شود
علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه بازدید از هشتمین اردوی ملی مربیان مرد پیشاهنگان پیشتاز سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر تهران در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز شاهد برگزاری اردوی توجیهی مربیان سازمان دانشآموزی بودیم و ۱۲۰۰ نفر از مربیان سازمان دانشآموزی در این دوره شرکت کردند و آموزش دیدند تا چگونه اردوهای آموزشی را در قالب سازمان دانشآموزی با هدف خوداتکایی دانشآموزان در برگزاری اردوها و در نهایت تربیت اجتماعی آنها، برگزار کنند.
وی درخصوص سرانه ۲۰۰ میلیارد تومانی مدارس گفت: پیگیر هستیم تا قبل از آغاز سال تحصیلی بخشی از این مبلغ را گرفته و بین مدارس توزیع کنیم و بدیهی است در مدارسی که مشکلات بیشتری دارند و اولویتشان از نظر ما بالاتر است، بین آنها توزیع میشود.
فانی در خصوص طرح حساب سپرده در مدارس، یادآور شد: در واقع با نرمافزاری که طراحی کردهایم و هفته گذشته نیز تحت عنوان حساب یکپارچه مدارس، راهاندازی شد، در عین حال که مدارس حساب خود را دارند، اما میتوانیم رصدی در آموزش و پرورش، نسبت به حساب مدارس داشته باشیم تا بتوانیم از پولهایی که در حساب مدارس است با صحبتهایی که با بانکهای عامل انجام دادهایم به نفع مدارس بیشتر استفاده کنیم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بر این اساس حسابهای متفرقه مدارس باید جمع شده و حساب متمرکز ایجاد شود تا هم خود مدارس و نیز ما در جریان کار قرار گیریم و موجودی حسابها را رصد کنیم.
وی در خصوص انتقاد مربیان بهداشت و آموزشیاران نهضت سوادآموزی مبنی بر نداشتن سهمیه در آزمون استخدامی آموزش و پرورش افزود: مربیان بهداشت استخدام آموزش و پرورش هستند و هیچ مشکلی ندارند؛ آن دسته از آموزشیاران سوادآموزی نیز که شرایط لازم را داشتند در سالهای گذشته به استخدام درآمدند، البته هر کسی میتوانست در این آزمون شرکت کند و بر حسب رشته، جنسیت و جایگاه جغرافیایی هیچ محدودیتی نداشتیم.
فانی در خصوص افزایش حقوق و اینکه آیا شامل همه معلمان میشود و آیا صحت دارد که معلمان زیر ۶ سال شاملشان نمیشود، گفت: ما پیشنویس رتبهبندی را آماده کردهایم و در اولین جلسه شورای توسعه مدیریت، آنچه را که تصویب شد، اطلاعرسانی میکنیم زیرا ممکن است پیشنویس ما در هنگام تصویب، دچار تغییراتی شود.
* ۳ معلمه شدن پایههای پنجم و ششم، مطلق نیست
وزیر آموزش و پرورش در خصوص ۳ معلمه شدن پایههای پنجم و ششم افزود: این مطلق نیست یعنی باز در سال تحصیلی ۹۵ـ۹۴ مدارس زیادی خواهیم داشت که معلمان پایه پنجم و ششم آنها تک معلمه است.
وی ادامه داد: البته این اجازه را دادهایم که در پایه پنجم و ششم بیش از یک و حداکثر ۳ معلم داشته باشیم و علتش، این است که در بعضی مناطق تخصصهای لازم را در اختیار داریم و به تبع آن، آموزشها را تخصصی کردهایم. البته ممکن است در بعضی موارد تک معلمه باشد ضمن اینکه در دوره متوسطه یک، هر درسی یک معلم دارد و ممکن است دانشآموز هفتم، ۸ یا ۹ معلم داشته باشد.
به گزارش فارس، فانی اضافه کرد: بنابراین پایه پنجم و ششم را ۳ معلمه کنیم؛ در واقع زمینهسازی تعداد و تنوع معلم را در دوره متوسطه یک فراهم کردهایم.
وی در خصوص کمبود معلم در دوره ابتدایی، گفت: ما یک تعداد معلمان دوره بالاتر را در دوره ابتدایی به کار میگیریم و با توجه به ۸ ماه فعالیتی که ساماندهی نیروی انسانی که از اول بهمن سال گذشته انجام شده است، آمادگی کامل برای بازگشایی مدارس در مهر ۹۴ را داریم.
* ایجاد زنگ جداگانه به عنوان زنگ کتابخوانی به مصلحت نیست
وزیر آموزش و پرورش درخصوص زنگ کتابخوانی در مدارس، افزود: زنگ جداگانه اصلاً مصلحت نیست، بلکه در قالب زنگ انشاء، ادبیات فارسی و علوم اجتماعی با توسعه کتابخانههای کلاسی عملاً این کار را محقق میکنیم؛ چراکه زنگی بهعنوان زنگ کتابخوانی که هیچ فعالیتی در آن شکل نگیرد، امکانپذیر نیست.
وی در پاسخ به این پرسش که «گفته میشود دولت ۵۲۰ میلیارد تومان به صندوق ذخیره فرهنگیان بدهکار است، آیا صحت دارد؟»، اظهار داشت: در سالهای گذشته که صندوق ذخیره فرهنگیان تشکیل شد قرار بود به میزانی که معلمان به صندوق کمک میکنند، دولت نیز کمک کند.
فانی گفت: بحث کمک دولت در طول برنامه پنجم توسعه از این برنامه حذف شده و دنبال این هستیم در برنامه ششم توسعه که در حال تدوین است، این موضوع را بگنجانیم و بتوانیم کمکهای دولت را به صندوق داشته باشیم.
وی در خصوص اینکه «گفته میشود فردی ۷۰۰ میلیارد تومان از بانک سرمایه تسهیلات گرفته است و بازپرداختی نداشته است»، تصریح کرد: بله اینها اقداماتی بوده است که قبل از دولت یازدهم صورت گرفته است البته رقم اعلام شده شما را صریحاً تأیید نمیکنم، اما درحال پیگیری برای بازپسگیری طلبهای بانک سرمایه هستیم و امیدواریم با کمک قوه قضائیه بتوانیم حقوق مربوط به مردم را به صندوق برگردانیم.
* ملاکها و شاخصهای رتبهبندی معلمان به وظایف معلمان برمیگردد
وزیر آموزش و پرورش درخصوص ملاکهای رتبهبندی معلمان گفت: ملاکها و شاخصهای رتبهبندی معلمان به وظایف معلمان برمیگردد و مشخص است یک معلم خوب و توانا حتماً بهترین رتبه را احراز خواهد کرد و اینکه بعضاً در نشریات و سایتها عنوان کردهاند مقاله ISI باید داشته باشد اصلاً هیچ ربطی به رتبهبندی ما ندارد.
فانی بیان داشت: در دولت قبل کتابچهای چاپ شده بود که مواردی در آن آمده و آن موارد را ذکر میکنند و من اعلام کردهام که شاخصهای ما مبتنی بر وظایفی است که یک معلم در مدارس دارد.
* حق مرزی از اول تیرماه ۹۴ اجرا شد
وی در خصوص طرح رتبهبندی و مناطق مرزی اضافه کرد: بله، به قوت خود باقی است. یعنی حق مرزی که از اول تیرماه ۹۴ پس از چندین سال توقف در آموزش و پرورش برقرار کردیم، به قوت خود باقی است و رتبهبندی به آن اضافه میشود.
وزیر آموزش و پرورش درخصوص اجرایی شدن حساب یکپارچه برای مدارس غیردولتی خاطرنشان کرد: فعلاً برای مدارس دولتی حساب یکپارچه را فعال کردهایم؛ بازخورد آنها را گرفته و در صورت مؤثر بودن ممکن است تصمیمات دیگری بگیریم.