اوباما: مجبور شدیم حق غنی سازی ایران را بپذیریم

باراک اوباما در این گفتگو با رد نظر کسانی که معتقدند به جز توافق و جنگ با ایران راه سومی به نام فشار بیشتر برای توافق بهتر وجود دارد، گفت: «اگر کنگره آمریکا توافقی را رد کند که جان کری وزیر خارجه آمریکا و کارشناسان ارشد هسته ای ما با حمایت قاطع دنیا، مذاکره کردند در این صورت است که اگر تصور کنیم کشورهایی مثل چین یا روسیه همچنان داوطلبانه از تحریم ها پیروی می کنند یک توهم خواهد بود.»

رئیس جمهور آمریکا با بیان این که به یاد ندارد یک مقام خارجی در سیاست خارجی آمریکا دخالت کند، اظهارات و موضع نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره توافق هسته ای را نادرست دانست ولی بار دیگر بر تعهدش بر حمایت از اسرائیل تأکید و حتی تصریح کرد: اگر ایران به اسرائیل حمله کند، هرکاری که لازم باشد انجام می دهد تا اطمینان حاصل کند که اسرائیل محافظت می شود. اوباما بار دیگر از نتانیاهو خواست یک طرح معقول و واقع گرایانه به عنوان جایگزین ارائه کند. رئیس جمهور آمریکا همچنین بار دیگر تأکید کرد «ما همه گزینه های خود را حفظ می کنیم تا اگر ایران تقلب کند بتوانیم باز هم همان گزینه هایی را به کار گیریم که امروز در اختیار داریم. اما اگر ایران از توافق پیروی کند همانطور که در دو سال گذشته از توافق موقت پیروی کرد، در این صورت ما به قیمت بسیار اندک، به یکی از مهمترین اهداف امنیت ملی خود دست یافته ایم که هم آمریکا و هم اسرائیل دارند.»

در ادامه این گفتگو مجری دغدغه این روزهای برخی تندروهای آمریکایی را مطرح کرد که در صورت اجرای توافق، ایران پول های به دست آمده را در منطقه خرج می کند. اوباما این سخن فرید زکریا را تأیید کرد اما اشکال اساسی کار اعراب در ترس از ایران را مشکل دیگری دانست. وی دراین باره گفت: «آنها استقرار نیروهای نظامی شان به شیوه ای نبوده است که از جنبه راهبردی کارآمد باشد.» او حتی تأکید کرد که در کمپ دیوید سران کشورهای خلیج فارس را توجیه کرده که برای مقابله با ایران چه باید بکنند.باراک اوباما گفت: بودجه نظامی کشورهای منطقه خلیج فارس هشت برابر بودجه دفاعی ایران است.

رابطه سازنده با ایران می‌تواند از جنبه‌های آتی توافق هسته‌ای باشد
اوباما در بخش دیگری از سخنانش باز هم تأکید کرد این توافق موثرترین رژیم راستی آزمایی و بازرسی را که تاکنون ایجاد شده، وضع خواهد کرد. رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است منافع مشترک باعث شود روابطی مثبت بین ایران و آمریکا ایجاد شود، گفت: «هدف توافق این نیست که آمریکا با ایران گرم بگیرد، اما اینکه آیا این امکان وجود دارد که بخواهیم بحث های گسترده تری داشته باشیم ممکن است. با این حال، این اتفاق، بلافاصله روی نمی دهد.» همچنین به گزارش بی بی سی باراک اوباما در این قسمت از گفتگویش تصریح کرده یک “رابطه سازنده” با ایران می‌تواند یکی از جنبه‌های آتی و فرعی بحث محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران باشد.

https://hoorkhabar.ir/578424کپی شد!
111
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.